Stegrande/tjafsig häst..

Sv: Stegrande/tjafsig häst..

Nja, det där är inte riktigt sant. Jag har suttit på varmpannor som man kan böja till en ostkrok, men de kastar sig fortfarande. Och inte sällan in i något (eftersom de inte ser var de tar vägen) vilket medför ökad risk både för ryttare och häst. En del går omkull i sina hysteriska försök att bevisa/visa något och det kan sluta rätt illa med lite otur.

Värt att tänka på och utvärdera innan man väljer vilka strider man tar.

Jag har liknande erfarenheter och är helt med att man bör ta det i beaktande. Är det värt att riskera sin egen hälsa för någon annans häst? Jag lyckades med den hästen men attan vad hon "spökade" länge i kroppen sen när jag red andras och även mina hästar.

Jag förstår era tankar och självklart funkar inte alla metoder på alla hästar. Jag har lyckligtvis inga dåliga erfarenheter av den här metoden än, och hoppas jag slipper det..

Men vad det gäller och riskera hälsan för någon annans häst så har jag gjort det i flera år, då jag brukar ta mig an besvärliga hästar som ingen annan vill rida.. och det har gått både riktigt illa och riktigt bra.. Och jag hoppas på en positiv upplevelse med även denna hästen, vet ju inte alls hur allvarligt hennes stegrande/kastande med huvudet är.. men hon är riden utan martingal och det tänker jag verkligen ta på imorgon!

Om hon gör det för att som du skriver tycker att det bli för mycket krav, går det inte att få till så att du verkligen ber hästen att utföra vad du vill, beröm försök och gör avslappnat om så att det blir så bra som du tänkt dig.

Hon är ju 16 år och borde ju egentligen ha slutat med dyligt för länge sedan. Det kanske är läge att försöka få henne att tycka om sitt abete...

Självklart så vill jag att hästen ska tycka det är kul och vilja arbete.. tvinga en häst som inte vill funkar ju inte.. men jag tror att hon har fått göra väldigt mycket som hon vill, och tidigare när hon krånglat minsta lilla så har ryttaren gjort som hon velat.. tex om hästen inte vill svänga höger när ryttaren ber om det utan vill svänga vänster, så får hon svänga vänster..

jag hade också en häst som stegade men jag fick henne och sluta genom att styra in henne i en liten cirkel till hon stannade och ja jag höll på i två timmar (hon stegare när jag skulle rida av gården) det tog två timmar för mig och få av henne på gården men det funkade med dom där små cirklarna....

Nu har jag ridit hästen för första gången och det gick toppen bra! Jag valde att rida på vanligt tredelat bett trots att dom brukar rida henne på en stång.. Men hon skötte sig hur fint som helst, red till ridhuset.. travade å galopperade på liten volt, travade å galopperade över några bommar och avslutade med att skutta över ett litet kryss.. Så "tyvärr" fick jag ju inte känna av problemet, och kan därför inte komma med några förslag hur problemet ska lösas.. så vi får la se om hon testar mig nästa gång kanske....

Jag tycker inte du ska säga "tyvärr" inte ens på skoj, se det så att nu har du ridit hästen som den vill bli riden. Du har dessutom tränat den att bete sig bra under hela ridpasset. Förmodligen för att den tyckte att du betedde dig bra :)

Fortsätt att träna hästen att bete sig bra och hjälp sedan din kompis att komma tillrätta med problemet...Varje gång den rids utan att stegra har du ju tränat just på det. Gör det till ett icke problem och få hästen att vilja samarbeta...

Sedan ska den ju vilja samarbeta med din kompis också...

Ja nä det var väl inte riktigt så jag menade, jag menade just att eftersom den har knockat min kompis ett par ggr så är det svårt att göra något åt problemet dom emellan om jag inte vet hur hästen beter sig.
Men visst var det jätte skönt att det gick bra, speciellt för hästen.. för nu fick hon ett helt ridpass där allting bara va positivt, vilket jag tror att hon behöver.

Men jag förbjöd min vän idag att rida på det starka stång-bettet, eftersom att ett starkt bett bara förstärker hästen vilja att kasta med huvudet och det är lätt att man rycker i hästens mun när hon kastar med huvudet eller stegrar.
Så jag satsar nu på att få hästen att tycka att det är kul att bli riden och har sagt till både ägaren och min kompis att det är mycket skritt/trav i skogen, klättra mm för att bygga upp ryggmusklerna igen(som är nästintill obefintliga) och att när man rider i ridhuset/paddocken så ska det inte vara något överseriöst nu på ett tag.. ingenting som hästen tycker är pissjobbigt, utan mest ha kul.. så hoppas jag att det ska bli bra :)

Hej detta är ju en äldre tråd men jag har en unghäst som höll på på samma vis ett tag..
Anledningen till att han gjorde det var att han provade gränser och att hans skötare hadde låtit honnom komma undan med småsaker som eskalerade.
För honnom funkade det att man var bestämd så fort han saktade av lite så var det bara att driva fram..började han bråka fick han en liten pisk
(låter kanske elakt) men behövdes bara 1 gr för att få honnom fram och att inte tänka upp(+ han förstod att det inte var lönt att stegra)...för han vart nästan farlig!! men som jag skrev krävdes det bara att vara bestämd och få hästen att tänka FRAM inte upp.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar