Stegrande/tjafsig häst..

Memmis22

Trådstartare
Ja, min kompis rider ett 16 årigt sto som har lite dumheter för sig. Så fort hon tycker nånting är minsta lilla jobbigt så stegrar hon sig, samtidigt som hon kastar upp huvudet väldigt. Så idag vart min vän så knockad att läppen sprack och ett par tänder flyttade på sig..vilket nu då innebär att hon inte kan rida på en vecka ungefär..

Så nu har jag sagt att jag kan rida henne.. Vad har ni för tips på vad man kan göra när en häst stegrar?

Jag har inte sett hästen än, så jag vet inte vad jag tror är anledningen till beteendet. Men nu vill jag ha tips på vad man gör åt en häst som stegrar. INTE att vi ska ta den till veterinären, tror jag att den har ont kommer jag naturligtvis säga det till ägaren. Men ni kan skippa era tankar om att man borde ta den till veterinären nu från början..

Om man förutsätter att hästen är frisk, vad gör man då för att få bukt med problemet?

Sv: Stegrande/tjafsig häst..

Jag brukar snöra på en graman för att ha lite kraft utan att behöva betsla upp, sedan börjar jag med att rida kravlöst och försöka hitta kontakt och kommunikation. Jag vill ha ett friskt men inte överilat tempo, för mig är det jätteviktigt att hästen svarar framåt. Utifrån det kollar jag sedan av vad hästen anser vara problemet, för något är det som inte är OK.

Finns framåtbjudning? Finns stöd på bettet? Finns sits och skänkelsväng? Finns ledande tygeltag? Finns sidförande? Ökningar? Minskningar?

Kort sagt: när blir det trubbel? Blir det alltid trubbel på samma signaler - problemet inringat.

Vill poängtera att jag inte rider på gramanen, utan den är lösare än tyglen, men det finns något att ta tag i och svänga runt om hästen börjar tramsa på bakbenen.

Är det så att man kan fastställa att hästen inte har ont så skulle jag tänka "fram, fram, fram". Dels för att hästen inte kan stegra sig om man rider fram. Men dels också för att en häst som reser sig tänker bakåt och inte går fram genom kroppen.

Jag skulle nog sätta på martingal om den är sån att den riskerar att knocka en i ansiktet. Graman hade jag skippat. Hade jag tagit på min häst en sån och dragit i under en resning hade han garanterat fått panik. Och då är risken stor att man går över. På honom får man bara tänka fram och inte hålla på med ngt i munnen på honom. Det finns ju fler som är lika känsliga som honom. Och risken är väl att stoet är en sån och att ni går över om du börjar dra i tyglarna eller graman. Stegrande hästar kan vara riktigt farliga.

Lär hästen att svara fram istället. Det är det de inte gör då de reser sig.

Lovisaelenora_ och tuaphua : Ja det här med framåtbjudningen är jag helt med på, det var min första tanke när jag pratade med min kompis.. man måste i det läget få FRAAAAAM hästen.. :D

Och ja, alla dessa tankar ska jag ha i bakhuvudet när jag rider hästen på torsdag. Jag har ju som sagt va inte ens sett hästen än utan fått det berättat för mig. Så jag vet ju inte hur känslig/okänslig hästen är, vet att hon rids på ett ganska skarpt bett, men min tanke var att jag skulle nog vilja ha ett lite mjukare bett för att istället kunna ta tag i hästen ordentligt.. Och av erfarenhet så vet jag att det är mycket lättare att få ett ordentligt stöd på ett mildare bett på dom flesta hästar..

Men gramanen var en tanke som stämde lite med vad jag också tänkt. För jag kände att jag skulle vilja ha någon form av hjälpmedel att kunna dra hästen neråt när hon reser sig, och är det bara dumheter så är det ju det man får göra för att hon ska lära sig...
Martingal har jag redan tagit fram en av mina och ska ta med. Vill helst inte bli knockad.. ;)

Min häst hade inte gått att "dra ner" med en graman. Då skulle han få panik och det skulle sluta iiiiiilla! Han hade nog kunnat gå över, ramla åt sidan och vad som helst.
Jag har alltså en unghäst som inte går fram ordentligt alltid. Han har sadeltvång och är väldigt känslig öht. Så på honom är det bara att jobba med att han går fram. Han reser sig betydligt mindre nu än då jag fick honom. Det sker sällan. Men det ska inte ske alls. Stegringar är bland det farligaste de kan syssla med.

Lycka till med hästen! Var försiktig!

Man drar inte ner en häst med graman. Man räddar sitt liv genom att den inte kommer längre. Man får korta en martingal så tajt att det blir farligt, om man vill ha samma effekt och det undviker jag absolut. Fasta hjälpmedel som jag inte kan påverka på hästar som jag inte är säker på - absolut no, no.

Och nu tolkade ni dra ner som att jag skulle ha ner hästen i backen, välta omkull den.. men det var inte så långt ner jag menade..
Kan man hålla i gramanen när hon ställer sig upp så´lär ju knappast komma högre upp.

Men sedan vet jag flera stycken som med hästar som stegrar tar i ena tygeln och drar omkull hästen istället för att den ska gå över bakåt. Och nu menar jag inte att jag känner flera stycken som har hästar som stegrar, utan såna som tar emot problemhästar och liknande. :)

Allt är inte svart eller vitt. När hästen reser sig tar du självklart i ena tygeln, men inte för att dra omkull den. För att inte ge den kraft att resa sig igen eller högre.

Jag har suttit på de som haft riktiga dumheter för sig med stegringar, bl a en som slängde sig bakåt vilket medförde att vi trillade ner för en vägslänt. Farligt både för mig och hästen, ren tur att vi bägge kom undan med livet i behåll. Gramanen handlar om säkerhet, inte om tortyr eller form.

Jag har en häst som jag hade precis samma problem med. Så fort det vart jobbigt, läskigt, stressat eller tom tråkigt så reste han sig. Det jag gjorde var att när han var uppe i luften så la jag mig så mycket som möjligt på halsen och smackade och drev. Allt för att få fram honom. om jag han tog jag ett rejält ledande tygeltag åt något håll så att han tappade balansen innan har var alldeles för högt uppe i luften. Sen ska man alltid tänka framåt med stegrande hästar. Graman skulle jag nog aldrig använda iaf inte på min häst då han är väldigt duktig att flaxa och krångla med frambena så risken finns faktisk att han skulle kunna trasla in sig i gramanen.

Jag har också hjälpt till med en häst som stegrade sig i halterna och där var det också bara framåt som gällde. Då hade jag också ett dressyrspö som jag bara la på rumpan när hon reste sig samtidigt som jag drev framåt. Behövdes bara 30min sen insåg hon att det var lättare att göra halt än att stegra ;)

Jag hoppas att du stämt av med ägaren att du tänker rida hästen istället för medryttaren. Med tanke på att den stegrar kan det ju hända en hel del olyckor vilket redan skett med din kompis, så det är nog a och o att stämma av. Varför rider inte ägaren den själv?

Självklart är det okej med ägaren att jag rider! Jag skulle väl inte sätta mig upp på någon annans häst utan att det var okej med ägaren!
Ägaren är stelopererad i ryggen, så när hästen är som den är så vågar hon inte.

Det här med att "dra omkull eller inte" är en fråga om dels hur rädd man är om livet och hur hästen ställer sig. Jag hade en häst som började ställa sig på ett och samma ställe i skogen, som hon tyckte var lite läskigt. Aldrig annars. Henne drog jag omkull "i sidled" (kastade mig och hästen till höger) en dag när hon helt enkelt började bli farlig med sina stegringar. Hon ställde sig aldrig igen (hade henne i 9 år efter den händelsen). Det är väl inget förfarande jag rekommenderar, för min del var det "droppen som rann över" som gjorde att jag slet omkull henne. Det är ju en stor skaderisk för både häst och människa och kanske egentligen inte det smartaste för att hantera problemet... Men, jag var 16 år och tålamod var inte min starka sida.

Ett annat tips som funkat mycket bra för mig är att tvinga hästen att böja huvudet extremt åt något håll, vilket hindrar hästen från att ställa sig högre och högre. Ur detta tvingar man fram hästen på liten volt som blir större och större och sen satsar man vidare på framåtbjudning.

Jag hade inte satt någon hjälptygel på en häst som stegrar, vill de upp på bakbenen tar de sig upp på bakbenen och hjälptyglar kan göra stegringarna farligare, risk för att fastna, tappar balansen utan att kunna balansera upp etc.

Smäll mellan öronen, brukar funka och ha hästen sysselsatt. Begär inte för mycket, hästen kanske bara testar er?? Ha ett stigläder runt halsen med så du håller dig kvar, så hästen inte lär sig att den kan kasta av dig/er:)
Varför inte ta hjälp av en erfaren tränare?? Lättare för både dig och hästen. Tränare ser och hjälper när det börjar krångla OM man har en duktig vill säga...
Lycka till

Ja det där med smäll mellan öronen har jag vart med om att det fungerat förut, OM det kommer vid exakt rätt tillfälle vill säga.. :) Och ja antagligen så är det mycket test, för vad vi fått höra från andra som vet vad det är för häst är att den fått göra mycket som den vill innan och det är klart att då vill hon fortsätta göra som hon vill..
Och ja, känner jag inte när jag rider hästen att det här är nånting vi kan lösa själva så kommer jag absolut att föreslå hjälp från någon annan som är duktig.. :)

Funkar även att skvätta vatten (väldigt svårt). Men fick till de en gång hade en vattenballong och smällde gjorde aldrig mer om det:p

Haha det är ju tokbra! Det gäller ju att få till såna där klockrena saker i precis just ögonlick.. :D

Ja, min kompis rider ett 16 årigt sto som har lite dumheter för sig. Så fort hon tycker nånting är minsta lilla jobbigt så stegrar hon sig, samtidigt som hon kastar upp huvudet väldigt. Så idag vart min vän så knockad att läppen sprack och ett par tänder flyttade på sig..vilket nu då innebär att hon inte kan rida på en vecka ungefär..

Så nu har jag sagt att jag kan rida henne.. Vad har ni för tips på vad man kan göra när en häst stegrar?

Jag har inte sett hästen än, så jag vet inte vad jag tror är anledningen till beteendet. Men nu vill jag ha tips på vad man gör åt en häst som stegrar. INTE att vi ska ta den till veterinären, tror jag att den har ont kommer jag naturligtvis säga det till ägaren. Men ni kan skippa era tankar om att man borde ta den till veterinären nu från början..

Om man förutsätter att hästen är frisk, vad gör man då för att få bukt med problemet?

Man försöker läsa hästen innan den reser sig och när den börjar resa sig eller dumma sig, gör man en skarp sväng dvs man tar in hästen huvud mot sitt ena ben och låter den gå runt runt tills den stannar,släpper ut hästen på normal tygel ,rider framåt ,om hästen konstrar igen ,in med huvudet mot ditt ben.En häst som man viker in kan inte resa sig,bocka eller dra iväg..Förövrigt ska du bara vara lugn men bestämd...

Nja, det där är inte riktigt sant. Jag har suttit på varmpannor som man kan böja till en ostkrok, men de kastar sig fortfarande. Och inte sällan in i något (eftersom de inte ser var de tar vägen) vilket medför ökad risk både för ryttare och häst. En del går omkull i sina hysteriska försök att bevisa/visa något och det kan sluta rätt illa med lite otur.

Värt att tänka på och utvärdera innan man väljer vilka strider man tar.

Ja det där är en bra grej! :) Använder mig ofta av det när jag sitter upp på unghästar, för då brukar dom även lugna sig ganska snabbt när man gör så när man sitter på också.. Ska försöka tänka på detta imorn! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar