Stegrande, hotande, bitande och småkickande hästar (Spin-off på stegringstråden)

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
A

avslutat medlemskap

Jag har ju en ganska speciell Madam som har sinne för ganska sjuk humor (precis som mig) :o
Nästan varje dag så ska vi busa i hagen, hon bits, stegrar lite och låtsas vara hotfull, kickar åt mig på nära håll och vänder baken åt mig och hoppar jämfota och låtsas vara skitfarlig och jag ger tillbaks likadant. Det slutar alltid utan blodvite och blåmärken för hon är ytterst försiktig med vad hon ställer till med.

Jag har fått så många varningar genom åren men alla har dom kommit på skam, däremot har jag fått en lydig, lycklig och lyhörd häst som kan skilja mellan lek och allvar på ett ögonblick om det skulle behövas.

Finns det flera som har "livsfarliga" hästar, och busar med dom?

Ridde - som inte vet vad som menas med "ledarskap" :angel:

Sv: Stegrande, hotande, bitande och småkickande hästar (Spin-off på stegringstråden)

Hej hej Har en stor Nordis kille som är lika dan som din tjej,, så tillåter man sig bara att vara kompis till sin häst så har man verkligen en vän i alla lägen.
Jag tror att många bara lägger ner tid på att sköta och rida sin häst inte vara ett team i alla lägen.:rofl:

Sv: Stegrande, hotande, bitande och småkickande hästar (Spin-off på stegringstråden)

Min lilla är lite sån.

Men vi har pratat om att ha alla hovar på marken när matte är med om inte matte har bett om något annat. Och vi ska nog ha det så tror jag :)

Ett av det största hotet mot djurägande överhuvudtaget är okunskap.
15 åriga "Lisa", får en föredetta travare av sina hästokunniga föräldrar. Det är väl en sak i sig vad du gör med din häst, fast det kan nog inspirera många "Lisor" att gå hem och försöka lära sitt varmblod några skojiga trick.
Sånna som kankske rentutav uppfattar att de befinner sig i samma situation som du.

Som självklart slutar i förödelse.

Jag var bara nyfiken och ville höra om det finns fler än mig som har hästen som buskompis på lika villkor utan att ryta eller hota den när den försöker liva upp tillvaron litegrann. Jag vill absolut inte inspirera nån att göra dumheter, för det behövs ingen inspiration till det, det gör folk så bra på egen hand.:smirk:

Hej hej Har en stor Nordis kille som är lika dan som din tjej,, så tillåter man sig bara att vara kompis till sin häst så har man verkligen en vän i alla lägen.
Jag tror att många bara lägger ner tid på att sköta och rida sin häst inte vara ett team i alla lägen. :rofl:
Där finns det inte mycket att tillägga.;)

Jag har ju en ganska speciell Madam som har sinne för ganska sjuk humor (precis som mig) :o
Nästan varje dag så ska vi busa i hagen, hon bits, stegrar lite och låtsas vara hotfull, kickar åt mig på nära håll och vänder baken åt mig och hoppar jämfota och låtsas vara skitfarlig och jag ger tillbaks likadant. Det slutar alltid utan blodvite och blåmärken för hon är ytterst försiktig med vad hon ställer till med.

Jag har fått så många varningar genom åren men alla har dom kommit på skam, däremot har jag fått en lydig, lycklig och lyhörd häst som kan skilja mellan lek och allvar på ett ögonblick om det skulle behövas.

Finns det flera som har "livsfarliga" hästar, och busar med dom?

Ridde - som inte vet vad som menas med "ledarskap" :angel:

haha åhh va skönt att höra att de finns fler som vill ha sån relation med sin häst, jag e precis likadan..
började tappa hoppet lite grann om sånt här på buke efter att ha läst stegringstråde, där man skulle ta på skarpa bett, slå o skrika på hästen,dra omkull den, sitta på den o allt va de nu va..

men ja är precis som du, som vill bilda team med min häst, och kunna busa med den o allt sånt.. tyvär så har ja inte riktigt komit så lång med den hästen ja har nu då den haft ganska hemska ägare innan o tappat förtroendet för människor helt, men de e påväg tillbaka sakta men säkert:).. men med dom andra kan ja göra sånt.. de eju skit kul ju.. man är lixom en del av flocken på et helt annat sätt då:D när man kan vara med o leka med dom:rofl::banana:

förlåt.. jag ville bara korrigera en missuppfattning...

Det är en Väldans skillnad att Leka med sin häst och att ta itu med ett beteende som faktiskt är hotfullt. Så pass att det inte går att jämföra.. Jag kan bara beklaga att inte skillnaderna framgick i den tråden då jag var en av de som sa; som sista utväg Dra omkull den, håll den nere. Men det är just.. en sista utväg.. såhär ser det iaf ut när min donna bjuder in till lek.. visst ser hon knäckt, sårad och okontaktbar ut? Absolut Helt livrädd för sin elaka matte... ska poängtera att LEK är en sak.. och Aggressivt beteende är en HELT annan sak.. och nej, hon skulle inte komma på tanken att göra något mot mig som skulle kunna rendera i en allvarlig skada såvida det inte är en olycka pga min egen klumpighet..

felicia_busa.jpg

Åter igen;

LEK är en sak.
HOT är en annan.

och dessa två saker får ALDRIG blandas ihop..

Min häst som är pensionär nu och jag kunde busa,dock är hon väldigt rang låg både mot hästar och människor,när jag sedan kom på att hon hade ett litet sinne för "humor" lyckades vi bygga lite på det,det fick henne att slappna av. (denna fröken som från början hoppade längst in i boxen och skakade och svettades av rädsla bara man hostade ordentligt)

Vid ridning och tömkörning visste hon dock vem som var "ledaren" även om vi haft ett par rejäla duster om rangordningen några gånger :angel:

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·
Träning Vet inte riktigt om den här tråden hamnar rätt, annars kanske någon vänlig själ vill flytta den... I juni i år köpte jag ett...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
14 051
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar