Stegräknare vid ridning, funkar det?

Sv: Stegräknare vid ridning, funkar det?

Tycker du inte ridning är motion? Hörde tom på ngt av alla "dietprogram" på TV där ngn behöver banta att ridning brände rejält med kalorier! Dock minns jag inte exakt hur mkt, och jag vet inte hur mkt andra fysiska aktiviteter bränner.

Och eftersom ridning är stor del av min fysiska aktivitet, så är jag nyfiken på hur mkt jag rör mig. Och just stegräknare finns ju en hel del mätningar på hur "nyttig" man varit. Så för mig är det ju rejält missvisande att bara ha stegräknaren när jag går, då kommer ju inte alls hela dagens fysiska aktivitet med.

Men, en STEGräknare är en STEGräknare! Den räknar DINA steg. Värdet du får ut från den efter ett ridpass är HELT irrelevant! Cykling och motorcross är OCKSÅ aktiviteter som bränner kalorier, men det funkar INTE med stegräknare där heller. Dvs den ger utslag för alla gupp och alla dina kroppsrörelser, men utslaget är inte rellevant.

Alltså, vad har du hoppats få ut av att använda stegräknare? Du kan INTE jämföra en timmes ridning med en timmes promenad rakt av bara genom att läsa av stegräknare. Då är det MYCKET rellevantare att ta tid på hur länge man rider och jämföra med en kaloritabell. På viktklubb.se (medlemssidorna) finns en tabell som redogör för hur mycket man gör av med i skritt, trav respektive galopp och även för "blandad" ridning.

Det finns inga värden uträknade på hur mycket man måste rida för att det ska motsvara 10 000 steg. Ridning är en del av den dagliga fysiska aktiviteten, men man kan INTE jämföra med stegräknaren rakt av (upprepar).

Så antingen köper du en stegräknare och använder den när du GÅR, och räknar sedan kalorier på resten, eller så låter du bli att köpa en. Det är sjukgymnastens rekomendationer.

Lycka till med din dagliga motion hur du än gör med stegräknaren!

Ngn som vet om det "ger utslag"?
Funderar på att skaffa en stegräknare, men då vill jag att min ridning också ska registreras som "steg", annars är jag för snål att köpa en stegräknare!
Ngn som vet?

Eller kan man på ngt sätt "montera" stegräknaren på hästen?

Och till sist, vart hittar man att köpa en stegräknare?

Det gör det verkligen! Det funkar typ dubelt så bra och mycket! xD

Jag har haft liknande funderingar, men min gällde huruvida man kan montera den på hästens ben istället för att räkna ut hur många km ridturen blir... nån som vet om det funkar?

Med tanke på hur olika långa steg hästen tar i olika gångarter och hastigheter så lär man inte få ett tillförlitligt värde.
En Forerunner (GPS) är ett bättre alternativ.
// Linda

min silva tog hästens skrittsteg, varje steg jag satt i trav och varje galoppsprång. :D tyvärr tappade jag min älskade stegräknare när jag skulle kravla mig upp på hästen i skogen efter en avramling.

har inte läst hela tåden så du kanske redan har fått svaret.. men stegräknarens steg stämmer inte med hur många steg det skulle motsvarat att gå den tiden du red. Finns dock sidor där du omvandlar ridtiden till "steg", där det ger olika steg för hur "hårt" du ridit.

Men jag VILL ha stegräkare även när jag rider! Därför frågar jag om det fungerar även vid ridning.
Jag ska inte göra ngn vetenskaplig eller exakt test, jag bara vill att stegräknaren ska göra utslag för all rörelse jag gör.
Och på ngt vis tror jag mänskligheten överlever och jorden fortsätter snurra fast jag använder en stegräknare på fel sätt! :angel:

Jag har inbyggd stegmätare i min mobil, och den är verkligen suverän! Jag kan ladda ner en programvara som jag sedan lägger till i stegmätaren, så räknar den ut hur många steg tex. 1 timmes ridpass motsvarar. Det finns även samma sak för löpning, cykling, aerobic mm.

Har emd stegräknare i mobiln:P men jag tror de räknar mer än det ska:P skumpar ju ganska mycket:P MEn jag tror säkert att det tar ugefär lika mycket:p jätte bra att ha i mobilen:D:D:

Vi tävlar på jobbet och har fått stegräknare. om du har den på dig som vanligt så visar den helt fel vid ridning. därimot så kan man räkna om det till steg, vi har fått en tabell som vi kan räkna om olika aktiviteter.

Medelridning: 105 steg/min
intensiv: (träning/tävling) 140 steg/min.

så om du rider mormalt i skogen 1h så räknar du 60*105 så får du fram det i steg.

jag hade med min stegräknare till jobbet en gång. (travstall) Tog av den när jag red och gick alltså bara med den. Från 7 - 12 hade jag gått 20 000 steg. tog den sedan med på en tur (trav i 40 minuter) och då var den uppe i 35 000 steg. När dagen var över var den uppe i 76 000. Hade inte med den på fler turer än den ena.

Inte så konstigt kanske att man är trött i benen på kvällen.

tänk, rekommendationen är 10000/dag, efter en dag på jobbet behöver jag alltså inte röra mig mer på en vecka! :angel:

Jag hade reflex, bjällror och Stegmätare en gång :D
satte fast stegmätaren på reflexen, satt bra. men jag skrittade bara.

Det var för övrig 2000 steg upp till ridhuset där vi stod förut :bump:

82305_1194974901.jpg

http://Adell.bilddagboken.se/index....kPTEyMDU4NDMwOSZ0PTExOTQ5MDg0MDEmY3VycmltZz0x

Tycker du inte ridning är motion? Hörde tom på ngt av alla "dietprogram" på TV där ngn behöver banta att ridning brände rejält med kalorier! Dock minns jag inte exakt hur mkt, och jag vet inte hur mkt andra fysiska aktiviteter bränner.

Namn Kcal/30 min
Sadla häst 98
Rida i blandat tempo 112
Rida i galopp 224
Rida i skritt 70
Rida i trav 182

och då kan man ju jämnföra med :

Motorcross 112
Motorcykel,motorscoter 70
Bergsklättring med packning <4kg 196
Bergsklättring med packning >20 kg 252

Jisses :confused: varför ens komma på tanken, ridning må ge träning liksom gång, men det aktiverar ju knapapst samma muskler så varför ens vilja "fuska" Går du inte tillräckligt ändå? Mocka och in och ut till hagen osv. Jag tycker att stegräknaren "skenar" när jag rider och har därför alltid vikt ner den när jag suttit upp, vid de perioder jag använt den.

Men tror du inte att ni skulle kunnat ha kommit runt en mil? När man går i raskt takt går man väl runt 1 km på 10 min, så om ni red och dessutom i alla gångarter, borde det ju vara möjligt i allafall!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 893
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar