Eliciabb

Trådstartare
Hej! Jag har en shettis som jag har lärt "stegra" på kommando sen nåt år tillbaka och det gör hon så fort jag säger till henne, men jag vill få henne att resa sig högre upp för hon lyfter bara framhovarna 10-20 com från marken. Hur ska jag göra?
OBS! Ingen sitter på henne när jag gör detta.

Jag är erfaren och har håller på med trickträning sen jag var 12 år (21 nu) så jag vet vad jag håller på med.

Hoppas någon kan hjälpa mig :)

Du kan lära hästen att tucha pisken med frambenen och få godis.
Alltså "leta" pisken" med frambenen även då den stegrar.
På så vis kan du reglera enklare :)

Använder du klicker när du tränar? Annars rekommenderar jag att du läser på om det och sedan klickar fram beteendet:)

edit: Alltså att hästen ska tucha pisken, men frambenen!

Nu har jag själv inte hållt på med trickträning på den nivån men jag har tidigare lärt min ponny att lyfta på frambenen. Kanske du kan lära pålle det (om den inte redan kan det) och i samband med det lyfta framben - röra pisk. När pålle kan det försöka sammanföra det med stegringen? :)

Hoppas du förstod vad jag menade, skriver från mobilen så är inte det lättaste.. Är som sagt inget proffs men var en liten tanke bara, lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 663
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka