Stegra - vad tycker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Z

Zab

Nu ska jag vara provokativ och prata om stegring, dvs att lära hästen att resa sig på bakbeen på kommando.

Vad tycker ni om detta?

För att undvika att tråden blir en diskussion mellan de som hävdar att det är ok om det görs på rätt sätt, och de som utgår från att alla som lär hästen något sådant är små fjortisar som inte har hästvett, lägger jag in en regel:

Ingenting om anledningen till att de vill att hästarna ska stegra, det har ingenting med sättet att lära ut det på eller säkerheten vid utförandet.
I varje inlägg måste man ge sina synpunkter i de här båda exemplen (tagna ur luften):

Ex 1: En tjej har fått sin egna första ponny. Ponnyn är jättesnäll och så, lite ouppfostrad att leda ibland (vill gärna äta gräs tex) men inget illa menat från hans sida. Tjejjen tycker att det är skitcoolt med stegrande hästar och vill lära ponnyn det, så hon går runt på olika ställen (forum etc) och letar efter ett bra sätt. Det slutar med att hon lär ponnyn stegra genom att dra fram och trycka med skänkeln utan att vara väldigt hårdhänt.

Vad tycker ni; kan hon lära ponnyn stegra och ändå behålla en relativt säker häst? Borde hon helt enkelt låta bli? Hade det gjort någon skillnad om hon inte lärt det från hästryggen utan bara från marken?

Ex 2: En annan tjej har en häst som hon upplever att hon har bra kommunikation med. Hästen går aldrig över henne och testar inte gränser på något märkbart sätt. Tjejjen vill lära hästen stegra för att hon helt enkelt tycker att det är fiffigt, och hon är säker på att just den här hästen inte kommer använda stegrandet för att protestera eller liknande. Dessutom vet hon att hon kan få bra hjälp om det skulle gå fel. Hon har tänkt igenom det länge nu, sett på olika metoder, och så vidare, och bestämt sig att lära hästen stegra från marken, för ett tydligt kommando. (så att det inte kan användas av misstag från någon ovetande.) Hon lyckas och hästen reser sig fint när tjejjen kastar upp armarna och säger ''upp!'' med bestämd röst.

Vad tycker ni? Kommer det gå fel, kommer hästen börja ta över? Har hon förberett sig på ett bra sätt och haft eftertanke nog bakom sitt beslut, eller är det helt enkelt ''förbjudet'' att lära hästen ett kommando för stegring? Hade det gjort skillnad om hon suttit på?

Glöm inte att svara på båda exemplen. :) Fram med era tankar och åsikter nu, allt är bara hypotetiskt så ingen behöver ora sig för att ge dåliga råd:P

Personligen tycker jag att tjej 1 bör skaffa lite mer erfarnhet och inte börja från hästryggen, medans tjej 2 har rätt god koll och antagligen klarar det bra. Sedan tror jag inte att hästar plötsligt kommer på att de kan stegra för att de lär sig ett kommando för det, utan snarare kan det övergå till skarpare protester om man inte ser varningssignalerna, men då spelar det nog mindre roll om de lärt sig kommandot eller inte. Om något märker de väl att man inte blir rädd för stegringarna så att det inte är lönt att skrämmas.

Sv: Stegra - vad tycker ni?

Tjej 1:
Jag tycker dels att hon lär hästen stegra på ett ogenomtänkt och dumt sätt. Om man drar hästen i munnen och sparkar med skänkeln för att få den att resa sig skapar det ett väldigt obehag hos hästen vilket gör att den tillslut protesterar genom att resa sig. Den reser sig alltså för att komma undan obehaget.

Sen tror jag också att det finns en stor risk att hästen börjar resa sig så fort den upplever minsta obehag eftersom den sist den gjorde det, blev av med obehaget.

Sedan reser sig troligtvis hästen inte med välvd överlinje om man lär den på det sättet, och när ryttaren dessutom sitter på dess rygg förstärks obehaget ytterliggare och det är dessutom väldigt ogynnsamt för hela hästens muskulatur.

Tjej 2:
Det beror helt på hur bra kommunikationen är mellan häst och människa, och också hur bra hon kan behärska sig. Hur väl hon känner och kan styra sig själv.

Jag har ju lärt min häst stegra, ganska nyligen, och är alltså rätt lik tjej 2. Ella förstod ganska snabbt, men stegrar fortfarande inte i balans och med välvd överlinje alla gånger.

När jag har jobbat med min häst innan har jag lärt mig att ALLA problem som uppstår är min orsak. Det är JAG som varit problemet i de situationer det har blivit/blir missförstånd. Om min häst blir rädd för något är det endast min inre styrka som kan övertyga henne att stanna kvar. Jag måste vara säker, lugn, trygg och koncentrerad. Är jag uppmärksam på annat bryts kommunikationen mellan oss. Blir jag osäker bryts den också och hennes rädsla tar över. Försöker jag att med våld föra henne framåt blir flyktinstinkten otroligt stark och hon får panik (dumma mig då alltså) :mad:

Har man alltså den inre starkheten att man kan övertyga hästen i en sådan situation, kan man även göra det om den börjar stegra. Ella blev nämligen lite upphetsad i början och började hoppa då och då, när hon inte förstod mig. Därför måste man kunna vara väldigt tydlig. Hade jag då gått emot henne eller försökt få ner henne på backen genom att dra eller slå henne hade de små hoppen blivit till en stor stegring, och då inte på kommando längre, utan i försvarande syfte.

Alltså gäller det att man måste kunna behålla lugnet tycker jag. Och det är ingen lätt uppgift, och jag klarar inte av det än i alla situationer, vilket resulterar i rejäla missförstånd och kommunikationen bryts.

Men jag, personligen, ångrar inte att jag lärde Ella stegra. Jag tycker att det har förbättrat vår kommunikation och hon har fått mer energi och blivit kraftfullare än innan. Men jag tycker inte att stegra är något man ska lära hästen bara för att "det är coolt". För det är enormt farligt. Eller kan vara. Det beror på människan och dess sätt att handla.

För det första förstår jag inte vitsen med att lära hästen stegra om det inte är tal om typ spanska ridskolan eller liknande uppvisningar :angel:

Tjej 1:
Mkt omoget och dumt sätt att lära hästen när hon inte vet exakt vad det går ut på och gör det bara för att det ser tufft ut. Min B-ponny ställde sig på bakbenen för att försöka komma undan när vi köpte henne, det tog ganska lång tid att jobba bort, vet inte hur hon hade lärt sig det, men jag tror inte det var på naturlig väg.
En del av tjejerna i grannstallet är ganska flängiga och tycker det är skttufft när hästarna stegrar. De drar i tyglarna och sparkar på hästen tills den reser sig :eek: Tycker det är rent fruktansvärt, dom kan verkligen ingenting om sådant.

Tjej 2:
Ser fortfarande inte anledningen till varför hon ska lära hästen att stegra, men hon verkar iaf betydligt mer insatt och medveten med vad hon håller på med än tjej 1 :)

Tjej 1:
Jag tycker dels att hon lär hästen stegra på ett ogenomtänkt och dumt sätt. Om man drar hästen i munnen och sparkar med skänkeln för att få den att resa sig skapar det ett väldigt obehag hos hästen vilket gör att den tillslut protesterar genom att resa sig. Den reser sig alltså för att komma undan obehaget.

Sen tror jag också att det finns en stor risk att hästen börjar resa sig så fort den upplever minsta obehag eftersom den sist den gjorde det, blev av med obehaget.

Sedan reser sig troligtvis hästen inte med välvd överlinje om man lär den på det sättet, och när ryttaren dessutom sitter på dess rygg förstärks obehaget ytterliggare och det är dessutom väldigt ogynnsamt för hela hästens muskulatur.

:bow:
tiotiotio

säger som dom andra:
tjej 1: enbart dumt, hon vet inte vad hon håller på med eller vad det skullle innebära om det går fel.
tjej 2: bättre att hon gör det men ser fortfarande ingen riktig anledning till att göra det. går det fel så är det inte kul.

dessutom borde man tänka på en sak: om man ska sälja hästen borde man, om man är ärlig, berätta att hästen kan stegra, och där backar många. det vet jag av erfarenhet då en kompis lärde sin ponny stegra och p.g.a detta var det inte många som var intresserade. i övrigt en jättefin ponny som gått SM i FT.

Jag tycker inte att det finns någon rimlig förklaring till att lära hästen stegra i något av fallen.
Och troligtvis inte i något annat fall heller.
Kan lika gärna lära hästen att bita, fast på skoj.

För att undvika att tråden blir en diskussion mellan de som hävdar att det är ok om det görs på rätt sätt, och de som utgår från att alla som lär hästen något sådant är små fjortisar som inte har hästvett, lägger jag in en regel:

Ingenting om anledningen till att de vill att hästarna ska stegra, det har ingenting med sättet att lära ut det på eller säkerheten vid utförandet.

Tack för era svar, men som sagt; anledningen till att man lär hästen något har ingen som helst betydelse för huruvida det kommer att bli ett problem senare eller om det är dumt att lära in det.
De hästar jag träffat som stegrat vid olydnad har INTE lärt sig något kommando för det, medans de som kan kommandot inte gör det av olydnad, konstigt nog:P
Bara för att NI inte ser någon anledning betyder inte det per automatik att det är dumt och inte borde göras. Jag ser ingen anledning till att man ska upp och sitta på hästen överhuvudtaget. ;)

Tack för era åsikter, och ni som glömde min lilla ''regel'' får gärna komma ihåg den i nästa inlägg:)

Här var det det där med anledningen igen. DEN HÖR INTE HIT. ;)

Finns ingen anledning att rida heller. Eller köra häst och vagn. Eller tömköra. Eller äga hästar alls. Eller ha andra djur.

Fast det är ju roligare med en diskussion. Annars kan man bara skriva:

1. Nej
2. Ja

och så var det roliga över ..

Kan väl diskutera det tråden handlar om?
Alla andra stegringstrådar handlar ju bara om huruvida det finns nån bra anledning att lära ut det eller inte, kan inte denna få handla om allt annat som har med inlärning av stegring att göra?
Varför måste man ha ett syfte med allt och varför duger inte ''jag vill'' som anledning? ''Jag vill'' funkar kanske inte om det handlar om att skada folk/djur, men jag vill att den här diskussionen snarare ska handla om huruvida det ÄR en risk att lära hästar kommando för stegring eller inte, i vilka lägen det är ok eller inte.
Det finns så mycket MER än bara anledningen till det som man kan diskutera.
Varför är .tex. levad/pesad accepterat när ingen annan form av stegring är det?
Vad skadar det att lära hästarna ett kommando för att stå upp på bakbenen?

Alla snöar alltid in så j**** mycket på det här förbaskade syftet med stegringar att man aldrig kommer till varför man inte ska lära ut det (annat än att det inte kommer skapa fred på jorden, stoppa hungersnöd eller nåt annat högre syfte) och nu vill jag ha svar på varför/varför inte, erfarenheter, tankar och allt annat som har med ämnet att göra.
Vill ni tvunget tjata ut er om att det inte finns nåt bra syfte med övningen så respektwera min regel och gå o gnata i nån gammal tråd istället.

Jag ahr varit flickan i version 1, och det gick bra, men jag var ung och okunnig (och vild) och skulle inte rekommendera någon att göra samma sak för det Kunde gått fel.

Alt. 2 så ja visst, vill man så gärna. Man ska ha i åtanke att stegra är en dominant handling och väga för och nackdelar.

En häst som lärt sig stegra kan lätt lära sig att använda det som protest.
Har varit med om det med andras hästar.

Jag tycker inte att det finns någon rimlig förklaring till att lära hästen stegra i något av fallen.
Och troligtvis inte i något annat fall heller.
Kan lika gärna lära hästen att bita, fast på skoj.

Lite så funderar jag också, med undantaget om man vill lära hästen det i show-syfte.
Men sedan finns det de tjejer som har bra kommunikation med sin häst som klarar det med galans och det rä upp till dom att stegra med sina hästar. Jag gör det inte, jag fördömmer dom inte om de gör det.

Jag måste säga nej till båda.
Ska man lära hästen stegra ska det ske med hjälp av kunnig instruktör. Man lär sig ju inte rida själv heller.

Man kan göra det, men det är stor risk att det går fel och det är lättare att ha nån som kritiserar det man gör och kommer med tips på hur man kan göra det bättre.

Men det går.

Varför är .tex. levad/pesad accepterat när ingen annan form av stegring är det?

Levad och pesad lär du ju hästen ur piaff. Då lättar hästen gärna automatiskt i framdelen om du ber om mer samling och berömmer du i det läget lär sig hästen levad.

Skillnaden är då att du inte ger hästen obehag vid stegringssignalen. Du ber bara om mer samling.

Sen bringade inte jag heller min häst obehag, utan busade bara till det lite mot henne (tänker inte berätta exakt hur jag gått tillväga iom att andra som inte på långa vägar är "redo" att lära sina hästar det kanske gör det om de ser hur man KAN göra). Alltså blev det mer bus-kommando, än ett så samlat och kontrollerat kommando.

Du lär heller inte hästen att stegra mot dig, vilket jag har gjort.

Sedan får hästen ofta med överlinjen bättre än om man lär den stegra på annat vis.

Sedan håller jag nu på att lära in kommandot från sidan istället, och ur en ryggning för att få henne mer samlad, få med överlinjen bättre och också göra det säkrare för andra. Jag vet ju hur jag ska hantera det OM hon missuppfattar en situation och börjar hoppa på stället. MEN det betyder inte att andra vet det, så därför känns det både säkrare och bättre att bara göra det från sidan i fortsättningen :)

bara delvis knapplån

Tack för alla svar från de som inser att man kan diskutera mer än den enda saken jag bett att vi ska undvika! :D

Ella_99:
Bra svar!

Pannkakssmet

Vettigt, men var hittar man en bra tränare? :)

Sammet
Du får gärna berätta mer om de andra hästarna (inlärningssätt och övrig hantering t.ex,). :) Håller med dig i övrigt. :)

Pannkakssmet[/B]
Vettigt, men var hittar man en bra tränare? :)

Det finns tricktränare! (inte bara från det kända sällskapet, men dom är väl vanligast)
Fast då måste man ju börja med att lära hästen "tråkigare" saker innan stegringen. :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar