Steeplechase

J

Jessika Persson

Ni som vet mer om galopp än jag, hur höga häckar är det vid en lätt steeplechase?? Och sen undrar jag över en annan sak också, använder man fortfarande dom här beteckningarna xx, ox osv? Undrar eftersom det inte finns några sådana beteckningar på SGs sida..

Sv: Steeplechase

hej
begreppet "lätt steeplechase" finns nog inte i reglementet, jag kan inte hitta det i alla fall. i tidigare reglemente angavs i alla fall vilka typer av hinder som skulle finnas och hur hög fast del i häck skulle vara. man tillåter helt enkelt lite mer variation i hinderutformning och höjder i steeplechase och att "lätt" anger att fast del är lägre (60 cm) än normalt (90 cm) och att kanske inte hinder med dike eller vattenhinder finns, det är mest blommeröd som haft denna tävlingsform, bla löpte arabiska fullblod över hinder en gång

Använder och använder...de finns men eftersom fullbloden och de arabiska fullbloden inte tävlar mot varandra skrivs det inte ut.

Någon lätt steeplechase finns inte utan våra benämningar på "svårighetsgraden" inom hindersporten är i såfall maidenlöpning (hästar som inte vunnit), novislöpning (max 1 seger) samt öppen löpning (för alla).

Sedan finns det olika "grenar" inom hindersporten; Point-to-point (ren amatörsport utan prispengar och totolisator), Häck (rishäckar) samt steeplechase (fasta hinder med ris och jordvallar som kräver mer hoppning). Steeplechase är då hindren är som störst och distansen är oftast längre än på häck.

Om du är intresserad av hindersport så rids det ett häcklöp och en steeplechase på Täby på torsdag (22 maj)! Strömsholm är sedan höjdpunkten för alla hinderintresserade med Svenskt Grand National 15 juni.

Benämningarna xx och ox används inom bland annat ridsporten. Som Camilla skriver så behövs de inte inom galoppen.

Okej då förstår jag lite mer tror jag... Ska försöka åka på något av det, det verkar kul! Anledningen till varför jag undrade om steeplechase är för att min häst, som gick galopp förr, gick ett sånt lopp visserligen 2002. Då stod det "häcklöpning lätt steeplechase". Har aldrig förut varit direkt intresserad av galopp men nu när man har en fd galoppör så blir man nyfiken på vad han pysslade med förut! Så tack för hjälpen!

Det låter underligt... Vilken häst är det du har?

Okej då förstår jag lite mer tror jag... Ska försöka åka på något av det, det verkar kul! Anledningen till varför jag undrade om steeplechase är för att min häst, som gick galopp förr, gick ett sånt lopp visserligen 2002. Då stod det "häcklöpning lätt steeplechase". Har aldrig förut varit direkt intresserad av galopp men nu när man har en fd galoppör så blir man nyfiken på vad han pysslade med förut! Så tack för hjälpen!

det var på Blommeröd 2003, häckarna man hoppade uppfyllde inte reglementsenlig utfomning och då kallade man det lätt steeplechase - utan att det fanns stöd i reglementet men med tillstånd av generalsekr...
så står det:
3000 st ARABHÄSTSTEEPLECHASE
Lätt steeplechase
vanns av Black jack

annars har annika helt rätt

Senast ändrad av en moderator:

"ox" används bl a i statistik där Eng. o Arab Fbl skrivs i samma listor.
T ex i anmälningar/starter i utlandet. Eller när hästar säljs.
Likaså i träningslistor.

Dessutom ibland i program o dyl för att förtydliga vilken ras löpningen är för.

Gick din häst där så var det enda gången någonsin (i hela världen!) det har ridits en arabsteeplechase. Den gick på samma häckar som normalt sett används i point-to-pointlöpen. Det har även anordnats två arab-häcklöp och de reds på Göteborg Galopp och då över samma häckar som de eng fullbloden löper på. Red själv i båda dessa löp och var positivt överraskad över arabernas hoppförmåga.

Gick in och kollade på min killes tävlingsresultat och jag ber om ursäkt, det var år 2000, inte 2002... Lite snurrigt kan det bli ibland.. I varje fall så gick loppet på Täby och det står så här om banans kondition: Dirt-track god, häckbana god, lätt steeplechase.
Det är ingen arab jag har utan ett engelskt fullblod vid namn Wind om någon vill kolla..

I varje fall så gick loppet på Täby och det står så här om banans kondition: Dirt-track god, häckbana god, lätt steeplechase.

Det förklarar det hela.
Här handlar det helt enkelt om banförhållande inte hur hindren är utformade.
Som du själv skriver "Banans kondition", betyder att underlaget på Steeplchasebanan är lätt. D.v.s. lättsprunget.

gå in på www.hindersport.se och läs om hindersporten

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
583
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 691
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar