steeplechase jockey hur blir man det?

TinyWiny

Trådstartare
Finns det någon utbildning eller är det hästgymnasium som gäller?
Vilka egenskaper/kunskaper är bra att ha?
Vad ligger lönen på?
Kan man överhuvudtaget försörja sig så eller?
Fördelar/nackdelar?
Skador/förslitningar?
Vad är det bästa/sämsta?
Vad gjorde att du ville bli steeplechase jockey?
I vilken ålder får man börja träna/tävla?
Jättetacksam:bow: för alla svar :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: steeplechase jockey hur blir man det?

Börja med att rida traditionell ”galoppridning” för att sedan hitta en tränare att rida över hinder för. Det finns arbetsryttar utbildningar och hinderkurser som har inriktning mor galopp på Strömsholm. Information om dessa hittar du bland annat på www.unggalopp.se

Vad det gäller löneläget så för att känna pengar över huvud taget måste du först bli professionell jockey hur du blir det kan du hitta i andra trådar, inte minst i ”Längd?” har jag lagt in en massiv länklista till trådar som diskuterar jockey-yrket.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=661887

Det finns ingen speciell utbildning för jockeys i Sverige dock en arbetsryttarutbildning på Strömsholm. För att bli jockey måste man gå som lärling i 4 år hos en proffstränare och arbeta heltid i stallet. Det går inte att försörja sig på att enbart rida hinderlöpningar i skandinavien då vi har för få löpningar, däremot så går det att kombinera med en heltidstjänst i ett träningsstall.

Fördelarna är att det är roligt och spännande att rida på hinder, nackdelarna att de är en högrisksport.

Skador får man räkna med. Statistik visar att de proffessionella jockeysarna i england trillar i ca 10% av sina ritter och naturligtvis är skaderisken stor när man trillar av/går omkull i höga farter. Rider man på hinder får man räkna med ordentliga fall ibland.

Jag började rida på slätt först och kombinerar nu både slätt och hinder. Jag är nästa ensam att rida på hinder som tjej och vi är inte fler än ca 10 st som rider på hinder överhuvudtaget i skandinavien.

Det är induviduellt när man börjar "träna" men för att någon ska släppa ut dig och hoppa häckar ska du först kunna rida alla typer av hästar i alla tempon på släta banan. Det är inget man lär sig på ett par månader. Lärling kan man bli från 15 år om det finns någon proffstränare som vill satsa på dig. För att rida hinderlöp som amatörryttare ska ha amatörryttarlicens dvs ridit minst 3 gdk slätlöp.

Hej! min dotter har som mål att bli steepelchasejockey o hon har gjort så här;
skippat gymnasium( ja tänk mamma gick med på det) och gick arbetsryttarutbildningen på strömsholm o jobbade ett tag i ett galoppstall i Sverige.Gick sedan på British racing school i Newmarket, England (en liknade kurs som den i sverige, men har högre "status" och är längre för att nu jobba som arbetsryttare medans hon gör klar kurserna NVQ 2 och 3 (AA)Efter det så kommer hon att söka lärlingsplats som steepelchaseryttare, vilken är 4 år.
I England finns det mkt mer steepelchase o lönerna är högre, men det är dyrt att leva i England oxå. Min 16 åring tjänar dock efter skatt o boende ca 135 pund/vecka (ca 1850,-) o då är inte övertid o poolpengar inte medräknade o när man är över 18 år är det 100 pund/vecka mer
mvh prillan

Senast ändrad:

Citat svar "
Prillan skrev:
Hej! min dotter har som mål att bli steepelchasejockey o hon har gjort så här;
skippat gymnasium( ja tänk mamma gick med på det)"

Bra!:D man ska göra det man tror på:)

Liknande trådar

Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 598
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 525
Senast: Cilva
·
Övr. Hund Jag behöver lite hjälp att tänka. Jag har idag en skadad BC på 3,5 år som jag tävlar (tävlade?) inom brukset. Det är osäkert om hon...
Svar
9
· Visningar
1 132
Hästmänniskan Hej! Vet inte riktigt hur jag ska fomulera mig så ni förstår mitt problem men ska göra mitt bästa : Jag var med om en ridsolycka för...
Svar
8
· Visningar
2 040
Senast: Tahari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår