Statistik- antal lösa licenser 2012

ujent96

Trådstartare
Tycker det skulle vara mycket intressant att få veta statistiken över antal lösta licenser jämfört med i fjol. Man kan ju anta att antalet regionala licenser är ungefär de samma som i fjol. Om man jämför den siffran med årets licenser så kan man ju få en uppfattning om hur många av de lokala ryttarna som löst licenser i år.

Jag hoppas givetvis att siffran ska vara så låg som det bara går- det MÅSTE bli en ändring på detta (tycker jag)- vad tycker ni?

Så är det någon som sitter inne med bra information om antal lösta licenser- dela gärna med er!!

Sv: Statistik- antal lösa licenser 2012

Den statistiken blir inte riktigt intressant förrän i slutet av året. De flesta löser inte förrän april-maj och ganska många i augusti. Helt beroende på hur tävlingsterminen ser ut.

Jag tycker att det skulle vara mera intressant att veta hur många nya hästlicenser som lösts under december, jämfört med året innan. Och även åldern på hästarna som fått licens.... Med tanke på att livstidslicensen för häst försvunnit tror jag att många (precis som jag själv) löst licens tidigare än man planerat för att inte riskera att åka på höga årsavgifter om ett par år. Jag tror faktiskt inte att avgiften kommer att vara 200 kr per år i särskilt många år. Vad tror ni andra?

Nej tror defintivt inte att avgiften kommer hålla sig på 200 kr/år den kommer säkerligen att höjas allt eftersom. Tror oxå att livstidslicensen förr eller senare kommer att försvinna, alltså att de kommer kosta att uppdatera även de hästar som har livstidslicens, tyvärr :mad:

Jag tror inte ett dugg på att folk kommer tävla mindre. Hästfolk har ju en tendens att gnälla som f-n och sen ändå rätta sig i ledet.

Däremot kan jag tänka mig att engångslicensen kommer gå åt. Tyvärr måste jag säga, bättre om folk (som ändå inte tävlar seriöst) håller sig borta i ett år så att det märks en rejäl minskning.

Jag tror inte SVRF maffian delar med sig de är nog för stolta för det.

Tävlandet har tydligen gått ner. Men man kan undra om det beror på kostnaden eller om det är något annat?

Tydligen har det minskat på antalet tävlingar också. Det är jag inte förvånad över, det är säkert fler än en klubb som har problem att få fram funktionärer!

Ja nu för tiden har folk inte riktigt tid att engagera sig som man nog gjorde mer förr. Då fanns det ju betydligt mycket mer fotfolk som 'nöjde sig' med att hjälpa till från marken, men i takt med att fler rider och det är dyrare avgifter så försvinner nog dessa medlemmar som bara varit fotfolk och hjälpt till. Ryttarna har inte tid att vara funktionärer då de rider själva eller inte har lust att jobba gratis.. :grin:

Fast det har ju skett senaste åren och inte pga årets licensavgift?.
Antalet tävlingar har jag inte upplevt minska (men då har jag inte varit aktiv utan bara kollat på datorn) däremot har MÅNGA tävlingar blivit inställda. Vi skulle anordna två ponnytävlingar som fick ställas in. Antar att när folk minskar på tävlandet så väljer de förmodligen bara väletablerade tävlingsplatser tyvärr. Vi har bara haft en tävling innan så vi är långt ifrån kända.

Att folk tävlar mindre är ju i sig inget konstigt, alla har ju inte råd med det när alla avgifter blir högre (stallplats, foder, bensin, startavgifter osv). Sen i hoppningen väljer nog endel pay & jump istället för lokal. Jag menar ; varför betala licens och högre avgifter när man ändå bara får hoppa CR på de lägre höjderna. Jag skulle nog själv välja det billigare alternativet.

Svrf skrev ju att licensintäkterna varit höga 2011, tror fan det när halva Sveriges hästbefolkning beställde hästlicenser. :angel:
Någon som vet hur många tusenlappar de drog in bara på det?

Senast ändrad:

Så kan det mycket väl vara!

Men jag tycker inte det är att jobba gratis att vara tävlingsfunktionär! Jag tycker att om man tävlar, då är det ens plikt att även vara funktionär! Givetvis inte på samma tävling man tävlar eller "en miljon" tävlingar varje år, men i allafall någon heldag tycker jag man ska offra!

Ja nog är det fler än en som inte har råd att tävla! :crazy:
Eller åtminstonde får dra ner rejält på antalet tävlingar per år!

Men herregud, är förbundet så blåögda att de inte fattar att det är pga att livstidslicensen för hästar försvinner som det blev så mycket licensintäkter 2011? :eek: :eek:

:D jag vet faktiskt inte om de är så korkade. Förhoppningsvis inte. :p
Jag bara läste någon kort skrivelse där det stod att ekonomin var bra 2011, bla tack vare licenserna.

Det är väl klart att de fattar. De kan givetvis se exakt hur många licenser som lösts av varje typ.
Och det är knappast några hemligheter hur stora licensintäkterna blir. Det lär ju komma i verksamhetsberättelsen.

Jag menar, det kanske är så att de inte riktigt vill fatta! ;)

För de gånger det kommit förslag som ruskat om hästsverige rejält och lett till protester, då har ju förbundet förvånat konstaterat att va, vad blev folk arga för nu då, det här har ju så många fördelar?! Jag minns projekt Sleipner eller vad det hette, där medlemsavgiften till förbundet skulle chockhöjas! :crazy:

Gissar att licensintäkterna för häst 2012 blir mycket lägre än normalt... :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 346
Senast: krambanan
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 329
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar