Statisk elektrisitet

E

elkan

hej måste höra hur ni andra gör!!

Kylan och snön har nu kommit för att stanna här i norr (ja de var ett tag sen förstås :smirk: ) och med detta så kommer ett ständigt problem jag har tillbaka. nämligen följande.

statisk elektricitet...fan säger jag...jag är så statiskt så när jag tar i häststackarna så flyger dom högt i taket när de smäller och tänk jag förstår dom...de gör även ont på mig ibland....har araber och inte vet jag om dom är känsligare men ett av mina ston är superkänslig så henne får jag knappt ta i om hon fått sig en...stackarn tror väll hon gjort nått fel

att ta av täcken är hemskt...ibland så bara knastarar det när man tar bort de...:eek: :eek:

så till frågan...

hur gör ni???har ni samma problem???vad gör ni åt de???
nu vill jag ha bra tips på att slippa detta problem.

cat

Sv: Statisk elektrisitet

när jag är statisk och borstar, brukar jag se till att den handen som inte håller i borsten hela tiden vilar mot hästen, för då blir det inga stötar... kan ju dock vara svårt när man tar av täcken!! Så försök hålla kontakt hela tiden mellan dig o hästen, för var gång du tar ny kontakt så blir det en ny smäll! och man känner sig själv hur elak som helst.. :( :(

Problemet försvinner till stor del om man byter ut alla syntetborstar och syntettäcken till naturfiberborstar och ull eller bumullstäcken. Fleece är värsta elektricitetskaparen.

Jag använder bara borstar i naturmaterial och ulltäcken istället för fleece.

Utetäcken är det ju värre med, men det är ju isf bara ett enda täcke så det kan man väl stå ut med.;)

Ett tips är att du "laddar ur" dig varje gång innan du vidrör hästen, genom att lägga din hand emot ex. trävägg eller betonggolv.
Lite krångligt att komma ihåg i början, men blir lätt till en vana...

Om möjligt, när du tar av täcken mm så håll den ena handen konstant i boxväggen eller nåt annat i din närhet medans du drar av täcket.

Det kan även fungera att spraya insidan av täckena med comfort (utblandad med vatten förståss) sköljmedel med hjälp av blomspruta..med jämna mellanrum...
själv går jag lös med blomsprutan på både stolar, mattor o golv, bilsäten mm mm för att slippa alla smällar :)
Lycka till!

Fast jag tycker nog inte det hjälper. Även om jag står helt still och bara håller händerna på henne känner jag hur det blir små stötar. Tror det har mycket med ens egna kläder att göra. Fleecetröja och gummistövlar är ingen hit har jag märkt. Vet dock inte om det finns vetenskapliga bevis eller om det bara känns så :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 618
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 122
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar