Static lice

Kilauea

Trådstartare
Nån med marsvin som drabbats av det?
Vad gjorde ni för behandling? Har hört Frontline, men vilken styrka?

Senast inskaffade marsvinet har dessa besökare, har blivit lovad att få behandling där hon skaffades, men har inte haft möjlighet att ta mig det, tyvärr. Och eftersom (såvitt jag vet/märkt/förstått) det inte är något som hon mår dåligt av så har det liksom inte blivit av.
Skäms lite faktiskt :o ....

Sv: Static lice

Det har nog de flesta marsvinen. Static är inte någonting farligt och det besvärar heller inte djuren.
Du kan bada med Dermocan eller Canitex. Frontline går också bra både spray och pipett. Det är ju samma styrka på all Frontline, skillnaden är dosen till olika storlek av hund. Har aldrig använt pipetterna själv(använder alltid spray) men har hört att det räcker med en droppe i nacken.
Static har förmågan att sitta kvar i pälsen även när den är död.

Okej, bara att ta sig till apoteket och köpa Frontline då. Tror både jag och marsvinen uppskattar en droppe i nacken istället för ett bad ;) .

Är Static lice de små svarta prickarna som ramlar av marsvinen när man tar i dem?

Nä, de ramlar inte av. Det ser ut som små små prickar på pälsstråna. De sitter på pälsen och inte huden och orsakar därför ingen klåda. De trillar inte av när man klappar marsvinet.

Är som sagt inget djuret mår dåligt av, men jag vill inte att mina djur har ohyra.

man dödar dem och badar bort lössen eller dödar dem och låter de vara kvar tills håren de sitter på trillar av antar jag..
för att komma in på de flesta utställningar måste marsvinen vara lusfria (staticks)

När jag hade måååånga marsvin (nu har jag två, och de är staticfria för jag ställer inte ut längre och köper inte in nya djur) så behandlade jag bara static på 1) de djur som skulle ställas ut och2) på de med MYCKET static. De blir resistenta.
Om man inte ställer ut, så kan man klippa ner djurets päls i baken (där de flesta sitter) och gnugga jättenoga med matolja och sedan skölja. Jag tycker Frontline är ganska så plus minus noll.

Behandlade med Frontline igår så vi får se om det hjälper. Hittade inte så många på den lilla när jag tittade (hon hade fullt förut).
Får se om det hjälper då, annars ska jag prova ditt tips (fast jag tror de är glada om de slipper bad).

Tål 5 veckors marsvinsungar frontline och bör man sanera buren med tigusspray samtidigt? Min rex honas päls på baken verkar lite glesare och står rätt upp till skillnad från övrig päls men jag kan inte se några kryp, hanen tycktes ha några döda static som satt kvar från strongholdbehandlingen han fick från omplaceringshemmet, de försvann när jag klippte ner till 5 mm päls:angel:

Kan inte se ngt på honan men alla kliar sig mer än normalt tycker jag???

Skulle aldrig ens tänka tanken att använda matolja på mina marsvin, ett elände att få ur pälsen sen. Frontline är riktigt effektivt mot static och pälsätare.

Var försiktig med Frontline på riktigt unga djur. Har aldrig använt det på så små men med tanke på att det varnas för att man inte ska använda det på unga hundar och katter så ska man nog vara försiktig. Skulle hellre använda Canitex eller Dermocan till ungar.

Statics kliar inte då de bara sitter i pälsen och inte i huden. Så i sånt fall kan det nog vara någon annan sorts ohyra dina grisar drabbats av.

Men marsvin kliar sig väl ibland utan att ha nåt eller? För jag kan inte se ngt annat, trodde de hade static men det måste varit döda sådana, för det finns verkligen inget i pälsen :confused:

Men marsvin kliar sig väl ibland utan att ha nåt eller? För jag kan inte se ngt annat, trodde de hade static men det måste varit döda sådana, för det finns verkligen inget i pälsen :confused:

Visst gör dom det. Men börjar dom klia sig mer än normalt då bör man nog vara observant. Börjar dom tappa onormalt mycket päls eller får extremt mycket klåda så kan man ju misstänka att de har någon ohyra. Det jag framförallt tänker på är sellnic, pälsätare eller att de fått någon sorts svamp.

---Frontline tog livet av min väns kanin---

Man kanske inte ska använda Frontline till kanin? Frontline har jag använt till mina marsvin i flera år utan problem och det vet jag många andra som har gjort utan problem.

---Frontline tog livet av min väns kanin---

Kaniner tål inte Frontline, tyvärr! Tråkigt för din kompis!

Har däremot hört flera som behandlat marsvin med Frontline (bla. det ställe där senaste marsvinet kom ifrån) och det har inte varit något problem. Har heller inte läst att det skulle vara farligt för marsvin.

Visst kliar sig marsvin ibland. Det gör du väl själv också? Om de däremot kliar sig mer än normalt kan man misstänka ohyra.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 899
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 359
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama