Starttider

Är inte alls konstigt att arrangörer inte orkar! massa ryttare/medföljare/team/tränare som bara gnäller. Är det inte starttider är det banor, underlag, mat, ryttarmeddelsnden etc etc etc. Jättetråkigt att Örebro lägger ner men jag förstår dom. Som sagt välkommen till den nya eran: enbart proffstävlingsplatser i Sverige som kommer ta betalt kring 7000 SEK för en start. I år har det varit för mkt gnäll. Är du inte nöjd med underlag, terrängens svårighet etc stryk dig. Och gör en bättre tävling själv, dvs hjälp till.

Jag får väl svara för Örebros räkning.
Organisationen var inte ny, så vi kan tyvärr inte "försvara" oss på det sättet.
Det som hände är beklagligt, men vi kan ju tyvärr inte ha det ogjort.
Vårt datasystem gjorde så att vi såg resultaten, men vi fick inte ut det online.

Jag såg dessvärre inte så mycket banhoppning, men uppfattade att tidsfelen hade korrigerats efter hand.
Vi får väl hoppas att våran kaotiska tävling gör att andra arrangörer har bättre framförhållning än vad vi hade.

Det var med största sannolikhet våran sista fälttävlan, så vi hoppas att det kan komma nya arrangörer i Mellansverige.
Nej vad tråkigt :( Örebro är en av tävlingsplatserna och terrängbanorna jag gillar bäst!

Är inte alls konstigt att arrangörer inte orkar! massa ryttare/medföljare/team/tränare som bara gnäller. Är det inte starttider är det banor, underlag, mat, ryttarmeddelsnden etc etc etc. Jättetråkigt att Örebro lägger ner men jag förstår dom. Som sagt välkommen till den nya eran: enbart proffstävlingsplatser i Sverige som kommer ta betalt kring 7000 SEK för en start. I år har det varit för mkt gnäll. Är du inte nöjd med underlag, terrängens svårighet etc stryk dig. Och gör en bättre tävling själv, dvs hjälp till.

Fast så är det ju inte enbart! Det finns ju faktiskt fog för kritik där banor är helt galet utformade.. Det kostar inte mer att ta in vettiga banbyggare i terräng och hoppning! Jag förstår att ryttare blir besvikna på dåligt oschysst bygge!

I hoppning klarar arrangörerna att möta ryttarna och ta kritiken och göra något åt det! I ft surar alla ihop?
Hoppryttare packar ihop och åker hem när underlaget är för dåligt! Har man inte fibersand idag så kommer inte ryttarna! Tom vår klubb har lagt in fibersand pga detta! Varför är man inte mer rädd om ft hästarna? Varför ska dom utsättas för helt galna arrangemang! Hör aldrig några hopparrangörer gnälla om gör det själv! Ja jag förstår att det är jobbigare att anordna ft men det finns för många old
people som lever kvar i det förgångna och är otrevliga och vägrar ta till sig ens konstruktiv kritik! Dom tål helt enkelt inga åsikter.

Fast att gnälla bara för att gnälla håller jag med om att det inte leder någon vart!

Jag hade gärna åkt till segersjö om vi varit på den nivån. Det är vi inte! Har tävlat där tre ggr och det är en fantastisk tävlingsplats! Nästan hela terrängbanan är dränerad! Är väl bara den meningslösa hopptävlingen som kan ställa till det om det regnar då det blir lerigt och uppridet!

Personligen valde jag bort den pga internationell och på så många dagar, antar att jag inte är den enda som resonerar så.

Nä, det blir helt enkelt för dyrt. Dom hade fått tredubbla starter om tävlingen var nationell. Alla satsar inte internationellt. Det är väl jättebra för dom som gör det, framförallt för dom yngre ryttarna som kan kvala hemma, men dom åker ju utomlands iallafall. Vanligt folk har inte råd och då blir det för dyrt för arrangörerna att hålla tävling för 30 Pers och då läggs tävlingen ner.

Ska vi hålla tävling för 30 Pers eller för 150 Pers? Känns som det har blivit ett större gap än någonsin mellan den vanliga ryttaren med sin häst och de som satsar järnet. Det här kommer bli ett problem för arrangörerna i framtiden tippar jag.

Om arrangörerna tog på sig ansvaret (vilket ju Örebro t.ex gjorde direkt här i tråden för misstaget hos dem) istället för offerkoftan skull det nog se helt annorlunda ut. Hela den här "gör något själva då om det inte passar attityden" känns ganska så tröttsam och bevisar iallafall för mig att man nog inte riktigt greppat det här med att ryttare är betalande kunder hos tävlingsarrangörerna (du själv?) och inte tvärtom!

Offerkofta? Ge dig. Det finns gnällspikar i sporten. Det finns även berättigad kritik men hur man framför den är viktigt, iaf om man vill att sporten ska finnas kvar i Sverige.

Jag har ju en rätt stor fot i hoppcirkusen också och jag kan berätta att det gnälls FRISKT på hopptävlingar också men man hör ju sällan någon väsa att man ska hjälpa till eller göra egen tävling för det. Jag tycker det är en rätt trist attityd inom ft att så fort, oavsett vad kritiken handlar om, ngn säger nåt så är vederbörande gnällig, otacksam o kan fixa egen tävling. Det KAN ju vara så att ryttarna kanske är på många olika tävlingar o kan jämföra...i vår värld är vissa enormt duktiga på att skydda o ta hand om arrangörerna men de betalande kunderna ska vara tacksamma för att det ens blir tävling?? Jag är övertygad om att det kostar lika mycket att engagera en bra banbyggare som en sämre men den bättre generar ovärderlig goodwill för arrangören.

Eftersom min klubb inte har nån anläggning kan jag inte göra en egen fälttävlan men jag har rätt stor erfarenhet av hur man får nöjda kunder genom vår lilla hopptävling Champion of the Youngsters med ca 1300 starter på 5 dgr. Det går naturligtvis inte att jämföra med en fälttävlans mer komplicerade arrangemang men kundnyttan är ju densamma.
Som ft ryttare kan man ju nästan inte göra som hoppryttarna gör, dvs skippar en dålig tävling, utan istället hoppas man ju att kritiken går fram o tas konstruktivt. Och ja, jag brukar framföra den till arrangörerna, gjorde det senast i söndags ang tidsfel då jag först sa att tävlingarna var jättefina men tidtagningen borde kollas över. Har svårt att tro att det uttalandet tas som gnäll och gör det det då får man nog fundera en sväng till.

Och ja, självklart hjälper jag till på andra arrangörers ft, senast på ft veckan.

Offerkofta? Ge dig. Det finns gnällspikar i sporten. Det finns även berättigad kritik men hur man framför den är viktigt, iaf om man vill att sporten ska finnas kvar i Sverige.

Varför är just folk i ft så känsliga för kritik? Och det spelar ju ingen roll om den framförs på ett konstruktivt vis så blir det onda ögat direkt! Det vet du oxå!! Hoppryttare tex är ju inte direkt ett trevligt släkte, varför klarar de arrangörerna kritiken så bra? Eller har dom en annan grundinställning?

Fälttävlan kommer snart dö ut.. Typ sammanlagt 30 starter eller nått i Segersjö nästa helg?

Fast många som ridit Hovdala och/eller ska åka på NM/EM kanske tycker det blir för tätt? och nationell 1* finns det ju helgen efter i både Flyinge och Hermanstorp och helgen innan i Åkerbo och Gärds.

Fast många som ridit Hovdala och/eller ska åka på NM/EM kanske tycker det blir för tätt? och nationell 1* finns det ju helgen efter i både Flyinge och Hermanstorp och helgen innan i Åkerbo och Gärds.

Jag skrev ju det att det är för tättinpå hovdala.. Dock hade jag ju hellre ridit segersjö med chans att vinna 80.000 i 2* än att kuska iväg till Norge. Fast då krävs ju att man ridit någon deltävling. För tätt inpå EM är det ju dock inte, är ju 3 veckor emellan. Nä precis man väljer ju dom nationella eftersom det är för dyrt, det var poängen i hela mitt förra inlägg. Det kommer bli ett problem för arrangörerna av dessa tävlingar framöver, hur ska dom få ihop det liksom?

Jag skrev ju det att det är för tättinpå hovdala.. Dock hade jag ju hellre ridit segersjö med chans att vinna 80.000 i 2* än att kuska iväg till Norge. Fast då krävs ju att man ridit någon deltävling. För tätt inpå EM är det ju dock inte, är ju 3 veckor emellan. Nä precis man väljer ju dom nationella eftersom det är för dyrt, det var poängen i hela mitt förra inlägg. Det kommer bli ett problem för arrangörerna av dessa tävlingar framöver, hur ska dom få ihop det liksom?

Ja, det tillkom senare, började skriva svar igår men fick visst aldrig skickat. Första inlägget skrev du ju att sporten skulle dö ut, menade bara att det finns ju ganska många som tävlar ändå, men "för många" tävlingar. Svårt det där, är ju bra att det finns mycket att välja på men de som finns måste ju få starter.

Ja, det tillkom senare, började skriva svar igår men fick visst aldrig skickat. Första inlägget skrev du ju att sporten skulle dö ut, menade bara att det finns ju ganska många som tävlar ändå, men "för många" tävlingar. Svårt det där, är ju bra att det finns mycket att välja på men de som finns måste ju få starter.

Ja men jag kan ju inte veta att du bara läste hälften av det jag skrev :D

Dom nationella har inga problem att få starter, det är ju dom större tävlingarna jag tänker på! Det är ju väldigt dyrt att anordna internationella och många ryttare som vanligtvis bara rider nationellt tror jag tycker det blir för dyrt och helt ärligt står ju faktiskt dom för större delen av starterna i landet.

Inte nog med att det kostar ca 3500 i anmälningsavgiften så måste du ju lösa den internationella licensen som kostar 800 spänn per tävling tills du kommer upp i 5000. Förr fick man ju rida ett par int.starter på sin vanliga licens i hemlandet.

Liknande trådar

Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 471
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Jag läste en artikel i DN för ett tag sedan (ser nu att den är gammal, men den fanns på förstasidan här om veckan :confused:). Den...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 106
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 531
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar