Startrekk Espaniola

Muninn

Trådstartare
Startar en ny tråd om detta, eftersom jag inte hittat så mkt matnyttig info i andra trådar!

Jag är KÄR i Espaniolan, speciellt Deluxe-modellen...

Någon som ridit i den? Vad tycker ni om den? Berätta allt!

Finns det ngn i Skåne som säljer dessa sadlar? Kan ju vara bra att prova innan man impulsköper.....

Sv: Startrekk Espaniola

De Luxen har jag inte ridit i, men väl den vanliga. jag hade länge en sådan till Faxi. Ungefär den ENDA sadel som inte glider fram på honom så det stör. :-) Den ger väldigt nära kontakt med hästen, men samtidigt kan jag tycka att det är lite svårt att sluta om med skänklarna. Plus att den inte ger något stöd för benen att tala om. jag tycker jättemycket om den sadeln, och hade jag haft råd skulle jag ha behållit den som extrasadel.

De största fördelarna med den förutom att jag tycker att den är fin är att den ger enormt bra bogfrihet och är väldigt kort. Dessutom har test med tryckmatta visat att den ger väldigt bra viktfördelning över panelerna.

Jag sålde den för att jag kände att jag behövde en sadel med mer stöd för att kunna rida Faxi på ett bra sätt. Han kunde kasta runt mig lite som han ville i Espanolan. Och kan vara lite stökig, då är det skönt att ha en dressyrsadel att sitta i.

Jag har provsuttit De Luxen på sadelbock, och den kändes mycket trevlig! Vore jag rik skulle jag ha en sådan också. :-)

Senast ändrad:

Jag har ridit i båda varianterna!

Gillar båda två - men får jag välja så tar jag deluxen.
Den är mer uppbyggd och passar mig bättre, eftersom jag har en rätt bred häst.

Gillar dock inte deluxen när den har två skilda färger på sig - föredrar den i svart/svart.
Har ett par bilder ( ni får bortse från att den är på tok för smal för min häst)

EspaniolaDeLuxe_1.jpg

EspaniolaDeLuxe_2.jpg

Oh, vad snygg den är i svart/svart!

det verkar som om ni nästan bara har positiva erfarenheter av den?
Förutom det att som Moli skrev, att man kanske inte sitter lika gjuten som i en dressyrsadel...?

Åh, vad jag vill prova en sån till min lille köttbulle!

Jag sitter bättre i en sådan än i en dressyrsadel som inte alls passar mig.....

Jymjym.jpg

Ser jättetrevligt ut!
Jag stör ju mig lite på dressyrsadeln, börjar tycka att det är lite för "mycket" sadel. Vet inte hur jag kan förklara det... älskar min sadeln i överigt, det är den bästa jag hittills ridit i, men letar ändå efter något annat.

Sen undrar jag hur det är att läga en espaniola på en unghäst som inte är riden mycket? Med tanke på att den är bomlös?
Jag tycker själv inte att det borde vara några problem, den ser ju bra ut undertill, men någon annan kanske har en annan åsikt?

Espaniolan ligger mycket bra o still på hästen tycker jag!
Jymjym som jag rider på bilden är fem år och riden kontinuerligt sedan januari i år - innan höll vi på med inkörning.

Har aldrig upplevt några problem alls med bomlöst på honom (har en pfiff)- nästan tvärt emot, eftersom det inte är någon bom som blir för smal när han växer.....
Så det ska bli en deluxe när ekonomin tillåter tror jag!

Har dock även en allroundsadel som jag växlar med - förutom att jag ju även kör då.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 238
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 233
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 855
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar