Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det verkar vara den typen av träning som veterinären syftar på! Har en hund som triggas av vissa ljud. Har inte tränat med startknapp förut tror jag (vissa saker gör man men vet inte vad det kallas) så jag försöker förstå principen bakom startknapp och hur jag ska tillämpa det med just ljud.Grisha Stewart har väl jobbat en del så? Har för mig att jag såg en intervju med henne, hon har ju ändrat om lite i sina strategier (uppfinnaren till BAT).
Sen vet jag att en svensk hundtränare hade ett gäng videos om just ljudträning med "startknapp" kring nyår på instagram men kunde inte hitta det när jag letade.
Nä det har jag inteHar du koll på hur man använder startknapp vid frivilliga beteenden?
Jag lägger in två länkar nederst i inlägget och har du några frågor/ du vill jag ska förtydliga så säg till.Nä det har jag inte
Jag hittade denna sidan som förklarar startknapp lite mer vilket var bra:Jag lägger in två länkar nederst i inlägget och har du några frågor/ du vill jag ska förtydliga så säg till.
Det är en viss skillnad på om man jobbar med ljud eller hantering men det är rätt bra att ha koll på startknapp som första steg.
Det handlar ju om frivillig hantering och det finns en hel del att läsa på om det.
Däremot har man utvecklat "bucket game" så att man har rörelse vid belöning och hunden kommer tillbaka och ställer sig för att det inte ska bli ren stadgeträning där hunden ska stå ut med så mycket som möjligt.
Kikopup grooming
Bucket game
Man brukar med "startknapp" mena ett beteende hos hunden som ger en viss respons hos hundföraren, och det liknar free shaping.Jag hittade denna sidan som förklarar startknapp lite mer vilket var bra:
https://djurtranarskolan.wordpress....nds-val-janej-startknappsbeteende-yes-target/
Men jag förstår ännu inte hur jag ska kunna tillämpa det med ljud.
Ja jag syftar inte på knappar att kommunicera med, utan att träna startknapp för ljud. Tex för hundskall. Hur tränar jag det?Man brukar med "startknapp" mena ett beteende hos hunden som ger en viss respons hos hundföraren, och det liknar free shaping.
Vad "med ljud" innebär vet jag inte, men det finns knappar som gör ljud och som hundar kan lära sig att kommunicera genom. Sök AAC-knappar!