Startförbud?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Zandora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zandora

Har en varmblodstravare på foder och funderar på att köpa honom då ägaren ska sälja honom. Men eftersom att priset hon vill ha för honom är högre än vanligt för en 9-årig valack som inte gått på travet sen -04, så funderar ja på varför hon vill ha så mycke för honom? Han är inte så värst utbildad som ridhäst heller. Kan man kolla nånstans om hästen har startförbud? Har hans hästpass, ska de stå i den isf om han har startförbud? Tänkte liksom bara kolla upp olika funderingar till varför hon vill ha en viss lite större summa för honom än vad andra vbl kostar i vanliga fall på blocket.
Tack på förhand!

Sv: Startförbud?

gå in på atg.se och sen sök sportinfo. skriv in hästens namn och så ska det nog komma upp där har jag för mig..

Kan finnas hur många anledningar som helst att man vill "ha mer pengar" för hästen än vad de flesta på blocket säljs för. Själv tycker jag att det är alldeles för billigt att skaffa häst, speciellt varmblod som inte längre är aktiva tävlingstravare... Sett hur många som helst som farit illa bara för att "folk" inte vet bättre... (Inte för att detta gäller dig, det var bara en allmän reflektion från mig!!)

Är det inte enklare att fråga ägaren "varför"?? :idea:
För att få reda på om hästen har startförbud/permanent startförbud är det bara att ringa STC, allt står inte på hemsidan.

Fråga; Hur mycket mer än "vanlig" summa handlar det om och vad är "vanlig", enligt Din uppfattning, summa?
Vanlig är ett ord som är olika från person till person då vi alla har olika erfarenhet och syn på saker och ting. ;)

Fråga igen; Vad hade Du tänkt använda hästen till, med tanke på att den inte gått på trav sedan '04 och att den inte är "värst" utbildad som ridhäst.

En sista fråga; Vad är det för stam på kusen??

(näe, jag är inte nyfiken alls....) :angel:

Inte svårt att lista ut :D

Hästen ifråga "står" ju i träning....Varför gör han det om han inte ska starta ?

Kan finnas hur många anledningar som helst att man vill "ha mer pengar" för hästen än vad de flesta på blocket säljs för. Själv tycker jag att det är alldeles för billigt att skaffa häst, speciellt varmblod som inte längre är aktiva tävlingstravare... Sett hur många som helst som farit illa bara för att "folk" inte vet bättre... (Inte för att detta gäller dig, det var bara en allmän reflektion från mig!!)

Är det inte enklare att fråga ägaren "varför"?? :idea:
För att få reda på om hästen har startförbud/permanent startförbud är det bara att ringa STC, allt står inte på hemsidan.

Fråga; Hur mycket mer än "vanlig" summa handlar det om och vad är "vanlig", enligt Din uppfattning, summa?
Vanlig är ett ord som är olika från person till person då vi alla har olika erfarenhet och syn på saker och ting. ;)

Fråga igen; Vad hade Du tänkt använda hästen till, med tanke på att den inte gått på trav sedan '04 och att den inte är "värst" utbildad som ridhäst.

En sista fråga; Vad är det för stam på kusen??

(näe, jag är inte nyfiken alls....) :angel:

Har själv sålt mitt varmblod för inte många lappar för några år sen, MEN då såg ja till att han kom till ett bra hem. Alltså, att ja tycker att hem är viktigare än priset..
Men alla tycker ju som sagt olika om just hur mkt pengar hästen är värd.
vad ja själv anser och hästfolket runt omkring mig så skulle 10 000 va de högsta budet för den här hästen, medan ägaren gärna går upp närmare 10 till...
Detta är en häst som stått i princip stilla sen han slutade springa, och de är ja som fått upp konditionen på han igen.
Ja är isf intresserad av att först å främst gå kurser med honom och sedan i framtiden börja tävla i dressyr då vi båda är redo för de..
hans far heter crowning point och hans mor heter nee nees pride.

som sagt så vill ja bara kolla upp lite fakta före, så man inte går på en nit..
kan hända att denna häst är värd mycke trots allt.

Oavsett vad en gammal travare borde kosta så tror jag att ägaren drar en rövare och hoppas att du fäst dig så pass vid hästen att du betalar ett högt pris.

de är just därför ja vill kolla upp de här innan ja ger mig in i leken!
finns ju dom som bara vill tjäna pengar..
sen kommer de å går hästar hos henne hela tiden..
klart man blir lite fundersam...

Oavsett vad en gammal travare borde kosta så tror jag att ägaren drar en rövare och hoppas att du fäst dig så pass vid hästen att du betalar ett högt pris.

...eller eftersom h*n står som tränare på hästen så kanske hon ser att han är nog tränad nu för en comeback

Hon har iaf sagt till mig att han inte ska/får startas.
De ja undrar mest är väl om hon ser pengavärdet i han som en potentionell travhäst eller bara som en ridhäst..?
Börjar inte hästen ha passerat åldersstrecket för tävling? Eller liksom ha "gjort sitt"..?
Kan inte så mkt om trav dessvärre..!

Håller med om att hemmet är viktigare än priset, men det är en grundförutsättning för mig. Har precis sålt två hästar till "under pris" bara för att de nya ägarna "kändes rätt" och kunde erbjuda ett bra hem.

Ett lägre pris (på blocket/motsv) lockar ganska ofta "fel" folk till att skaffa en fd travare. Det kan gå bra men det kan även gå åt skogen, både den nya, oerfarna ägaren och hästen far illa, utan att den nya ägaren menar det.

Då ligger vi ungefär på samma nivå när det gäller vad som är "vanligt" när det kommer till priset. ;)
Det finns de som kallar 2000kr för vanligt, därav min fråga. Anser inte att hästen skall vara billigare än utrustningen den har på sig i träning (ja, i grova drag i alla fall)...

Men att begära upp mot 20000kr för en 9 årig valack (??) som inte ska/får starta mer och endast lite grundriden låter i mina öron lite mycket oxå, oavsett om han varit duktig på travet eller inte!
10000kr tycker jag är en okej summa i de här sammanhangen, men mindre tycker jag det är synd att hästar säljs för (av ovan angiven anledning).

Hoppas att det löser sig för dig! :)

Hon har iaf sagt till mig att han inte ska/får startas.
De ja undrar mest är väl om hon ser pengavärdet i han som en potentionell travhäst eller bara som en ridhäst..?
Börjar inte hästen ha passerat åldersstrecket för tävling? Eller liksom ha "gjort sitt"..?
Kan inte så mkt om trav dessvärre..!

En hingst/valack får starta till 12 års säsongen slut.....Det som förundrar mig är ju att hästen är med på hennes lista, om du nu är fodervärd, varför står hästen på träningslistan ?
10 000 kan han ju vara värd som ridhäst, men inge mer om han inte är utbildad..det är ju vad jag kan tycka.

Håller med om att hemmet är viktigare än priset, men det är en grundförutsättning för mig. Har precis sålt två hästar till "under pris" bara för att de nya ägarna "kändes rätt" och kunde erbjuda ett bra hem.

Ett lägre pris (på blocket/motsv) lockar ganska ofta "fel" folk till att skaffa en fd travare. Det kan gå bra men det kan även gå åt skogen, både den nya, oerfarna ägaren och hästen far illa, utan att den nya ägaren menar det.

Då ligger vi ungefär på samma nivå när det gäller vad som är "vanligt" när det kommer till priset. ;)
Det finns de som kallar 2000kr för vanligt, därav min fråga. Anser inte att hästen skall vara billigare än utrustningen den har på sig i träning (ja, i grova drag i alla fall)...

Men att begära upp mot 20000kr för en 9 årig valack (??) som inte ska/får starta mer och endast lite grundriden låter i mina öron lite mycket oxå, oavsett om han varit duktig på travet eller inte!
10000kr tycker jag är en okej summa i de här sammanhangen, men mindre tycker jag det är synd att hästar säljs för (av ovan angiven anledning).

Hoppas att det löser sig för dig! :)

Det verkar som att ja inte kommer att få köpa denna häst trots allt, tydligen har min sk "kompis" föräldrar lagt ett högre bud på han, som då min kompis ska dela me hennes mor. ingen av dom är direkt rutinerade och mamman har i princip aldrig ens suttit på en häst.
känns väldigt ruttet de här, å att ägaren hellre väljer ett högre bud än tänker på hästen. ja som hade hunnit en bit me han.... :cry:
å dessutom förälskat mig i han...:(

ja, ja kan ju lugnt säga att ja är grymt besviken på henne, trodde att vänskapen betydde mer än så, då hon dessutom vet hur ja känner..

om det är den som är på din avtar så har han ju både gjort dt rätt bra på banan & har en bra stam. Dock skulle han vara mer värd som sto... så där kan ju vara en sak, att hon lever kvar i dt gamla om huir mkt värd hästen är.. Typ eller nå :smirk:

Tråkigt!
Ganska ruttet av "kompisen" oxå... :mad:
Tycker ägaren är lika rutten oxå... :(

Så trist att se att en hästägare till en f.d travare inte tar chansen att ge sin trotjänare ett fortsatt bra liv och sälja till någon som faktiskt KAN rida och som har en relation till hästen.. Suck!! :mad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 062
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 946
Senast: skuggi
·
Ekonomi & Juridik Jag har nu haft hem en valack på prov i snart två veckor, och vi skrev kontrakt om att hästen fick återlämnas och hela betalningen...
Svar
7
· Visningar
2 145
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2