Startavgifter

J

jamjam

Vad tycker ni om att startavgifterna höjs hela tiden?
Ska inte dressyr vara en folksport?
Vem kommer att ha råd att tävla när det kostar nästan 200 och mer att starta en klass?:confused:
Skriv vad du tycker och varför.
Är jag helt ute och cyklar eller har det inte blivit väl dyrt. Bensinen kostar ju en del också.

Sv: Startavgifter

200 mer? Vad är det för klasser du tävlar?

Att ridsporten är en folksport tål ju att diskuteras. Det är förbannat dyrt att ha häst och dessutom tävla, det tror jag ingen hymlar med. Sen att avgifterna höjs får man ju dels skylla på inflation men vårt förbund är ju också ganska duktiga på att kräva pengar. ;)

När jag tävlade nationellt på ponny var startavgifterna för en vanlig tävling 200 kr, att dessa skulle dubblats låter osannolikt.

Tävlar man på hög nivå är det ju självklart att det kostar mera, då är ju arrangemangen större och premierna mer.

Sv: Startavgifter

Detta är ju bl.a för att klubbarna ska kunna tjäna några pengar på sina tävlingar.
En startavgift på 200-300 spänn tycker jag är helt okej. Domaren kostar mycket, ca. 2000 kr för att döma en klass (40 ekipage) premier ska utgå till de placerade ca. 9 placerade på 40 starter. Sen har klubben oftast andra omkostnader typ rosetter och plaketter. Så summan av kardemumma blir inte så jättestor.

Vår senaste tävling, 140 starter på två dagar, gav i vinst 15,000 kr och då är inte kostnaden för rosetter, plaketter och datasystem borträknade. Funktionärerna jobbade ca 5 tim var, en del jobbade mer timmar jag tror att jag la ner ca. 20 tim totalt, och får inget betalt för det men pengar in i klubben tillfaller ju medlemmarna på ett eller annat sätt och denna tävling gör att vi bl.a kan ha KM gratis, en grillkväll och lite annat skoj så det är ju funktionärernas lön. Jag skulle definitivt inte ställa upp och jobba om inte klubben tjänade något på det som senare tillfaller mig på ett eller annat sätt. Finns inte så många som jobbar HELT gratis i detta land.

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 868
Senast: TeamLundVer
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka