Starta minnesfond, hur?

Texaz

Trådstartare
Efter sonens bortgång vill jag starta en minnesfond i hans namn, för att hjälpa andra ungdomar med drogproblem.
Men hur gör man?

Kommer att ta kontakt med hans behandlare och ev polisen för att höra hur pengarna bäst skulle kunna användas. Kan hans död rädda någon annans barn så har den trots allt någon mening och då han själv försökte hjälpa andra ur sitt missbruk, även då han själv var i det, så känns det helt rätt från hjärtat:love:

Hittar ingen riktigt bra info på nätet, så vänder mig till er, här brukar de flesta frågor kunna besvaras;)

Dock handlar det mer om stiftelser, vilket jag förstått är mer komplicerade att starta. Måste även finnas ett kapital från start, en fond ska vara enklare, fast iofs går det ju kanske att ombilda det hela senare??

Jag läste på ett annat ställe att en person öppnat ett bankkonto i sitt eget namn, döpt kontot till: ZX;s minne.
Och administrerade minnesfonden via detta.
Alla som spenderade pengar på kontot kände till det hela.
Och via kontoutdragen kunde man då se vart medlen gick.
Om du startar så, så kan du ju få ihop de medel du behöver för en fond/stiftelse. När du har 5000:- på kontot bildar ni en förening. För över medel och konto till denna och det hela är igång.

Tack! Ja det kan nog få bli så, har dessutom kommit på att jag ju har en bra bankmänniska (vars son även var Leos kompis tidigare), som säkert kan hjälpa oss!
Leos farbror är också djupt engagerad, så vi kommer att göra det här tillsammans

Det finns en hel massa frågor att ställa sig inför detta om det ska bli bra.

Fundera hur stort kapital du behöver få ihop för att det ska vara värt det. Fundera vilken typ av stipendier/utdelningar fonden ska ge och till vem. Hur stora ska de vara? Hur ska stipendiater/mottagare utses och av vem/vilka.

Fundera om det ska vara för obestämd tid eller en begränsad tidsperiod. Om det är för obestämd tid måste du fundera ut hur du ska säkerställa att det finns pengar i fonden även om fem, tio, femton, tjugo år.

Tack Tanten !

Jag har tänkta ta funderingarna tillsammans med han behandlare, som även är en gammal bekant till mig. Hon är enormt klok och jobbar ju dagligen med de här ungdomarna, så jag tror att hon kan ha koll på hur det ska bli bäst. Ev kan ju polisen också ha idéer.
Vi tar antagligen kontakt med begravningsbyrån i morgon, och börjar förbereda begravningen. Det ska visst finnas en kista redo så snart obduktionen är klar:cry: Ska även kontakta kvinnan på banken (tänk vad många bra människor man känner tack vare hästarna!!!)
Om jag känner hans vänner så tror jag att de kommer att hjälpa till med att dra in pengar till fonden:love:

Nu har jag ordnat minnesfonden för min älskade son:love:
Polisen sa sig inte kunna ha någon nytta av pengar, däremot ville de gärna ha in tips på var ungdomarna håller till, för att kunna göra tillslag. De tyckte också att det var en bra idé att samarbeta med drogmottagningen för unga, och det är vad jag kommer att göra!
Tanken är att donera pengar till organisationer som arbetar med att få ungdomar drogfria, samt att försöka göra någon aktiv insats i stan!
Om någon vill ge bidrag så är bankgirot 315-4929.

Beklagar din förlust
Jag skaffade ett konto för att jag blev rörd av din historia. Jag fann detta googlandes efter minnesfond. Jag gick i nästan samma tankar av nästan samma anledningar. Men detta är 20 år efter jag förlorade min bror.

Jag blev även lite stött av tystnaden från forumet. Men visst, ett överlevt barn, droger, sorgearbete, på ett hästforum. Men ett "Fan va bra kämpat!" kommer i tråden nu snart två år senare :) men tystnaden kan vara provocerande när man behöver prata.

Tyvärr har man inte så mycket nytta av kämparanda i sorgearbete. Där är inget som kan, ska eller bör gå fortare. Det tar sin tid och jag önskar att det går dig väl.

Jag var ung men startade en insamling. Också ganska direkt. Tidningarna gillade det så det blev väldigt stökigt. Vet inte om det blev tidernas bästa sorgearbete men det blev inte dåligt iallafall.

Det blev inte heller ensamt. Det kan vara dåligt. Även jag är bland hästarna och dom bra människorna ibland dem så jag litar på att det gick dig väl på den sociala fronten.

Avslutningsvis, man behöver vara själv ibland men man kan ju vara det i sadeln för där är man aldrig helt själv :)

Bless you

Beklagar din förlust
Jag skaffade ett konto för att jag blev rörd av din historia. Jag fann detta googlandes efter minnesfond. Jag gick i nästan samma tankar av nästan samma anledningar. Men detta är 20 år efter jag förlorade min bror.

Jag blev även lite stött av tystnaden från forumet. Men visst, ett överlevt barn, droger, sorgearbete, på ett hästforum. Men ett "Fan va bra kämpat!" kommer i tråden nu snart två år senare :) men tystnaden kan vara provocerande när man behöver prata.

Tyvärr har man inte så mycket nytta av kämparanda i sorgearbete. Där är inget som kan, ska eller bör gå fortare. Det tar sin tid och jag önskar att det går dig väl.

Jag var ung men startade en insamling. Också ganska direkt. Tidningarna gillade det så det blev väldigt stökigt. Vet inte om det blev tidernas bästa sorgearbete men det blev inte dåligt iallafall.

Det blev inte heller ensamt. Det kan vara dåligt. Även jag är bland hästarna och dom bra människorna ibland dem så jag litar på att det gick dig väl på den sociala fronten.

Avslutningsvis, man behöver vara själv ibland men man kan ju vara det i sadeln för där är man aldrig helt själv :)

Bless you
Det här har inte varit den enda tråden i ämnet ;) Vi är flera som haft kontakt med TS både i samband med att det hände och efter. Så du kan inte utgå från en enda tråd. Den här handlade bara om fonden.

Beklagar din brors bortgång.

Tack för infon! :) <3
Fick enormt fin respons i samband med Leos död, vet inte hur jag hade klarat det utan Buke, faktiskt!
Minnesfonden var bara ett sidospår, och har nu levt i snart två år, nu rätt vilande.
Fick in en del pengar som använts till att starta en anhöriggrupp, medverka vid ungdomsarrangemang, föreläsningar, ljusmanifestation m. m.
Av naturliga skäl (tiden) har engagemanget avtagit, men anhörigföreningen lever kvar och övertar rollen alltmer.

så fel jag hade på den punkten... Det glädjer mig :)

Fick enormt fin respons i samband med Leos död, vet inte hur jag hade klarat det utan Buke, faktiskt!
Minnesfonden var bara ett sidospår, och har nu levt i snart två år, nu rätt vilande.
Fick in en del pengar som använts till att starta en anhöriggrupp, medverka vid ungdomsarrangemang, föreläsningar, ljusmanifestation m. m.
Av naturliga skäl (tiden) har engagemanget avtagit, men anhörigföreningen lever kvar och övertar rollen alltmer.

Edit: dubbla citeringar

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 559
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25