Starta Lösdrift

Lindsen

Trådstartare
Vad skall man tänka på när man startar upp en liten lösdrift?
Hur löser ni fodringar? Automatisk? (kommer ej att bo på gården)
Hur stor behöver hagen vara? Har man bara halm i ladan eller skall man grunda med spån för att få det torrt? Mockar man lösdriften?
Fryser vattnet på vintern?
Någon som har erfarenhet och vill berätta vad man skall tänka på?

Sv: Starta Lösdrift

finns iofs en tråd om lösdrift.. eller många. men vore kul att få svar på dina frågor då jag ska bygga lösdrif tnu under några månader (akut lösning, som jag hade tänkt ordna nästa år men blir nu istället)

Jag ser iaf fördel emd det hela, vi kommer ha en fodring per dag under kvällen sen kommer de ha fri tillgång på ensilage, de kommer även få hö i höpåse inne i ligghallen ifall de nu vill ha de att variera med ibland! Vår hage är väl inte jättestor men helt okej för två hästar att äta ensilage på.!

jag och en vännina hyr en ligghall (som vi iochförsig byggt om så som vi vill ha det) det är en stor ligghall med gjuten platta och 3 in/utgångar. hagen är kuperad och variabel mellan 5-8 ha. vi har en större bäck rinnandes igenom. har även tillgång till boxar och förvaringsutrymme (box måste man ha tillgång till vid ev. skada).

vi har kalk eller stalosan i botten sedan ett tjockt lager sågspån. rullar ut storbalar med halm, därefter "strör" vi tjockt med halm från småbalar. det "lagret" gödslar vi 1-2 ggr/dag då vi inte vill ha "skit" i bädden (upplever bara att den blir "knölig" särskilt om det fryser i övre lagret, dessutom har jag alltid blivit itutad att det inte är bra för hästarnas hovar med skit i) strör på ny halm vid behov.

har fri tillgång på hösilage inne i ligghallen. ja det händer att vattnet fryser på vintern, men här finns en uppvärmd vattenkopp och den fryser inte.

nu vet jag inte hur det blir i år, men behöver hästarna tillskottsfodras så får dom det 1-2 ggr/dag beroende på hur hösilaget är (alltså hur mkt. pållarna i så fall ska ha extra, vid större mängd "delar" vi givan i 2) har kalkkrubba, mineralkrubba och saltsten i ligghallen.

vi har 2 halvblod, 2 shettisar och en D-ponny där.

vi sköter allt själva, turas om att se över staketen och åtgärdar ihop vid behov. vi sköter och visiterar dom 2 ggr/dag, ibland tillsammans och ibland "delar" vi på det samt ger "den andra semester" :D.

Hur stor behöver hagen vara? Har man bara halm i ladan eller skall man grunda med spån för att få det torrt? Mockar man lösdriften?

Ströa med vad du vill men det får vara rejält, mocka det som är synligt. Samt så är det mkt praktiskt om du använder storbal då har de mat hela dygnet, ju kallare det är ju bättre håller sig höbalen.

Praktiskt med tanke på att du inte bor på gården.Använd baljor med vatten i, ställ den långt frin drag och gärna i ett hörn. Kan ställa på en isolerings skiva och kanske kan du lägga runt om. Men tänk på att se till att inte hästarna kan få i sig något. Annars är går det lika bra utan.

Se till att ta bort ev ishinna när du kommer dit.

Tänk på att inte täcka hästarna för tidigt, bara vid RUSK väder och de inte klara det. För det bästa skyddet har de med pälsens egenskaper.

Tack för alla tips och råd! Har varit och tittat en gång till idag och i ladan är det gjutet golv, vilket är bra men det är 2 st "trösklar" ca 15 cm höga på 2 olika ställen. Olika nivåskillnader så att säga. Undrar om det kan skapa problem tro? Kan man ströa upp så att det täcks - det blir ju väldigt mycket strö... Kommer hästarna snubbla över dom när det ligger strö över tro?
Det är även glipor mellan planken i ladan, behöver man täppa för dem? antar att det kommer blåsa rätt igenom annars.
Vad skall man täppa till det med? någon som har ideer?
Men det skulle nog bli ganska mysigt därinne iallafall!

Hillevi: vart köper man vattenkoppar med värme i ? Har hört att det skall finnas vattenbingar som håller vattnet ljummet...?

Boxar och stall med sadelkammare finns också, men eftersom jag inte bor där så är det svårt att lösa in och utsläpp varje dag..därför är lösdrift ett toppenalternativ!
Känns väldigt roligt iallafall! Måste bara hitta lite sällskap åt honom oxå!

Hillevi: vart köper man vattenkoppar med värme i ? Har hört att det skall finnas vattenbingar som håller vattnet ljummet...?

Kolla på http://www.gimmex.se/vatten.htm där finns vattenkoppar med eluppvärmning som man kan koppla på en slang
(nergrävd frostfritt) så allt sköts automatiskt :love:. Me like automatiskt...

Annars finns http://www.thermobar.se/med "klassikern".

Har hittat en liknande thermobar-variant för 1900 kr men kan inte komma på adressen just nu. Återkommer om minnet kommer tillbaka. Kanske någon annan som vet...?

jag vet faktiskt inte var man köper sådana. den bonden vi hyr av hade redan sådana vattenkoppar uppsatta. vi vattnar iofs. även i kar inne i ligghallen i en "ytterbalja" med frigolit under och runt, den period även bäcken är frusen, då mitt halvblod inte dricker tillräckligt med vattenkopp bara.

angående "trösklarna" så borde det funka fint att rulla ut storbal med halm för att "jämna till" 15 cm är inte så mkt. lägg ordentligt med spån eller torv just vid trösklen. bädden bör vara ordentligt tjock.

vad gäller springorna i fasaden så kan man ju spika läkt utifrån, personligen hade jag satt skivor innifrån. tex. embalage plyfa kan man få gratis eller mkt. billigt från en del företag. från golvet och ca. 1.50-1.80 upp iallafall. om hästen sparkar i väggen innifrån och fasad brädorna är spikade utifrån så kan ju hästen lätt sparka igenom väggen med hemska skador som följd.

hmm sant det där om de sparkar, allting är ju spikat utifrån, jag får nog spika på något där... dum fråga kanske -vad är embalage plyfa? någon sorts träskiva?

Mina hästar som bor på lösdrift har en ligghall där vi rullar ut en storbunt halm, vi mockar helt rent ca 1 gång i veckan med traktorn, ut med en ny storbunt.
De har fri tillgång till hö i ett foderbord med tak som står i en annan del av hagen, vi har valt att ha ligghall och foderplats åtskillt eftersom det som kommer in kommer ut! Detta pga hygieniska skäl, ska de både äta och sova på samma ställe tillbringar de ju mer tid på det stället och det blir skitigare.
Det finns rekomendationer på hur stor hagen ska vara i förhållande till hästantal, har inte det i huvudet men det vet de säkert på din kommun.
Ligghallen ska ha minst 3 väggar som ska vara vindtäta, så spika på plyfa är nog en god ide.

det är plyfa skivor, skivor som är bra starka och står i mot väta/fukt bra. många företag får varor i stora lådor av plyfa. vanligt mått på sådana skivor är 120*80 cm.

En fråga till...Hur mycket hö skall man räkna går åt ungefär på en lösdrift när det är fri tillgång?

Det kommer kanske vara 3-4 hästar, mest för att man skall kunna ta ut och rida utan att någon blir ensam.
Läste någonstans att en del hästar blir väldigt flockbunda på lösdrift.
Är det någon som har upplevt det?

Startade lösdrift för 2 år sen nu.

Först och främst vad som gäller. Måttbestämmelser, ta reda på om hagen kommer att räcka och hålla, bestämmelser om godkännande, antal hästar etc. Har man 4 hästar eller mindre så behöver anläggningen inte godkännas - och då tillkommer mao inte heller några avgifter. Men måttbestämmelser gäller fortfarande - dvs 80% av måtten på en godkänd box (detta varierar ju beroende på hästens storlek precis som med vanliga boxar).
Mer info hittar du på: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar.4.b1bed211329040f5080002447.html

Jag bor ca 30 minuter från gården. Vi har en kollektiv lösning och utfodrar för hand 1-2 ggr om dagen. Är man många hästar (över 5) så behövs oftast 2 fodringar/dag efter som att det är mycket grovfoder att bära. Våra hösilagebalar (med hög ts) står utanför hagen så vi slänger bara ut det i egenbyggda höhäckar+på stenmur. Vi ser till att hästarna får så mycket mat vid fodringarna att det finns mat kvar när vi fodrar nästa gång = fri tillgång. Kraftfoder får var och en ge sin egen häst. Görs oftast efter ridning.

Hur stor behöver hagen vara?
Jag tror att rekomendationen är 1 hektar/häst. Jag tycker nog att man ska satsa på mer om det går, en del har mindre och det kan också fungera. Ffa om hagen får vila under sommaren eller liknande.

Har man bara halm i ladan eller skall man grunda med spån för att få det torrt? Mockar man lösdriften?
Vi har bara halm. Spån är ofta svårare att bli av med och förmultnar inte lika snabbt. Vi har halmen direkt på marken - det finns mao inget golv i ligghallen utan det är bar mark. På så sätt rinner kisset igenom ner i marken, halmen förmultnar lätt med bajset och det blir ett bra kretslopp. Vi mockar vår ligghall 1 gång om året (våra hästar använder den si lite). Då tar vi bort bajshögar och halm som är dålig. Mycket av det undre laget har blivit jord och bildat en bädd som på vintern isolerar samt leder bort kiss.

Hur man gör med mockning är olika. Vi har mer yta i ligghall än vi behöver plus att hästarna inte är där så ofta, vi har dessutom maten på avstånd från ligghallen så att hästarna inte gör den till toalett. Vi tar ut med grepar och traktor 1 gång om året som sagt.

Ja, det gör det. Därför krävs en lösning för det. Det är inte en risk man tar att vattnet fryser.

Tänk på vad du har för tillgångar först. Hur stor hage? Hur många hästar får plats om man ska räkna 1hektar/häst? Om 5 eller fler - hur många hästar vill du ha? Där har du en början.

När du vet det kan du fundera på ligghallens storlek och utformning. Det finns tusentals tips där. Tex är det bra att se till att luft/vind kan ta sig igenom väggarna (genom att tex göra glipor mellan plankorna eller en luftspalt längs väggen högt uppe vid taket), detta hindrar turbulens när det blåser och gör mao att det inte blåser in snö och annat vid oväder. Stora utgångar (minst två). Taket bör ha en lutning som gör att vattnet ej rinner av utanför utgångarna efter som att det kan bidra till att marken blir sörjig där hästarna måste gå. Det kan vara bra att ha utgångarna i Sydligt läge, tänk på hur det hela ska fungera - som ett vind och regnskydd i alla väder och vindriktningar.

Sen kommer vi till maten. Hur ska hästarna utfodras? Vart? Vad ska ni ha för lösning för vattnet?
Man bör placera maten en bra bit ifrån ligghallen. Risken att de annars börjar använda ligghallen som bajshus är ganska stor. Därför ska man heller aldrig utfodra i ligghallen. Jag anser också att man inte heller ska ha vattnet i ligghallen. Det är onödigt att ha fler viktiga saker på samma ställe efter som att hästar under perioder då kan vakta vatten/ligghall/mat från någon annan. Jag tycker att det är bra om de måste gå mellan alla tre.
Hästar dricker dessutom mycket så tänk på att det är inte lätt att konka vatten till hagen - tro mig jag har provat. ;)

Vad ska ni ha för grovfoder och vart ska balarna placeras? Viktigt är också att tänka på hur fort balarna kommer att gå åt. Har man tex hösilage så är det jätteviktigt att man gör slut på en öppnad bal i tid, annars kan fodret bli dåligt. Så fundera på hur många hästar ni ska ha i hagen, vad ni vill ge för sorts grovfoder och räkna ut vilken storlek på bal ni ska ha för att den ska ta slut i tid även på hösten när hästarna inte äter så mycket.

Sen är det viktigt att det finns uppvärmd sadelkammare - lädret klarar omöjligt av en vinter i kallstall. Så det är jätteviktigt. Sen måste du ju också kolla upp att boxarna räcker osv. Jag skulle alltid ringa och fråga jordbruksverket och de som är ansvariga för liknande, vad som gällde och om min lösning (som jag räknat ut in i minsta detalj) är ok.

När du har detta är det bara att fundera på hur ni ska lösa det rent praktiskt. Med fodringar, vatten, etc. Det är ganska mycket att fundera på ändå. Vad ska ni ha för rutiner om en häst måste ställas på box, vem lagar staketen, finns det material till sånt i stallet, etc?

Jag startade den och drev den mer eller mindre helt själv så behöver du mer tips och tankar är det bara att pm:a. :)

Min häst har de tendenserna, och kan tex inte vara ensam, därför är jag lite orolig att det blir värre om han går på lösdrift.

Din häst kan också bli tryggare av att gå med flocken hela tiden och bli mindre flockbunden det är nog individuellt

Det är även glipor mellan planken i ladan, behöver man täppa för dem? antar att det kommer blåsa rätt igenom annars.
Vad skall man täppa till det med? någon som har ideer?
NEJ. Som jag skrev i mitt inlägg - det är bara bra med glipor. Det förhindrar turbulens och gör det mindre blåsigt i öppningarna. Att luften går igenom är bara bra.

Ang thermobar så finns de i olika storlek och form. Vattnet blir INTE VARMT. Det håller sig kallt, men det fryser inte. Jag har ibland undrat om den varit sönder just pga att vattnet känns normalkallt. Men syftet med thermobaren är inte att värma vattnet, den ska bara hindra vattnet från att frysa.

Läste någonstans att en del hästar blir väldigt flockbunda på lösdrift.
Är det någon som har upplevt det?
Återigen nej. För en häst som får leva på ett naturligt sätt och uppleva dag och natt ute i flock blir däremot FLOCKBETEENDET mer påtagligt. Flockbeteendet blir mer naturligt för den. Därför sover de i flock, äter i flock och rör sig i flock. Det är inte för att den "tycker om flocken" mer, utan för att det lir naturligt för den att agera så som de naturligt gör - för att skydda sig.

Däremot gör det ingen skillnad på hästens beteende mot människan. Där är det endast människan som påverkar - till 100%. Ställer du däremot en häst (som inte trivs med människan) i en liten hage med lite sällskap där den inte heller trivs, då kommer den kanske hellre in med människan än att stå kvar ute. Och byter man då till en hage där hästen trivs med flocken så är det klart att den i det fallet plötsligt kan visa på missnöje med intaget - efter som att denr edan vantrivs med människan trots att man kanske inte märkt av det innan. Endast för att den plötsligt har en anledning att stanna i hagen och undvika det dåliga umgänget med människan.

I övrigt så upplever jag att hästar på lösdrift blir mer sociala, glada och framåt. Våra hästar kommer i flock och ska kela, mysa och följa med, och det har alla hästar som vi haft, gjort, under våra 2 år.

Det är ju plötsligt lite roligt när det kommer folk, när de tas in ställs de aldrig i en box utan gör bara ngt roligt (ex vis rids) och kommer sen ut igen till flocken. Det hela blir bara en spännande och rolig händelse. Så tvärt om, våra hästar kommer gärna med in, men de vill inte stallas upp.

Har också tänkt på det, har märkt på betet att han inte alls behöver ha de andra omkring sig utan vandrar lungt iväg, medans i stallet blir han galen om han blir ensam. Det kanske oxå handlar om att lämna eller lämnas men det kanske är som du skriver...

Oj då!, här förutsätter vi att hästen inte tycker om sina människor (mig)!! För att han inte vill vara ensam...:confused:
Min häst älskar all form av sällskap! katter, hundar, hästar och människor! Han är helt enkelt väldigt extremt social och älskar när man håller på med honom. Även på betet där han stortrivs kommer han springandes när jag kommer (eller när granngubben ropar på sin katt..:smirk: Han följer med mig på runda i hagen osv. Trots att han har kompisar han trivs med.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 294
Senast: EZMK
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 281
Senast: sthu
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat