Starta Företag

E

Em_E_liE

Kom och tänka på en sak idag på lunchen. Nämligen att starta en hästbutik med grejor för både häst och ryttare. Men hur gör man för att starta ett sådant företag? Vart får man tag på grejorna? Hur gör man för att få sälja märkesgrejor så som pessoa, Schockemöhle, eskadron, mfl...?! Hjälp mig med det här och allt annat som hör hästbutiks branschen till.

Och kom ihåg att det här är bara en ide som kom upp i huvudet och jag blev nyfiken och ville veta mera. Så om ni vet någonting skulle det vara jätte kul om ni kunde berätta det. :D

Tack på färhand.:bow:

Sv: Starta Företag

Oj, nu har jag ingen egen ridsportbutik, jag hoppar in och jobbar lite då och då i den som finns på gården men det är inte så ofta. Sortimentet här består utav t.ex. Mia´s RS, Jacson (+ Källquists men de ska ju slås ihop), Pessoa (Källquists) , Hansbo (Pikeur, Eskadron), Fmeko, Döbert, Back on Track produkter m.fl.

Det jag kan säga är väll att det inte ger någon större förtjänst att bedriva en ridsportbutik, där jag jobbar köps nya grejer in så länge butiken går runt s.a.s men det ger ju inte så mycket vinst direkt. Dock är det ju bra eftersom det går åt en del fodertillskott,
grimmor, borstar, skötselgrejer o dyl . till hästarna på gården.

Svaret kanske inte gav dig så mycket men jag tycker det verkar tufft att dra i gång en butik "bara sådär", när idén kom från ingenstanns :p idag finns det ju väldigt många butiker så det är ju viss konkurrens, samtidigt så när du ska köpa in saker så kanske du måste handla och göra en stor beställning med t.ex. grejer från låt säga Bucas och då handla för 30 ´ för att kunna ta in deras grejer.. det är alltså mycket pengar det rör sig om, sedan ska man ju ha lokal, lager m.m. och det är ju rätt tidskrävande också sedan bör man ju vara serviceminded också, det är ju inte alla som är som gjorda för att sälja/jobba i butik. :)

Men vet att butiken här startade genom att butiksägaren först sålde en grimma, fick pengar och kunde köpa två grimmor, sedan sålde han de två grimmorna och kunde köpa fem grimmor osv osv.. det har liksom fått bära sig själv hela tiden.

Senast ändrad:

Nej men precis. Inte hade jag väl tänkt starta en ridsportbutik nu på en gång heller, hihi. :P hade varit lite för hastigt för min del, men kanske det blir någon gång i framtiden. Är alltid kul att veta! :) Man får ju lite ideer på allt möjligt lite då och då ang. hästbranchen.

1. Gå starta eget kurs
2. Se till att ha en BRA plan för hur det ska gå runt
3. Kontakta banken och se om du får låna 300-500 000 kr som det behövs för att skaffa ett lager.

Tro mig, det är inget man bara 'startar' :crazy: jag har gått starta eget kursen och efter den insåg jag att jag inte hade ekonomisk möjlighet att dra igång en riktig butik...

Det jag kan säga är väll att det inte ger någon större förtjänst att bedriva en ridsportbutik, där jag jobbar köps nya grejer in så länge butiken går runt s.a.s men det ger ju inte så mycket vinst direkt. Dock är det ju bra eftersom det går åt en del fodertillskott,
grimmor, borstar, skötselgrejer o dyl . till hästarna på gården.

Jo, fast så mycket billigare blir det inte när man skattat klart för varuuttagen, om inte hästarna ingår i företaget på något sätt förstås genom ridskola eller annan vinstdrivande verksamhet.

Och driver man utan vinstsyfte är det hobbyverksamhet - får man inte heller vara med i momssystemet. Så att på något sätt försörja sig själv med utrustning är inte tillräckliga skäl för att få driva näringsverksamhet. Man måste ha ett tydligt vinstsyfte.

En liten fundering: Kan det inte vara smartare att ha en webbshop i så fall och kanske då inte behöver ha så stort lager.
Vet inte, kan egentligen ingenting om det där. :p

Jo men många grossister har som krav att man har en fysisk butik om man ska få köpa deras saker. De vill alltså inte bara att man ska ha en webbutik.

Jag ska starta upp en foder och tillbehörs butik hemma på gården om ca. 1,5månad. Bygget är nästan klart och stannar på ca 50m2.
För att få tag i leverantörer så får man kontakta dom själv men räkna med att en uppstartsorder ligger på 25-30000 per leverantör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama