Starta företag hemma..

Sv: Starta företag hemma..

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att Skatteverket gör en riktigt stor tabbe i det härfallet!

Tyvärr gör politikerna genom skattereglerna sitt bästa för att det ska vara svårt att driva företag här i landet. Av den anledningen har jag inga moraliska problem med att man som företagare (eller privatperson) gör vad man kan för att minska skatten. Även ifall jag kan minska något så slutar det ändå med att jag betalar en orimligt hög skatt.

Som någon skrev tidigare i tråden så ligger väl den egentiga skattenivån på ca. 80%.

Vi äger inte en lantbruksfastighet, men vi har med hjälp av goda vänner och familj på fritiden sanerat upp en väldigt misskött fastighet där trädgården bla använts som soptipp för hushållsopor och bildelar etc., röjt upp slymark med taggtråd och hårdgjort, byggt ett stall, anlagt hagar och renoverat halva huset. Vi har köpt massor av verktyg och maskiner, skulle tro att vi inte behöver köpa ett enda till. ;)

Som det ser ut på svaren i tråden så ser det inte ut som att man kan använda sig av någon win-win situation som både företag och familj skulle kunna ha nytta av. Rummet får fungera som förråd några år till medan jag sitter och arbetar i barnrummet, den är ju inte längre än så. Hade hoppats på att det skulle finnas någon smart lösning, som faktiskt var laglig. Jag är helt talanglös på ekonomiskt fiffel och allt för feg så jag skulle aldrig våga mig på något sådant, lite oturligt att mina inlägg skulle tolkas så, men det är inte lätt att få med allt när man skriver.

Tyvärr gör politikerna genom skattereglerna sitt bästa för att det ska vara svårt att driva företag här i landet. Av den anledningen har jag inga moraliska problem med att man som företagare (eller privatperson) gör vad man kan för att minska skatten. Även ifall jag kan minska något så slutar det ändå med att jag betalar en orimligt hög skatt.

Som någon skrev tidigare i tråden så ligger väl den egentiga skattenivån på ca. 80%.

Kanske att man kan få "bort" skatten i vissa fall om man vet hur man gör, men jag är total nybörjare på detta så jag vet faktiskt inte hur man kan göra annat än att jobba svart. Var jag i första hand ute efter att jobba svart så hade jag inte önskat att starta företaget.

Inte hur jag hade gjort, hur jag gör. Jag hyr ut till företaget. Vi har en av de bästa revisorerna i vårt land, och jag har tillka min menotor som är auktoriserad revisor och tidigare jobbat med skatterevison.

Deras råd är helt otvetydigt. Fippla inte med detta, det är ett rödljus utan like i deklarationen. Och det är verkligen det eftersom det är så lättkollat att det går in hyresintäkter från egna firman. Bara en snabb koll på kontot för renoveringar - aha! och sedan är skatterevisionen ett faktum.

Varför krångla? Vad är det som är så farligt med att ta ut marknadsmässig hyra och göra renoveringar för de pengarna?

Vi äger inte en lantbruksfastighet, men vi har med hjälp av goda vänner och familj på fritiden sanerat upp en väldigt misskött fastighet där trädgården bla använts som soptipp för hushållsopor och bildelar etc., röjt upp slymark med taggtråd och hårdgjort, byggt ett stall, anlagt hagar och renoverat halva huset.

Det låter ju som att fastigheten har en del mark eftersom du anlagt hagar och byggt stall. Hagar är ju dock ett ganska vitt begrepp då det kan vara allt från rasthagar stora som boxar till flera hektar.

Kommer man över en viss markgräns (2 hektar för några år sedan) så kan det vara möjligt att få fastigheten omklassad till lantbruksenhet. Det skulle ju innebära att alla kostnader för stall, stängsel och liknande skulle gå att dra av.

Beroende på markpriser i området kan det ju vara lönsamt att köpa till mark för att komma upp till gränsen. Oftast är väl problemet att det inte finns närliggande mark till salu. Byggnadens värde lär ju också öka rejält med lite mark till. Det är en stor priskillnad på samma 'hästgård' beroende på om den har 0,5 hektar eller 4 hektar betesmark.

Inte hur jag hade gjort, hur jag gör. Jag hyr ut till företaget. Vi har en av de bästa revisorerna i vårt land, och jag har tillka min menotor som är auktoriserad revisor och tidigare jobbat med skatterevison.

Deras råd är helt otvetydigt. Fippla inte med detta, det är ett rödljus utan like i deklarationen. Och det är verkligen det eftersom det är så lättkollat att det går in hyresintäkter från egna firman. Bara en snabb koll på kontot för renoveringar - aha! och sedan är skatterevisionen ett faktum.

Varför krångla? Vad är det som är så farligt med att ta ut marknadsmässig hyra och göra renoveringar för de pengarna?

På den länken jag fick tidigare på skatteverkets sida står det bla:

"
Om du äger en fastighet som helt används i din verksamhet är alla driftskostnader för fastigheten avdragsgilla i näringsverksamheten. Har du haft utgifter för ändrings- och förbättringsarbeten får du avdrag för dessa antingen i form av värdeminskningsavdrag eller i vissa fall omedelbart som för underhåll och reparation.

Om du använder en särskilt inrättad lokal i din bostad för näringsverksamheten får du avdrag för en skälig del av de löpande driftskostnaderna som värme, ström, vatten och förslitning. Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation. För mer allmänna kostnader får du inte avdrag. Har du t.ex. reparerat och målat om hela husfasaden får du inte dra av någon del av utgifterna i näringsverksamheten. "

"Du kan få göra avdrag för arbetsrum i bostaden även om du inte har inrättat en särskild arbetslokal. Förutsättningen är att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar i bostaden för verksamhetens räkning. Du får avdrag med 2 000 kronor om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make/registrerade partner. Har du arbetsrummet i en bostadsrätt eller hyresrätt är avdraget 4 000 kronor.

I schablonavdraget ingår samtliga merkostnader för arbetsrum i bostaden som kostnader för värme, vatten el m.m"

Och eftersom rummet sitter ihop med resten av bostadshuset så borde det ju vara 2000 kr/år, men så var det även underhåll öch värme som gick på firman.
Kanon att ha tillgång till bra revisorer, det måste kännas tryggt!
Jag är som sagt inte alls ute efter att fiffla, är helt talanglös på sådant. Därav alla dumma frågor..

Jag är jättetacksam för alla svar!

Det låter ju som att fastigheten har en del mark eftersom du anlagt hagar och byggt stall. Hagar är ju dock ett ganska vitt begrepp då det kan vara allt från rasthagar stora som boxar till flera hektar.

Kommer man över en viss markgräns (2 hektar för några år sedan) så kan det vara möjligt att få fastigheten omklassad till lantbruksenhet. Det skulle ju innebära att alla kostnader för stall, stängsel och liknande skulle gå att dra av.

Beroende på markpriser i området kan det ju vara lönsamt att köpa till mark för att komma upp till gränsen. Oftast är väl problemet att det inte finns närliggande mark till salu. Byggnadens värde lär ju också öka rejält med lite mark till. Det är en stor priskillnad på samma 'hästgård' beroende på om den har 0,5 hektar eller 4 hektar betesmark.

Det är ett litet stall med lite mark.. Hästarna är skötsamma så nu när allt är på plats är det mest nya isolatorer och ny färg som är aktuellt ;). Vi bor i Lund och jag tror att det blir ganska dyrt att köpa upp mer mark, om man nu skulle hitta någon som vill sälja.. Alla verkar vilja hålla hårt i sin mark här i krokarna ;). Men visst skulle det öka i värde med lite mark till!

Jag föreslår att du ringer SKV, de är jättebra på att förklara vad som gäller och hur du ska göra. Du kommer då också att få orden från hästens egen mun s a s vilket kanske gör det lättare för dig.

Ursäkta ifall jag missat något. Men får man verkligen ta ut marknadsmässig hyra för ett arbetsrum i det egna hemmet om man driver en enskild firma?

Hade man fått det så hade ju inte skatteverkets schablon på 2000 kronor per år varit aktuell för någon.

Eller är kravet att rummet ska vara helt avskilt från resten av huset med egen ingång och helst en egen adress?

Jag föreslår att du ringer SKV, de är jättebra på att förklara vad som gäller och hur du ska göra. Du kommer då också att få orden från hästens egen mun s a s vilket kanske gör det lättare för dig.

Ja, det kanske är bra att ringa dem, det är många frågor i mitt huvud jst nu. Vill som sagt att allt ska bli rätt. Det är en helt ny värld!

Ursäkta ifall jag missat något. Men får man verkligen ta ut marknadsmässig hyra för ett arbetsrum i det egna hemmet om man driver en enskild firma?

Hade man fått det så hade ju inte skatteverkets schablon på 2000 kronor per år varit aktuell för någon.

Eller är kravet att rummet ska vara helt avskilt från resten av huset med egen ingång och helst en egen adress?

Om det blir revision är det viktigt att det är avskilt och uppenbart för vem som helst att det inte någonsin bedrivs något annat än företagets verksamhet på den avskilda ytan och att denna yta verkligen används och behövs för att kunna bedriva företaget. Dvs mycket hårdare krav än om man har kontoret i en egen lokal någon annanstans. Egen adress krävs inte. Egen ingång är ett bra sätt att påvisa avskildhet, annars funkar det med en låst dörr med ett eget lås.

En liten enskild firma med inaktiv verksamhet (lite transaktioner då och då) behöver normalt ingen sådan avskild yta.

Jag håller med helt och hållet. På de tillfällena finns det gyllene tillfälle att ställa specifika frågor och få bra svar. Men det funkar också att mejla direkt till SKV via hemsidan. Jag har (nästan) alltid fått mycket bra och trevliga svar när man behövt hjälp och har haft funderingar.

Ja, det kanske är bra att ringa dem, det är många frågor i mitt huvud jst nu. Vill som sagt att allt ska bli rätt. Det är en helt ny värld!

Tänk på att få det skriftligt också om du ringer och pratar med skatteverket. Det är alltid bra att saker och ting på papper eftersom telefonsamtal så sällan går att bevisa. Om det skulle bli några problem i efterhand.

Tänk på att få det skriftligt också om du ringer och pratar med skatteverket. Det är alltid bra att saker och ting på papper eftersom telefonsamtal så sällan går att bevisa. Om det skulle bli några problem i efterhand.

Å andra sidan är besked av SKV exakt av noll juridiskt värde om det inte är ett beslut. Den information de lämnar är inget som behöver betyda något senare - det är ändå den aktuella handläggaren, lagar och domstolar som bestämmer.

Så det spelar ingen roll om det är skriftligt eller inte.

Skulle jag vara du skulle jag ta ut skattverket och visa och tala om din ide hur du vill sköta företaget hemma och då får råd hur du ska lägga upp det på bästa sättet .

Detta kan man boka om man gått på någon informationskväll som SKV brukar ha om att starta företag .

Mia

Riktigt så fungerar det inte juridiskt, såklart har det betydelse i en process om skatteverket givit dig felaktig information.

Oavsett vad som sägs av en handläggare gäller lag och domstolstolkning. Dvs om du gjort fel kommer det att rättas till.

Men visst, när det gäller åtal och "straff"-tillägg spelar det roll om man kan visa att man blivit instruerad att göra på ett visst sätt.

Det finns flera exempel på där SKV helt frånsäger sig ansvar för information som givits. Skriftligt, muntligt, inspelat - spelar ingen roll.

Tyvärr, men ett samtal ger ändå en fingervisning vart det lutar.

Det finns flera exempel på där SKV helt frånsäger sig ansvar för information som givits. Skriftligt, muntligt, inspelat - spelar ingen roll.

Tyvärr, men ett samtal ger ändå en fingervisning vart det lutar.

Fast allt annat hade varit konstigt om man tänker ett steg till. Varför skulle olika regler få gälla bara för att en anställda på SKV virrat ihop begreppen?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 297
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka