Sv: Starta företag hemma..
Inte hur jag hade gjort, hur jag gör. Jag hyr ut till företaget. Vi har en av de bästa revisorerna i vårt land, och jag har tillka min menotor som är auktoriserad revisor och tidigare jobbat med skatterevison.
Deras råd är helt otvetydigt. Fippla inte med detta, det är ett rödljus utan like i deklarationen. Och det är verkligen det eftersom det är så lättkollat att det går in hyresintäkter från egna firman. Bara en snabb koll på kontot för renoveringar - aha! och sedan är skatterevisionen ett faktum.
Varför krångla? Vad är det som är så farligt med att ta ut marknadsmässig hyra och göra renoveringar för de pengarna?
På den länken jag fick tidigare på skatteverkets sida står det bla:
"
Om du äger en fastighet som helt används i din verksamhet är alla driftskostnader för fastigheten avdragsgilla i näringsverksamheten. Har du haft utgifter för ändrings- och förbättringsarbeten får du avdrag för dessa antingen i form av värdeminskningsavdrag eller i vissa fall omedelbart som för underhåll och reparation.
Om du använder en särskilt inrättad lokal i din bostad för näringsverksamheten får du avdrag för en skälig del av de löpande driftskostnaderna som värme, ström, vatten och förslitning. Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation. För mer allmänna kostnader får du inte avdrag. Har du t.ex. reparerat och målat om hela husfasaden får du inte dra av någon del av utgifterna i näringsverksamheten. "
"Du kan få göra avdrag för arbetsrum i bostaden även om du inte har inrättat en särskild arbetslokal. Förutsättningen är att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar i bostaden för verksamhetens räkning. Du får avdrag med 2 000 kronor om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make/registrerade partner. Har du arbetsrummet i en bostadsrätt eller hyresrätt är avdraget 4 000 kronor.
I schablonavdraget ingår samtliga merkostnader för arbetsrum i bostaden som kostnader för värme, vatten el m.m"
Och eftersom rummet sitter ihop med resten av bostadshuset så borde det ju vara 2000 kr/år, men så var det även underhåll öch värme som gick på firman.
Kanon att ha tillgång till bra revisorer, det måste kännas tryggt!
Jag är som sagt inte alls ute efter att fiffla, är helt talanglös på sådant. Därav alla dumma frågor..
Jag är jättetacksam för alla svar!