Starta företag hemma..

pastejja

Trådstartare
Jag har länge funderat på att starta företag men det har inte blivit av än. Som det ser ut nu så blir det nog utan hästar i början men jag väljer att lägga tråden här eftersom jag gissar att jag hittar flest företagare här, ooch drömmen är att kunna få in hästar senare, men nu ska jag vara mammaledig och jag kommer inte att kunna köra företag på heltid.

För några år sedan köpte vi ett hus som till ungefär hälften renoverats totalt (vi har gjort mer men det är inte så relevant för frågan kan jag tycka). Resten väntar på mer pengar och tid. Den ena delen ligger på bottenplan och hade varit helt perfekt som kontor till mitt företag. MEN den behöver renoveras ordentligt. Tak och väggar är friska men golvet kan behöva grävas ut och gjutas om, det finns inget kök eller wc i den här delen, men bostaden har i angränsande rum.. Vi är händiga och räknar med att göra mycket av arbetet själv men det kommer ändå att kosta en peng.
Jag vet att man kan ta hyra av företaget till bostaden, eller om det är något slags avdrag, men kan företaget betala en renoveringen av en del av bostaden? Då tänker jag att ev. vinst kan gå till renovering och inte till lön. Det blir inga större problem att ordna egen entré om det är ett krav. Det kommer att vara tydligt att det inte är ett bostadsrum på halvtid, vi har massor av plats så det behöver vi inte.. Vad skulle hända vid en ev. försäljning av fastigheten?
Hoppas att någon tar sig tid att svara.
/U

Sv: Starta företag hemma..

Tyvärr tror jag att det blir svårt att få dra av kostanader för ett kontorsrum i bostaden.

Så det handlar nog tyvärr bara om ett schablonbelopp på 2000 kr/år som du får dra av.

Se följande länk från skatteverket för mer info. http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/svarpavanligafragor/inkomsteravdrag/foretagavdragfaq/jagbehoverenlokalforminenskildanaringsverksamhetdarjagkanhaettkontorochenverkstadantingentankerjaghyraenlokalellersatankerjaghakontoretochverkstadenhemmaiminvillavilkaavdragsreglergaller.5.18e1b10334ebe8bc8000118913.html

Kanske ska förtydliga att det kommer att vara ett företag under uppbyggnad som jag planerar att ha i flera år och att det iallafall i starten handlar om enskild firma. Rummet kommer att användas som kontor, kundmottagning och utställningsrum.
Läste någonstans att det kan ses som förtäckt lön undervissa förutsättningar (om hyran är en stor del av företagets inkomst). I mitt fall har vi en lokal som skulle passa perfekt, men det går inte att använda nu eftersom framförallt golvet är väldigt ojämnt. Jag skulle slippa pendla för att komma till en lokal att jobba i vilket hade varit skönt nu när det förhoppningsvis kommer en liten i sommar.

Tack för snabbt svar!

kopierar från sidan du länkat till:
"Om du hyr en lokal för din verksamhet får du avdrag för hyreskostnaden. Om du reparerar är kostnaden i regel avdragsgill på en gång även om reparationen medför viss förbättring av lokalen.

Om du äger en fastighet som helt används i din verksamhet är alla driftskostnader för fastigheten avdragsgilla i näringsverksamheten. Har du haft utgifter för ändrings- och förbättringsarbeten får du avdrag för dessa antingen i form av värdeminskningsavdrag eller i vissa fall omedelbart som för underhåll och reparation."

Förstår jag detta rätt (och resten av texten på sidan) så kan företaget betala renoveringen för den delen där företaget ligger men inte ex. en ommålning av huset den ligger i om företaget inte använder hela byggnaden? Däremot kan jag inte ta ut någon direkt hyra av mitt företag?

Fler tillägg.. Jag är inte ute efter att företaget ska betala del av hyran, annat än uppvärming etc. Men hade jag kunnat lägga renoveringen av lokalen på firman så hade jag fått en representabel och mer inspirerande arbetsplats tidigare. Frågan är väl egentligen om det är familjen som fastighetsägare som betalar eller om det är företaget.

Det blir väldigt svårt att kunna dra av för kostnader som ligger i anslutning till hemmet. SKATTEVERKET betyder att dom vill ha in skatt för att kunna driva runt sin koloss på lerfötter.
Om du har Jordbruksfastighet är det lite lättare.

För många år sedan hade jag och min dåvarande man ett företag tillsammans och vi hade ett kontorsrum avsatt i bostaden för det företaget, dock hade vi en revisor som vägrade dra av för mer en schablonen. Och han visste ju vad som gällde.
Risken blir ju att du kan bli sköntaxerad. Inte kul.

Jag beundrar folk som startar företag i Sverige, då man fortfarande blir så högt beskattad i det här landet.

Vi har egentligen en 80% skatt i Sverige om man räknar med alla förtäckta skatter som tas ut (moms, skatt på el (där man tar moms på skatten!!??), mat, arbetsgivaravgifter, bilskatt, skatt på bensin mmm).

Det är oerhört dumt att låta firman bekosta renovering av den egna bostaden. Värdeökningen kommer ju inte firman att ta del av, det är ju er privata bostad som förbättras. Det är en av de saker man snabbt åker dit på, och som dessutom inte alls ses med blida ögon av SKV.

Renovera själva, hyr ut lokalen till firman och tänk på att det är väldigt snålt med avdrag (enbart faktiska kostnader) när hyresintäkten ska redovisas i deklarationen.

Även om du har en jordbruksfastighet, så kan du inte dra av för reparationer mm som görs i boningshuset. Detta ändrades under 90-talet och som gjorde att många småbönder la ner.

Det enklaste skulle vara om du skaffar ett hus till (ex gästhus) och bara har din verksamhet i det huset.

Kul att du har lite framtidsplaner och visioner.

Jag har tyvärr blivit lite negativ och har inte så mycket framtidstro längre.

Företag skulle jag aldrig starta igen. Alldeles för mycket jobb och mycke jantelag.

Förstår jag detta rätt (och resten av texten på sidan) så kan företaget betala renoveringen för den delen där företaget ligger men inte ex. en ommålning av huset den ligger i om företaget inte använder hela byggnaden? Däremot kan jag inte ta ut någon direkt hyra av mitt företag?

Nu är jag ingen skatteexpert, men jag har själv en enskild firma med kontor hemma och jag gör allt jag kan för att betala så lite skatt som möjligt.

Det stora problemet är egentligen att skulle man kunna göra som du föreslår så skulle det vara lite för bra för att vara sant. Många egenföretagare skulle ju då kunna göra delar av husrenoveringen på firman.

I länken stod det även så här:
---
Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation. För mer allmänna kostnader får du inte avdrag.
---

Ett golv lär nog hamna bland allmänna kostnader för ett rum.

Så det krävs nog att du ska ha lite speciell verksamhet i rummet. För att få dra av för golv kan jag tänka mig att det skulle krävas att du hade t.ex. väldigt tunga maskiner i lokalen som krävde förstärkning av golvet. Att du ska använda lokalen till utställningar skulle möjligen kunna användas som motiv till att du behöver något speciellt golv som är lite dyrare.

I 'tveksamma' fall är det ju bara att dra av och hoppas att skatteverket godkänner. Det har jag gjort ofta. Reglerna är ju ofta lite luddiga och ifall man bara har någon vettig argumentering så är det värsta som sker att man får nej på avdraget. Man får dock vara medveten om att det kan leda till straffavgifter ifall skatteverket tycker att din motivering är orimlig + den uppenbara risken att skatteverket kommer att kolla din bokföring extra noga i framtiden vilket kanske inte är så trevligt.

Vill lägga till i det sista stycket att det är inte roligt när de öppnar en fullständig revision för någon liten smågrej, det kostar stora pengar att gå igenom och tillhandahålla och det går att vara fullständigt övertygad om att om de går igenom allt hittar de rätt mycket som de kan slå ner på - trots att man tror att det är helt grönt.

Det är bättre att segla under radarn och följa regelverket, när de väl kommer och tittar är det för sent att ändra på något.

Det känns som det är en del att kolla upp innan.. Känns inte som staten önskar nya företagare även om de säger att det är så.
Verkar som det hade varit bra att höra om grannen har de lokal att hyra ut, och så kan de få hyra av oss.. Skämt å sido.. Vi får se om det blir något av detta..

Fast det är väl ändå inte OK att firman ska bekosta och kunna dra av för förbättringar på privatbostad?

Nu är jag ingen skatteexpert, men jag har själv en enskild firma med kontor hemma och jag gör allt jag kan för att betala så lite skatt som möjligt.

Det stora problemet är egentligen att skulle man kunna göra som du föreslår så skulle det vara lite för bra för att vara sant. Många egenföretagare skulle ju då kunna göra delar av husrenoveringen på firman.

I länken stod det även så här:
---
Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation. För mer allmänna kostnader får du inte avdrag.
---

Ett golv lär nog hamna bland allmänna kostnader för ett rum.

Så det krävs nog att du ska ha lite speciell verksamhet i rummet. För att få dra av för golv kan jag tänka mig att det skulle krävas att du hade t.ex. väldigt tunga maskiner i lokalen som krävde förstärkning av golvet. Att du ska använda lokalen till utställningar skulle möjligen kunna användas som motiv till att du behöver något speciellt golv som är lite dyrare.

I 'tveksamma' fall är det ju bara att dra av och hoppas att skatteverket godkänner. Det har jag gjort ofta. Reglerna är ju ofta lite luddiga och ifall man bara har någon vettig argumentering så är det värsta som sker att man får nej på avdraget. Man får dock vara medveten om att det kan leda till straffavgifter ifall skatteverket tycker att din motivering är orimlig + den uppenbara risken att skatteverket kommer att kolla din bokföring extra noga i framtiden vilket kanske inte är så trevligt.

Vad roligt att det blivit diskussion! :)
Problemet med golvet är inte att det är fult utan att det är ohyggligt ojämnt, vi har försökt att gissa vad tidigare ägare hittat på men svar får vi inte förrän golvet är helt uppbrutet. Ska bli spännande. Jag kan ha ett skrivbord som kan stå någerlunda jämnt på det stället det står nu men det är vansinngt kreativitetsdödande att gå in i rummet att vi använder det som förråd nu, vilke inte gör det trevligare. Jag kallar det för "rummet som Gud glömde". I ärlighetens namn så är det nog ett av de bästa rummen i huset och det ligger perfekt för att ha min verksamhet där.

Tunga maskiner kommer jag inte att använda och jag är inte ute efter något dyrt golv, bara ett som är plant och ser någerlunda trevligt ut.
Det skulle vara trist att bli extra granskad för något sådant, som nybörjare kommer det säkert att smyga sig in något fel även om det inte är avsiktligt..

Vill lägga till i det sista stycket att det är inte roligt när de öppnar en fullständig revision för någon liten smågrej, det kostar stora pengar att gå igenom och tillhandahålla och det går att vara fullständigt övertygad om att om de går igenom allt hittar de rätt mycket som de kan slå ner på - trots att man tror att det är helt grönt.

Det är bättre att segla under radarn och följa regelverket, när de väl kommer och tittar är det för sent att ändra på något.

Sant, det är därför jag försöker kolla upp så mycket som möjligt innan.

Fast det är väl ändå inte OK att firman ska bekosta och kunna dra av för förbättringar på privatbostad?

Nej det tycker inte jag heller, men jag ser inte den delen som vår privata bostad om jag lägger företaget där. Därför funderade jag vad som skulle hända vid ev. försäljning. Företaget har dragit kostnader för förbättring av lokalen men ex. inte betalt hyra? Kanske att det hade kunnat gå på ett ut? Men det verkar inte som det fungerar så.
Hade vi styckat av fastigheten och delat huset i 2 delar och företaget köpt fastigheten så hade det varit en helt annan historia gissar jag, men det tar några år innan vi är där ekonomiskt. Och jag vet inte om det känns så intressant. Då måste den delen kunna klara sig själv för att det ska vara intressant.

Vanligaste sättet att förlora huset. Firman äger huset, firman går mindre bra. Förlorar huset. Ingen bra deal.

Fast hur kan det inte vara del av privatbostad om den ligger i fastigheten? Vems är värdeökningen?

Varför göra det så svårt? Skatta pengarna istället som lagen säger, d v s ta ut hyra av firman när du är klar med renoveringen. Konstigare än så är det inte. Att trixa och fixa för att komma runt lönar sig sällan, och defintivit inte när de börjar titta närmare.

Jag har hört att man kan hyra ett skrivbord i ex. Malmö för 1000 kr/månad(betalas av företaget), till det skulle det komma pendlingskostnader(betalas av mig) och tid(som jag vill spara in på just nu). Och jag gissar att skrivbortdet kanske inte är lika bra som kundmottagning? Men vad vet jag? Skulle jag hyra en hel lokal eller hyra in mig på kontorshotell i Malmö/Lund så skulle priset givitvis se helt annorlunda ut, har inga prisuppgifter men det blir betydligt mycket dyrare än det jag hade tänkt här hemma, men det hade varit ok. Det hade tagit längre tid innan företaget hade gått i vinst, jag betalar en massa pengar till någon annans företag som jag kunnat ha i mitt eget. Dessutom skulle barnet behöva vara längre på dagis etc.

Som det ser ut nu så verkar det som jag startar jag upp företaget i barnets rum, och hoppas att vi har möjlighet att renovera det stora rummet tílls barnet behöver rummet själv, annars flyttar företaget vidare ut i köket. Det finns ingen möjlighet att ta emot kunder så här och företaget kommer att få en betydligt mycket långsammare start där jag får besöka kunder på ett annat sätt och släpa runt på utställningen. Ska jag vara helt ärlig så tror jag att Skatteverket gör en riktigt stor tabbe i det härfallet!

Vanligaste sättet att förlora huset. Firman äger huset, firman går mindre bra. Förlorar huset. Ingen bra deal.

Fast hur kan det inte vara del av privatbostad om den ligger i fastigheten? Vems är värdeökningen?

Varför göra det så svårt? Skatta pengarna istället som lagen säger, d v s ta ut hyra av firman när du är klar med renoveringen. Konstigare än så är det inte. Att trixa och fixa för att komma runt lönar sig sällan, och defintivit inte när de börjar titta närmare.

Firman kommer ju inte att äga bostadshuset. Firman hade kunnat köpa en fastighet med lokal i, men det tar många år innan vi är där.

Vems är värdeökningen om företaget får en lokal som den kan växa i och bostaden får renoverat ett rum som det inte har tillgång till? Företaget kommer givetvis att stiga i värde om det sköts ordentligt och om lokalen sköts så kommer givetvis fastighetens värde ha ökat lite, vi pratar om en del av bostadshuset, kanske 10-20% av det beroende på var man drar gränsen(samtidigt har denna inte del använts av bostaden under flera år). Boningshuset är på 270 m2.

Om jag hyr en lokal betalar jag någon annans räntor för lån etc. Jag betalar för att de ska gå med vinst och kunna driva sitt företag vidare. För det får jag en lokal som förhoppningsvis är i bra skick, men betydligt mycket dyrare än vad mitt kontor skulle kosta.
Jag kan ju inte ta ut hyra av företaget eftersom det ligger på egen fastighet, men jag kan göra ett avdrag på 2000 kr/år för att täcka ex. uppvärmning av lokalen.

Svarade aldrig färdigt ser jag..

Jag är absolut inte ute efter att slippa betala skatt, jag betalar skatt på min lön nu och jag är van vid att betala skatt på allt möjligt, och ibland även moms på skatten precis som alla andra, eller om det nu är tvärt om (elräkningen).

Jag är absolut inte ute efter att fixa och trixa, hur hade du gjort?
Det finns ett rum i bostaden som skulle fungera perfekt. Rummet är inte i skick att användas idag. Vi har inte råd att renovera rummet just nu utan sparar pengar. Hyra lokal i stan skulle vara förrödande när jag startar upp företaget eftersom jag startar kommer att startas upp under de 2 dagar/vecka jag inte tar ut mammaledighet, och jag kommer troligen inte tjäna in tillräckligt i början för att täcka mina kosnader. Ett skrivbord hade kunnat lösa en del av problemet, billigare, men då missar jag att arbeta hemifrån, och jag har faktiskt skrivbord hemma. Svårare blir att tillverka tvål och hålla ett lager vid det där skrivbordet i stan, men tillverkningen hade jag ändå tänkt att använda mitt vanliga kök till annars.

Jag är ute efter att komma igång med mitt företag så snart som möjligt, jag vill ha en dräglig plats att sitta på där jag kan bli hyfsat inspirerad att jobba.

Jag håller med om att man ska se till så att inte skatteverket fattar tycke för en. Det är där det kommer in att ha vettiga argument till kostnaderna. Att lägga in ett nytt golv i arbetsrummet i en privatbostad tror jag inte t.ex. att det går att få ett vettigt argument till.

Däremot kan man säkert dra av en hel del av kostnaderna för revoveringen om man t.ex. bor på en lantbruksenhet. Nu vet jag ju inte om det gäller TS, men eftersom TS pratade om att i framtiden ta in hästar i firman är det ju inte otroligt.

Man kan ju t.ex. ange att allt virke, spik, skruv, vissa verktyg m.m. som använts för arbetsrummet har använts för att reparera stall/ladugård/stängsel eller annan gårdsbyggnad som hör till rörelsedelen.

Sådant är ju i princip omöjligt för skattemyndigheten att komma åt och jag kan lova att en stor del av landets lantbruksenhetsboende aldrig drar sådana utgifter privat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 297
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka