Sv: Starta eget!
Jag startade eget för ungefär 3 år sedan, jag har en enskild firma så tyvärr kan jag inte så mkt om Aktie bolag om det är det du ska starta.
Sätt dig först ner och funderar över om du har tid, det är inte som ett heltidsjobb utan nästan dubbelt med alla papper osv innan man kommit in i det, känner du att du verkligen vill det här och har tid (som det verkar på dig) så är det bara att bestämma dig för bolagsform samt namn på i ditt fall butiken och sedan skicka in handlingarna till Bolagsverket. Det tar ungefär en månad innan registreringen är klar, beror lite på om ens namn går igenom eller om man måste skicka in nya förslag, jag hade otur att få ALLA mina 10 förslag ogiltiga, så det tog lite extra tid för mig eftersom jag fick komma på ytterligare ett par st.
Ansöknings handlingar finns på deras hemsida. tror det är bolagsverket.se
Där står också en del tips om vad man bör tänka på osv.
Det kan också vara lämpligt att ta hjälp av en sk. "företagspartner" dom kan hjälpa en mycket med själva uppstartandet och hur man ansöker om starta eget bidrag etc
Hinner inte skriva mer just nu, men det finns fler här som är egenföretagare så du får säkert mer hjälp!