Starta eget

Hemi

Trådstartare
Nu har min chef (jobbar deltid med hästar+hästarna hemma) varit på mig ganska länge om att jag ska starta företag. Hon räknar på att jag borde tjäna på det med moms och sånt.

Funderar lite fram och tillbaka, har tänkt göra det men tänkte vänta, men eg varför vänta?!! Har hästarna, marken, hjälpen, stallet osv..

Tänkte starta stuteri (liten omfattning) då jag har egen godkänd hingst och ett par bra avelssto.

Frågan är lite isf, vad ska man starta först?? Företag eller stuteri??
Vilka papper ska in först? Måste ju få stuteri namnet godkänt innan jag kan starta företag i samma namn...

Sv: Starta eget

Tankevurpa redan från början. MOMS är något man aldrig ska tjäna på, det är något man ska betala. Företag får man bara driva i vinstsyfte, och med vinst kommer ju att man betalar mer moms än man drar av (vilket är starkt förenklat eftersom moms är kopplat till intäkter/utgifter, inte vinst/förlust). Alltså går MER pengar till SKV, inte mindre.

Många har ju fått rejäla bakslag när de startat hästverksamhet, dragit moms, gått med förlust, avslutat firma och sedan fått en rejäl upptaxering gällande momsen från SKV.

Sedan är SKV väldigt hårda när det kommer till just hästföretagare, det ska vara helt klart att det inte rör sig om hobby (vilket innebär att det ska vara helt klart att SKV tjänar på att det är ett företag). Har du en bra revisor med hästnäring som specialité? Om inte, skaffa en och diskutera upplägget.

Själv hade jag hellre startat som hobbyverksamhet.

Chefen nämner momsen, det är inte det som överväger.
Jag håller på med det jobbet nu som skulle innefattas av företag, avel, försälning, inridning bla bla bla osv....
Ett företag skulle ge mig möjligheten att utveckla det..

Frågan var inte om det utan ska man ansöka om stuterinamn innan man föröker starta upp företag eller tvärtom??

Senast ändrad:

Det ena är ju inte beroende av det andra, starta du företaget om det inte kolliderar med ett befintligt företagsnamn.

Tänk bara på att det kärvs en ordentligt genomarbetad affärsplan för att få ett hästföretag godkänt, vissa har bedrivit stuteri hela sitt liv (med framgång) utan att få det godkänt som företag.

Om du ens kan ansöka om stuterinamn beror på rasen du ska föda upp. Lång ifrån alla raser har den möjligheten att få ha ett eget skyddat namn.
I de raser som det inte går att registrera stuteri är enda chansen att vara säker på att få ha sitt namn i fred att registrera det som ett företag. Då blir det företagsformen och hur mycket du vill betala som avgör hur skyddat namnet blir.

Gå en starta eget kurs och gör en ordentlig affärsplan -sedan kan du se om det är något som skulle kunna funka realistiskt. Det är mer jobb och ansvar än man kan tro.

Varför vill din chef att du ska starta företag? Undrar därför att jag själv har varit i den situationen att chefen vill att man ska starta företag därför att det blir billigare för dom -dom kan bli fakturerade av dig för ditt arbete och exakt bara dom timmarna du jobbar och slipper då ha dig som anställd själva betala skatter och avgifter = ordentlig lön :grin:
Säger inte att det är så i ditt fall men eftersom jag själv varit med om det så ringer det en varningsklocka.....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 326
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 676
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 959
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka