starta d-ponny i kat C?

Sv: starta d-ponny i kat C?

Och det har lönat sig. Julia och Findus är nämligen uttagen till NM bland C-ponnyerna :bow:
"Findus är en B-ponny som hävdar sig väl bland C-ponnyerna, när
kategorierna är sammanslagna. Julia har dessutom valt att rida i kat C för att få rida FEI:s mästerskapsprogram. Det har hon gjort så bra att hon har vunnit över C-ponnyerna." Från Ridsports hemsida

Nej vad roligt!! Det är ju asbra att hon får starta!

Men de internationella kategoriindelningarna är väl lite annorlunda än våra svenska.

En b-ponny på 130 är en Kat II pponny internationellt, gränsen går vid 128, resp 138 - har jag för mig. D-ponnygränsen är väl 147.3 internationellt. INte 148.

Jag tror faktiskt att NM:s regler angående mankhöjd är samma som de svenska, men jag vet inte. I vilket fall som helst kan inte de som går bland B-ponnyerna kvala då de inte rider FEI:s mästerskapsprogram.
Och 148 cm är gränsen för D-ponny internationellt iaf, 151 med skor på EM:s kontrollmätningar.

ja absolut! Jag la en tråd på tävling om nm :p

De internationella gränserna ligger på 128, 138 och 148 cm. Vet inte varför Sverige valt att ha 130 och 140 på sina b- och c-ponnier. Någon som vet?

Kontrollmätningen vid EM för d-ponny ger rum för nervositet och spända ponnier, tillsammans med skorna. En ponny ska vara max 148 cm utan skor ju. Nu är väl inte skorna ett par cm tjocka precis, men en spänd ponny kan bli ett par cm högre än vad den är om den är avslappnad. Tycker att 151 cm är rättvist som kontrollmätning på stortävlingar som EM.

Okej då förstår jag :p Men svaret är Nej men får inte starta
i annan kategori även om det är utan tävlan, tyvärr

jag ringde faktist och kollade förra tävlingen om jag fick göra så, och det var helt ok :D men tack för era svar ändå!

Varför vill du göra det, du får ju lov att starta den utom tävlan i LB för D-ponny en gång till! :idea:

Alltså, du gör 2 starter i samma klass, samma kategori, men den ena starten är utom tävlan.

Jag är nästan säker på att man får göra så iaf. Min kompis har gjort det flera gånger, fast då har hon vägrat ut sig först och sedan gått till sekretariatet och bett om att få starta en gång till utom tävlan och fått det. Bara på lokal visserligen...

Det får man inte göra , konstigt att din kompis har tillåtits göra detta. För på min kusins första lokala tävling så vägrade hon och ponnyn ut sig och hon blev väldigt besviken och ville starta igen.
Jag knallade iväg till domaren som sa att jag skulle prata med överdomaren där blev svaret att , Nej det får man inte göra och att det skulle vara otillåtet för alla tävlingar .
Fast ska jag vara ärligt så har jag aldrig sett ngt förbud i TR eller så

Sånt beror helt på vad det är för öd, vilket humör h*n är på, om det är mkt starter eller inte osv.

precis, det finns nog ingen regel på det, inte heller på att starta i kat c med d-ponny utan tävlan.. det är nog från gång till gång och från domare till domare, tror jag.

Om man vänder på det då, får man starta en c-ponny tillsammans med d-ponnyerna? (inte för att jag hade tänkt det, men blev lite intresserad nu :angel::D )

Om klassen slagits ihop pga för få antal anmälda/startande kommer du automatiskt hoppa mot andra kategorier.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix