Starr på häst

mariajonsson

Trådstartare
Är starr på häst ärftligt? Jag har precis köpt ett sto som har förändringar på ena ögat. Hon är en otroligt trevlig och en riktig snygging. Jag har fantiserat löst om att ta föl på henne till våren men då funderar jag ju över ögat. Jag vill ju inte få en fölunge som riskerar att bli blind :eek: Till saken hör att jag inte vet hur länge hon har haft sin förändrig i ögat. Ska ringa hennes tidigare ägare och prata med dom. Hon är femton och har då sett likadan ut i ögat de senaste fyra åren som förra ägaren haft henne.
Vad vet ni om starr?

Maria

Sv: Starr på häst

Varför skulle du inte kunna ta föl på henne? Risken för ned ärvning är inte större än andra problem som lynnesfel, ej korrekt benställning osv.
Så upp med hakan, och leta du efter en tänkbar kandidat till ditt sto.

Lotta

Tack för dina uppmuntrande ord. :) Men jag skulle ju inte avla på ett sto som har lynnesfel eller taskig benställning, så är starr lika ärftigt så vette hånken....:crazy:

Det jag skulle vara rädd för är att stoet blir blind under dräktighetstiden eller senare.

Vi hade ett sto inackorderat här som såg lite dåligt pga starr.
Hon betäcktes, och synen började bli sämre, men i och med att hon bara gick i sin hage med kompisarna och hittade överallt märktes det inte så mycket.

När hon fölade började problemen. Hon blev jättestressad av att inte se sin fölunge ordentligt. Var han en bit bort sprang hon runt och visste inte var han var.
Efter en månad var situationen ohållbar, för stoet förföljde sin fölunge konstant, och vågade knappt äta för att tappa bort ungen....

Nåt som jag tycker är märkligt är att "ögon-hästar" blir oftast sämre vid dräktighet...
Antagligen är det väl hormoner eller nåt som spökar.
Frågade vid ett tillfälle ögon-gurun på Strömsholm om det men fick aldrig någon riktig förklaring..

AM

Låter inte så kul om hon skulle bli sämre av att få föl. Nu har hon det ju förvisso bara på ena ögat men endå.

Nåt som jag tycker är märkligt är att "ögon-hästar" blir oftast sämre vid dräktighet...
Antagligen är det väl hormoner eller nåt som spökar.
Frågade vid ett tillfälle ögon-gurun på Strömsholm om det men fick aldrig någon riktig förklaring..

AM
Jag vet inte om man kan jämföra hästar och människor, men...
Jag själv fick skaffa mig ett par glasögon med annan styrka när jag var gravid. När ungen väl var ute och laktationen avslutad, var det bara att återgå till de gamla...

När hon fölade började problemen. Hon blev jättestressad av att inte se sin fölunge ordentligt. Var han en bit bort sprang hon runt och visste inte var han var.
Efter en månad var situationen ohållbar, för stoet förföljde sin fölunge konstant, och vågade knappt äta för att tappa bort ungen....

Men vad gjorde ni när det blev "ohållbart" ?
Separerade ni stoet å fölet eller vad gjorde ni?

Eftersom det inte gick att ha dom i hage tillsammans så var något tvunget att ske.

Vår räddning blev att ett annat sto fick en dödfödd fölunge.
Direkt fick jag iden att låta det andra fölet få en ny morsa. Det nyfölade stoet tog åt sig sin stora bebis nästen direkt, och det andra stoet slaktades.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 993
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 112
Senast: Lobelia
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan... 2
Svar
35
· Visningar
6 250
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka