Stärkande gallopövningar

Sv: Stärkande gallopövningar

Att hoppa studs är jättebra för att stärka galoppen. Ha hindren låga, kanske 30 cm. Hindren gör att hästen inte kan rusa, utan måste anpassa sig till avståndet mellan hindren. Häste stärker ryggen rejält med denna övning.

En annan övning är att korta upp hästen bara något steg och sedan ge belöning i form av att låta den länga lite och seda upprepa. Det är viktigt att hästen förstår att kort upp galoppen betyder att sätta sig på bakdelen.

smög in på dressyrsidan. Jag har varit inne och tagit del av tipsen här.. Men eftersom jag är såå dålig så jag måste ta tips av andra så kan jag lika gärna fråga på jag också..

Vad är det för avstånd mellan bommar/studs nu igen? för normalstor häst (maffigt halvblod) som har svårt att bära sig i galoppen? vad är ett bra avstånd att börja och testa med?

Tacksam för svar

Vilken bra tråd! Tack för alla toppenbra tips!!
Undrar precis som Iaraphel, vilka avstånd kan man börja testa med för studs?

Är det inte ungefär 3-3,5 meter?

Jag har en övning som jag använer mig mycket av då jag tränar min -02 fd. travare som har litesvårt i galoppen han kan båda fatningerna och så.

Rider efter fyrkanten lägger en volt i hörnet innan långsidan ex. vid M en liten volt i trav efter volten börjar jag på volten igen men avbryter och går istället in på en öppna en svag öppna räcker rider öppna i till bokstaven B ungefär fattar då en galopp och går in ett varv på stora mittvolten sedan ut på spåret igen i galopp rider i galoppen fram till bokstaven A där bryter jag av travar till bokstaven M.
Går då mycket övergångar i skritt och trav efter den långsidan.

Nu då han är starkare i galoppen så gör jag samma övning men håller gång i galoppen och gör övergångar i galoppen efter långsidan iställe.

Viktigt att tänka på är att hålla koll på yttersidan så hästen inte sladdar ut med bakdelen i volten och att vara mjuk i innertyglen.

smög in på dressyrsidan. Jag har varit inne och tagit del av tipsen här.. Men eftersom jag är såå dålig så jag måste ta tips av andra så kan jag lika gärna fråga på jag också..

Vad är det för avstånd mellan bommar/studs nu igen? för normalstor häst (maffigt halvblod) som har svårt att bära sig i galoppen? vad är ett bra avstånd att börja och testa med?

Tacksam för svar

Jag brukar ha dryga 3 meter till min långa skånk.

KL

Tips från mig är att rulla på i galopp i skogen
Fattningar från skritt och halt
Variera galoppen, men det kan vara svårt med att fånga upp en ökad galopp på en häst som inte orkar bära sig, så jag tror att till en början är att göra fattningar, fattningar, fattningar i evigheters evigheter. Det stärker jättemycket.

Gör en svaaag båge längs långsidan och rid lite förvänd.

Hoppa är kanon för galoppen, löshoppa eller uppsuttet
Galoppbommar för att hålla koll på antal steg mellan bommarna
tja.. det är vad jag gör med min pålle för att stärka galoppen, lite bogen in är också bra.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 069
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V