Stärkande gallopövningar

fnykis

Trådstartare
Jag privat tränar ett ekipage som behöver mycket på bärigheten och stärka sig i galoppen.

Vi tränar mycket fattningar, korta sträckor osv..

Skulle vilja ha lite tips om stärkande övningar.

Hästen bär sig fint i både skritt och trav. Men faller ner på bogarna i galoppen + att den galopperar fort, orkar inte samla sig och bära sig.

Tips någon?

Sv: Stärkande gallopövningar

Du tränar ett ekipage men vet inte vad som kan stärka hästen i andra övningar ??

Det enda du vet är igångsättningar:confused: Är du verkligen rätt person då och vidarutveckla och träna en annan i ridningen ?

Mia ??

Det var ganska onödigt:mad:

Skulle också behöva tips på det!Tränar oxå mkt fattningar, korta sträclor små volter..m.m..
Men de finns säkert ngn som kan lit roliga stärkande o annorlunda övningar!:idea:

Det var ganska onödigt:mad:

Skulle också behöva tips på det!Tränar oxå mkt fattningar, korta sträclor små volter..m.m..
Men de finns säkert ngn som kan lit roliga stärkande o annorlunda övningar!:idea:

Vad då onödigt sitter du också och *PRIVAT TRÄNAR ANDRA EKIPAGE ?*

Man kan fråga om tips för sig själv men inte när man *ANGER SIG SJÄLV *som tränare då ska man ha mer kunskap än att man kan stärka hästen i igångsättningar !!

Men tagga ner! Hon har inte angett sig själv som tränare, hon sa att hon tränar ett ekipage, inte på vilken nivå. Input och nya tips behöver alla då och då!

Spelar det någon roll vilken nivå eleven ligger på ?

Då borde det vara desto okunnigare elev desto bättre tränare ;)

Tråkigt att man inte kan få brainstorma lite utan att få sådan kritik.

För att återgå till det som var ursprungsfrågan så vill jag ha lite tips på övningar som stärker galoppen.

Har du något bra tips så är du välkommen med dem.

annars tycker jag du ska lägga din energi på något annat.

och nej, jag är inte tränare, men jag tränar ett ekipage (med stor framgång dessutom)

Jag tycker att du är helt rätt på det, fattningar o galopp kortare sträckor. Smyg igång galoppen o bryt av innan hästen inte längre orkar hålla lägre tempo, innan den "brötar" iväg. Har själv haft problem med detta, det tar TID innan det ger sig(Iaf för mig).
Galopp från skritt är oxå stärkande, träna mycket fattningar o från skritt ute i skogen oxå. Vet inte om just detta hjälpte men för ett tag sen så började jag fatta från skritt o eftersom hon brukade "bröta" iväg så bröt jag av ganska snabbt, trav, skritt, halt.
Nu är galoppen helt underbar:love: stenkoll på vartenda steg:love:
Kämpa på!!

Hej, vet inte vilken nivå din elev är på, men tror du är på rätt spår. Kan H*n rida en svag öppna t ex, låt dem fatta galopp ur några steg i öppna innan fattningen. med bra koll på yttersidan. I galoppen ställ utåt några steg utan att böja för mycket. Kolla också i fattningarna att den är på yttertygeln, inte böjd inåt. Skänkelvikning i galopp också bra, t ex längs långsidan (vänster galopp undan höger skänkel) är enklast att börja med, sedan kanse lite på diagonal. Lycka till! Och du din elaka typ som klagar, bättre att eleven har någon som hjälper, som är ambitiös och ber om hjälp än ingen alls.

Min häst bär sig liknande åt i galoppen. Dels tränar jag som du beskrev, dels försöker jag att faktiskt ha galopp en längre tid (på volt oftast) och jobba med att få igenom halvhalten (eller i alla fall tänket med halvhalt).

En övning jag fick tips om härom dagen, som kanske inte fungerar i nuläget för ditt ekipage om ni inte arbetat med galoppen i längre sträckor tidigare var att galoppera i båge på långsidorna. Alltså bara en liten båge, någon meter eller två innanför spåret för att stärka den förvända galoppen vilket leder till stärkt galopp i övrigt. Min häst klarade av det i den starka galoppen och klarade nästan av det i den svaga (orkade svänga in men svänga tillbaka till spåret var jobbigt både för pålla och matte :o)

Sedan är det faktiskt jättenyttigt med lite hopp/bomövningar, vilket har gjort att min häst har stärkt sin galopp. I alla fall min pålla fattar inte att hon galopperar när hon ser bommar/hinder och är lättare att få att göra som man vill då. Då finns det ju ganska många att välja på men efter som detta är ett dressyrforum vet jag inte om jag kan beskriva dessa :o :)

Lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

JÄTTEROLIGT med så många matnyttiga tips från er alla.:bow:

Kommer att använda många av dem.

Hästen i fråga är just en bruksnordis, hon är i toppkondis och bär sig som sagt fint i både skritt och trav. galoppen blir rusig.

Så tack för toppentips

Kom gärna med flera:bump:

Du som klagar- När man inom ridning tror att man kan allt kan man lika gärna lägga av! Hästar är djur och egna individer! Alla behöver brainstorma ideer men om man inte tror man behöver det är man verkligen ute på hal is!!! Tack för alla bra tips, har samma problem.

Serpentiner! Rid in i rätt galopp. gör ett enkelt byte och gör nästa båge, variera mellan att rida 2-5 bågar om det är ett 20x40 ridhus :)

skänkelvikning från C/A så snett man kan och så galoppfatning, bryt av innan kortsidan igen och gör samma andra vägen.

galoppfatningar från skritt på en volt är också bra.

Vad då onödigt sitter du också och *PRIVAT TRÄNAR ANDRA EKIPAGE ?*

Man kan fråga om tips för sig själv men inte när man *ANGER SIG SJÄLV *som tränare då ska man ha mer kunskap än att man kan stärka hästen i igångsättningar !!

Det behöver inte vara ett ekipage på GP Nivå! Det kan ju till o med vara hennes kompis som har en skogssmulle häst som hon bara försöker rida åp bästa sättt!?!

Tycker bara att man ska repsektera andra o deras frågor, vill man ge dumma kommentarer behöver man inte ens vara här:mad::smirk:

tack för ett jättebra tips, precis den typen av övning som jag tror detta ekipage behöver:idea:

Du som klagar- När man inom ridning tror att man kan allt kan man lika gärna lägga av! Hästar är djur och egna individer! Alla behöver brainstorma ideer men om man inte tror man behöver det är man verkligen ute på hal is!!! Tack för alla bra tips, har samma problem.

:bow::bow:

Min häst har svarat jättebra på tempoväxlingar. Tex kort galopp på kortsidorna och en längning på långsidorna eller diagonalen. Bärigheten och kvaliteten på galoppen har blivit mycket bättre.

9 galoppsprång - skritt - 9 galoppsprång - skritt - 9 galoppsprång - skritt o.s.v. tills ekipaget behärskar det. Mitt mål med den övningen är alltid att kunna ta så få språng som möjligt och till slut göra det på så vis att man tar ett galoppsprång i höger - skritt - ett galoppsprång i vänster - skritt o.s.v.
Antal skrittsteg kan också ändras och när hästen blivit starkare blir det som enkla byten.
Jag har alltid börjat med det här på volt för att slippa få så mycket att tänka på, men då en stor volt. Sen har jag kört vidare på fyrkanten.
Jättenyttig övning för både häst och ryttare och väldigt stärkande, har hjälpt mig och alla de hästar jag har ridit.

Jag värmer min nuv. häst i galopp först, några varv i rundare form och mycket driv på fyrkanten och stora volter, sen bryter jag ner det till att göra alla sorters övergångar och lägger in trav, skritt, halt, ryggningar och det har gett oss jättemycket.

Att träna på Cavaletti är en bra övning, det funkar i både trav och galopp.....även små stutts funkar då hästen måste "bromsa" upp sig en aning för att hinna få upp och med sig benen och få upp bogarna. Vill den ändå springa på över detta så kan det hjälpa med att höja hindren då den måste fokusera ännu mer.

Även små volter utan några hjälpmedel funkar, då menar ja små volter, det viktiga i den volten är att få hästen på bekbenen å komma upp med framändan. Tänk på att ha hästen kvar på yttertygeln, fast ngt ställd åt det håll ni ska!

Lycka till. MVH Jennie

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 069
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 420
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V