Stärka självförtroendet

Philosophia

Trådstartare
Min äldsta tik på snart 2,5 år har blivit lite dämpad och vågar/vill inte riktigt ta för sig. Ett skäl är förmodligen pga att hon nyss har löpt. Ett annat är att unghunden som är 1 år är lite av en bulldozer och tar väldigt mycket plats.

Jag har varit rätt dålig på att ge hundarna egentid, så det ska jag bättra mig på. Men jag skulle även vilja ha tips på andra saker som jag kan göra, t.ex. övningar som stärker självförtroendet.

Sv: Stärka självförtroendet

Kroppskontrollövningar är kanon för självkänslan. Att balansera på föremål, kliva upp på saker, stå på frambenen osv osv.

Träningen för såna övningar ger dessutom värdefull och kvalitativ ensamtid med hunden.

Bra idé! Det har vi ju faktiskt gjort en hel del tidigare eftersom hon behövde träna på kroppskontrollen. :)

Jag har en Ivan, och här kan du läsa en tråd om honom och de tips som jag fick när jag frågade om hjälp och input.

Han har (ibland) mentalitet som Nasse eller Lille Skutt. Och han är inte rädd och osäker när det gäller döda ting, men för saker som lever; nya hundar och nya människor. Han har landat mer i sig själv nu, och det är sällan det dyker upp några överraskningar nu för tiden.

Det har hjälpt att träna agility (kroppskontroll + konkreta uppgifter = win!) och på senare tid även rallylydnad, som har har visat vara en stjärna på. Rallylydnad är skitbra att träna med andra hundar runt omkring.

Jag ögnade igenom tråden nu, men jag ska läsa mer noggrant lite senare. :)

Dafne har inga problem med rädslor eller osäkerhet, utan det är mer som att hon har slutat ta för sig på samma sätt som tidigare. Blivit lite introvert. Man kan lätt få igång en "låga" t.ex. när vi tränar, men det räcker med bara ett litet störningsmoment för att den ska slockna. Försöker jag peppa henne så blir hon bara dämpad (reagerar på samma sätt som när bulldozern Gaia kommer farandes).

Däremot så tror jag nog att aktiviteter som kroppskontroll och agility (och då ensam med matte) kan göra susen även för Dafne.

Denna tråden kommer jag följa + ska läsa om Ivan också.

Lotus har ju alltid sen jag fick honom varit försiktig. och häromdagen när sonen kollade på Nalle Phu, sa jag till maken att Lotus är som Nasse..... :D

När vi hade Puma- som var framåt var det lättare för han att våga göra saker för han "gömde" sig genom henne.

Men nu sen hon försvann för 1,5 månad sedan har han varit mkt försiktig och blyg.
Vissa nya människor är MKT läskiga, han vägrar gå fram till dem, vissa hundar som är för på flugna gillar han inte (gjorde han iof inte innan i heller, han anser att man ska uppföra sig :grin: )

Vi tränar Rallylydnad och ska nu nästa söndag träffa nytt hundfolk som är en grupp som tränar rally o lite annat. Tror det kan vara bra för Lotus att komma i gång med träningen igen- satsa på Fortsättningsklassen. Samt att få umgås med nya hundar och nytt folk.

Han är med mig dagligen på jobb (veterinärklinik) och får träffa olika typer av folk o djur, men drar sig oftast undan.

Hoppas kunna jobba med detta o bygga upp hans självförtroende o hoppas han inte tkr nytt folk är så enormt äckliga längre.

jag tror på olika agility-övningar:bow:

Det hjälpte hos min lilla iaf.
Han fick mkt bättre självförtroende och hans skällande på allt å alla har även minimerats radikalt

Bara en tanke, eftersom hon precis löpt; kollat så hon inte fått livmiderinflammation?

Spår är något som stärker självförtroendet på hunden. Det är ju något de gör helt självständigt. Låt någon annan gå ut spåret och så håller du i linan när hunden spårar. Då kan du inte på något sätt påverka. Har hunden aldrig spårat innan så börja med ett någorlunda rakt spår med favoritleksak i slutet. 50-75 meter allra första gången. Och låt det ta en stund innan hon kommer på vad man ska göra. Sen förlänger man lite var gång och gör en liten böj först som sen blir till en vinkel tills man kommer upp i 300-400 meter.

Spår finns med i årets planer så det låter toppen! Hon gillar att använda näsan, så det låter positivt att det är något som stärker självförtroendet. :)

*KL*
Nu har jag haft en vecka där jag har ägnat mig åt mer individuell träning med hundarna än vad jag har gjort tidigare och jag tycker faktiskt redan att det har gett lite effekt. :) Jag har även plockat fram balanskudden och det var en riktig höjdare. Dafne kom precis ihåg vad man gjorde med den och tyckte att det var jättekul.

Uppdaterar lite!

Oj vad jag skäms för att jag slarvat med den individuella träningen med hundarna. Vilken skillnad det är på Dafne bara på drygt två veckor med daglig egentid för både fysträning och trick/lydnad. Hon verkligen skiner upp när hon får visa att hon kan saker. Hon älskar verkligen att få känna sig duktig! :)

Hon känns mycket mer framåt och på, precis som hon gjorde innan! :love:

Liknande trådar

Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 830
Senast: Nordx
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 804
Senast: lizan
·
Övr. Hund Hej! Jag skulle behöva tips och råd; Jag har en tik (retriever) på 10 år. När hon var valp lekte hon med andra hundar utan problem...
Svar
12
· Visningar
1 579
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder