Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?
Min är inte busig varken med hagkompisen eller mig, han vill ha lite "arbete" när vi umgås. Men att löslongera, ledningsövningar i frihet ("gå fot", svänga när jag svänger, backa när jag backar osv), gå ut på "titt-promenad" och att han ibland får välja väg i skogen (men inte ofta, förstår inte varför han jämnt vill in i snårig granskog), har stärkt vår relation och gör att vi båda tycker att det är superkul att umgås
. Känslan av att kunna styra en häst som springer lös på en bana och sen kunna kalla in han till mitten, och sen kunna gå runt med han precis som om jag hade ett grimskaft på... obeskrivlig lyckokänsla, speciellt första gången!
I stallet så får han ibland gå ut från boxen till stallgången och spankulera runt, om han frågar först och jag säger ja. Tjuvgår han ut ur boxen behöver jag bara titta argt och peka och säga "gå tillbaks" så går han tillbaka. Öppen boxdörr när jag tar in han för skötsel alltså, han går på lösdrift.
Men första tiden tillsammans fick jag vara lite hårdare, eller ja vad ska man säga, sätta upp reglerna. Han är smart så han fattade fort att han får stå vid boxöppningen, men inte sätta hoven utanför om inte jag säger ok till det.
Nästa steget som jag vill ta är att få till bättre halter i både longering och löslongering, lära han att tolerera att jag kliver upp från pall, och börja med lite trickträning
.
Vid dressyrträning på banan är det striktare regler som gäller, men han är bra på att läsa av mig på om "nu är det slapp- och lek-dag" eller "nu tränar vi på allvar-dag".