Stärka hovar, HUR??

Sv: Stärka hovar, HUR??

Ha koll på att foderstaten är uträknad, så det inte fattas mineraler och att det finns tillräckligt med protein, detta är jätte viktigt!
Sen kan man prova sig fram med extra tillskott för hovar, men har hästen inte någon brist, hjälper det inte.
Jag har märkt en förbättring (fullblod m knepiga hovar) när jag gett probiotika-preparat för tarmfloran. Detta gör att ALLA näringsämnen tas upp bättre.

Jag kan inte rekomendera Keratex hoof hardner som någon skrev, på min krackelerade hovarna fullständigt, vet dock inte riktigt varför.

Jag har mitt follblod barfota (fortf. på prov) det har varit mkt jobb, men det verkar faktiskt fungera nu. Tror det är bäst att börja på sommar betet, där kan de gå och vänja sig på mjukt underlag (+ ingen ridning på ett par veckor). Se till att hovslagaren verkar hovarna för barfotagång, annars kan det bli aj aj. Jag har oxå haft hjälp av hovboots, använder dem bara när jag rider i skogen nu, men i början hade han dem även i hagen.
När jag hade skor på min skoddes han ca var 5:e vecka, 8 veckor hade skorna aldrig suttit kvar...

Kolla upp foderstaten så den är bra!

Sedan mirakelmedel nr 1, som räddat många fullblod i min närhet med smuliga hovar: Fisklevertran!

Smörjs utanpå och under hovarna varje dag! Du kommer snabbt märka skillnad!

För en diskussion med din hovslagare och ta reda på om denne är kunnig. Begreppet "fullblodshovar" har jag hört många gånger och inte alla hovisar är särskilt duktiga på dessa. Dom gör det bästa dom kan men det räcker inte alltid.

Sko ofta! var 5-6 vecka i början!

Var köper man fisklevertran? Är det bara jag som har bllivit hjälpt av Hoof-Aid?

Hovtjära är nog det bästa som finns mot mjuka, spruckna hovar, om man vill påverka utifrån och inte bara stoppa i hästen tillskott m.m. (vilket självklart också gör sitt)

Det negativa är nog bara att det luktar så förskräckligt och kladdar överallt, men det är det värt. :P

Biofarmab har en produkt som heter Hoof Builder.
Har hört från flera av kunder i en hästbutik att den varit väldigt effektiv.
Speciellt för återväxten av hoven, men som med allt är det säkert individuellt för olika hästar hur det fungerar.

Jag har testat Enzion och Hoof Aid långa perioder, men det som gett bäst resultat är Kislgur, vilket också är billigast. Jag gav också Magnesium, en näringsterapeut har sagt mig att kisel gör naglar/hovar hårdare och magnesium gör dem segare. Hovarna kan ju vara hårda men ändå spröda (som porslin), men om de är både hårda och sega klarar de påfrestningar bättre.
Efter lång tillförsel i fodret av två mått Kiselgur till 670 kilo bruksnordis svär nu hovslagaren över att sömmen böjer sig när han ska spika på skorna, och jag jublar. Jag hoppas det håller i sig även om underlaget blir blötare, nu har vi ju haft en hovvänlig vinter på västkusten med frost och snö...

Lite gammal tråd..men ändå

Angående verkning med så lång intervall så har hennes hovar inte växt så vidare att det funnits något att ta tidigare

Fast det är ju det som är grejen. Täta skointervaller förhindrar att hovarna flyter ut och flisar sig, spricker. Är hästen kanske plattfotad med ? Man behöver inte alltid sko om bara för att man ska ha något att ta. oftast kan man ju bara återställa/raspa lite och lägga om skorna. Jag har haft en sådan häst. Förra ägaren gick alltid efter 8 veckors intervall, villket alltid fick till följd att hästens hovar sprack/flisade sig. Jag körde 4-5veckors intervall, hovarna höll sig fin fint på det.

Alltför många hästägare väntar för länge, dvs när det verkligen syns att nu måste det skos om.

Håller med. Dessutom börjar sömmarna glappa om man väntar för länge med att sko och det blir friktion som förstör väggarna ännu mer.

För mig har SteelJoint funkat utomordentligt. Från att ha haft hovar som såg ut såhär;

Bild001.jpg

Bild004.jpg

Bild002.jpg

Bild005.jpg

Till att de såg ut såhär;

Bild034.jpg

Hästens hovar hade alltid haft ytliga sprickor och extremt sköra hovväggar. Jag provade med bl.a biotin, örter, tjära. Ingenting funkade! Jag kan tillägga att hästen gick på uträknad foderstat också.
Jag fick tipset om att prova SteelJoint och på bilderna ovan har hästen fått det i nästan ett halvår. Halva hovarna är helt ok medan resten är katastrof!!
Sista bilden har hovarna hunnit växa ner nästan helt.

Det funkade på den hästen och efter min nuvarande hästs hovar har börjat rasa så har jag satt henne på SteelJoint.
Nackdelen är ju att det tar ett tag att få resultat, men när man väl är där så har man bra hovar på hästen.

Lycka till!

KL

Ja, jag får hålla med Jonaz att fisklevertran/ fiskleverolja är helt jäkla suveränt! Min väninnas familj som hade verksamhet när hon växte upp hade alltid sådant på deras hästar när hovarna var knas. Fick det rekommenderat av hennes pappa i somras när hosvarna höll på att torka upp och spricka sönder totalt i värmen och torkan. En månad senare var det helt andra hovar!

Man kan ge oljan i fodret också men det har en väldans speciell lukt coh smak så det tar ett tag innan de vänjer sig vid det. Kompisens pappas hästar blev dock helt tokiga i det och stod och sög på borsten och slickade på hovarna :D

Det var dock inte helt lätt att få tag i det. Lantmännen och granngården var helt kört, och då frågade jag i samtliga städer på tio mils radie. Man fick tydligen försöka hitta en återförsäljare av en annan grossistgrupp som säljer annat än granngårdens produkter.

Jag fick tag i mitt på Lasses foder i utkanten av Växjö. Om ni är intresserade kanske ni kan ringa dit och fråga vilken grossist "han" köper av.

Ofta är det foderstaten som det är fel på. Du måste fodra hoven, ger du tex en foderstat med massa socker/stärkelse och lite protein och obalanserade vitaminer/mineraler så kommer inte hovarna bli bra samma vad du smörjer med. Din hästs hovar måste ju växa väldigt sakta om du skor var 8e vecka! Jag skor var 5e, då är det hög tid. Så kolla i första hand på ditt foder.

Keratex hoof hardener använder jag på min barfota häst, den gör hoven hårdare. Om man ska använda någon form av olja, tjära eller förstärkare beror såklart på hur hoven är; torr, spröd eller mjuk.

Senast ändrad:

Eftersom hovväggen flexar en aning och växer utåt-neråt, alltså den är som smalast upptill vid kronranden och har större omfång längst ner närmast marken så är det allra bästa för en starkare hov att verka ofta ofta ofta. Hästar som har "trasiga hovar" vill jag verka varannan vecka för att dom aldrig ska få chansen att spricka längst ner av den belastning som en hov alltid har.

En annan viktig del är ju att inte spika i någon söm, eftersom det bara gör hovväggen ännu trasigare och instabil vilket leder till trasiga hovar. Som du säger så kanske inte din häst klarar det, det funkar inte på alla hästar. Och många hovslagare har väldigt bra kunskap om hur man skor trasiga fötter. Men jag vill bara påpeka att det kan vara det optimala för att ge hoven en chans att bli hel igen. Jag undrar bara om du verkligen gett hästen en chans att återhämta sig, för 8 veckor är alldeles för lång tid för en trasig hov vare sig det handlar om barfota eller skor. Man kan omöjligt få ordning på en hov var 8:e vecka, en hov som kanske efter en verkning klarar sig bra i 14 dagar och sen behöer korrigeras lite igen för att slippa påfrestningen.

Det var mina tankar. Har ingen tyvärr erfarenhet av bra fodertillskott förutom att det är viktigt med en väl anpassad foderstat och bra cirkulation i hästens ben och kropp(rörelse och värme).

Jag håller med dej, det är mycket sämre att vänta för länge. Sömmarna glider och hovarna trasas upp. 8 veckor är alldeles för långt på en häst med dåliga hovar, 4-6 veckor behöver det vara. Hovisen behöver inte verka så mycket varje gång.

Vi har haft mycket problem med våran NS hovar. När vi köpte honom var hovarna så långa så de bröts, hovslagaren fick ta rätt mycket för att få dem ok. Han fick gå på gräs från maj till september för att han var så kort och öm. På vintern var han sen ok, även våren. Vi tjärade hovarna då och då eftersom de tar dö på mycket och bevarar hovens fukt inne och annan fukt ut. Gav även biotin. På sommaren fick vi problem med en tappsko som resulterade i en lodrät spricka och ett akutbesök med en hovslagare som gjorde allt fel. han verkade honom väldigt kort, vilket gav tre tappskor eftersom vägen var såpass instabil. Tappskorna drog med sig massor och kvaliteten blev skit. vi tjärade, gav biotin, hovstärkande men inget hjälpte. hovarna var korta med tunna spröda väggar, väggar saknades på vissa ställen.. Resulterade i problem med sulan och gipsning. Kämp hela vår och höst.
Men nu under vinter när vi slutat med allt kraftfoder, ink. mineraler är hovarna i toppform. Inte behövt sko om sen november. Visst har kylan hjälpt mycket men hovarna är helt annorlunda. Även sulan är hårdare och tjockare. Det kan ju ha med tungmetallerna i mineralerna tänker jag, men jag vet inte...

Vi har haft mycket problem med våran NS hovar. Men nu under vinter när vi slutat med allt kraftfoder, ink. mineraler är hovarna i toppform. Inte behövt sko om sen november. Visst har kylan hjälpt mycket men hovarna är helt annorlunda. Även sulan är hårdare och tjockare. Det kan ju ha med tungmetallerna i mineralerna tänker jag, men jag vet inte...

Problemet med din häst är troligtvis att han periodvis får för mycket socker. Han tillhör en ras som lätt blir insulinresistent (IR). En hög insulinhalt har en förödande effekt på hovarna. Antal förankringspunkter mellan lamellhornet och basalmembranet reduceras kraftigt varvid lamellrandens hållfasthet sjunker. Detta är förstadiet till laminitis.

Typiskt för din häst är att problemen uppkommer på sommaren då han förmodligen har fri tillgång till sockerrikt gräs. På vintern då han inte har tillgång till gräs försvinner problemen. Dessutom har du slutat med kraftfoder som oftast är rikt på stärkelse och som är det farligaste man kan ge en häst som har anlag för IR. Inte så konstigt att din häst mår bättre på vintern.

Att du har slutat med att ge mineraler har nog ingenting med hovarna att göra. De flesta färdigblandade mineraltillskott som finns att köpa gör oftast inte någon nytta och kan t.o.m. ibland förvärra den obalans som redan finns i foderstaten. Mängden tungmetaller är nog försummbar om du använder en produkt som är avsedd för foderändamål. Ska man ge mineraler så måste man ha en analys av sitt grovfoder så man vet vilka mineraler man behöver tillföra.

Någon har sagt detta tidigare i tråden men jag kan säga det igen. Dålig hovkvalitet beror på en felaktig foderstat. Lär man sig att sätta ihop en näringsriktig, balanserad foderstat så behöver man varken extra hovtillskott eller en massa medel att smörja hovarna med. Många av dessa ”smörjmedel” har dessutom en skadlig inverkan på hovarna. En korrekt foderstat innehåller bl.a. fettsyror som ger hovarna ett naturligt fuktskydd i form av fetter och vaxer.

Många av de hovtillskott som har nämnts här, t.ex. Enzion och Hoof Aid (SteelJoint vet jag däremot inte vad det innehåller) innehåller näringsämnen som det nästan alltid är brist på i ett grovfoder, t.ex. zink, koppar och metionin. Det är därför de ger en viss positiv effekt om man inte har en foderstat som är i balans. Med en korrekt foderstat behöver man inga hovtillskott.

Jag glömde att säga något om Kiselgur som någon rekommenderade som hovtillskott. Kisel påstås ofta ha en stärkande effekt på hår och naglar. Det finns dock inga bevis för att kisel skulle ha någon sådan effekt. Faktum är att väldigt lite kisel tas överhuvudtaget upp av kroppen. Det mesta hamnar i träcken. Dessutom innehåller en normal foderstat rikligt med kisel varför det är högst osannolikt att hästen skulle behöva något extra tillskott.

Istället finns det risk för att kiselgur binder vid andra viktiga näringsämnen, t.ex. fettsyror, fettlösliga vitaminer och kanske även mineraler, och gör dessa oåtkomliga för hästen.

Jag läste just i dagarna om kisels påverkan på benstommen- att den stärker.
Att hud o hår/ hovar påverkas är bara bonus

Det var ju av den anledningen som jag började ge S J- efter op. av birkelandsfragment båda bak för 10 år sen. Både att kisel gör upptaget av calicum bättre o även då att dolomitkalket skulle vara bättre. Det innehåller ju även Mg- som du var lite emot.

Hörde oxå att hovisar strödde det på filmjölken o troligen skulle det vara bra för oss kvinnor som får ett skörare skelett. Nej jag äter inte optimalt o har ingen aning om hur mkt man skulle behöva dagligen för att få i sig rätt.

Får nog kontakta en dietist som skriver ut ett kostråd som sen hamnar längst bak i bokhyllan:o

Problemet med din häst är troligtvis att han periodvis får för mycket socker. Han tillhör en ras som lätt blir insulinresistent (IR). En hög insulinhalt har en förödande effekt på hovarna. Antal förankringspunkter mellan lamellhornet och basalmembranet reduceras kraftigt varvid lamellrandens hållfasthet sjunker. Detta är förstadiet till laminitis.

Typiskt för din häst är att problemen uppkommer på sommaren då han förmodligen har fri tillgång till sockerrikt gräs. På vintern då han inte har tillgång till gräs försvinner problemen. Dessutom har du slutat med kraftfoder som oftast är rikt på stärkelse och som är det farligaste man kan ge en häst som har anlag för IR. Inte så konstigt att din häst mår bättre på vintern.

Att du har slutat med att ge mineraler har nog ingenting med hovarna att göra. De flesta färdigblandade mineraltillskott som finns att köpa gör oftast inte någon nytta och kan t.o.m. ibland förvärra den obalans som redan finns i foderstaten. Mängden tungmetaller är nog försummbar om du använder en produkt som är avsedd för foderändamål. Ska man ge mineraler så måste man ha en analys av sitt grovfoder så man vet vilka mineraler man behöver tillföra.

Någon har sagt detta tidigare i tråden men jag kan säga det igen. Dålig hovkvalitet beror på en felaktig foderstat. Lär man sig att sätta ihop en näringsriktig, balanserad foderstat så behöver man varken extra hovtillskott eller en massa medel att smörja hovarna med. Många av dessa ”smörjmedel” har dessutom en skadlig inverkan på hovarna. En korrekt foderstat innehåller bl.a. fettsyror som ger hovarna ett naturligt fuktskydd i form av fetter och vaxer.

Många av de hovtillskott som har nämnts här, t.ex. Enzion och Hoof Aid (SteelJoint vet jag däremot inte vad det innehåller) innehåller näringsämnen som det nästan alltid är brist på i ett grovfoder, t.ex. zink, koppar och metionin. Det är därför de ger en viss positiv effekt om man inte har en foderstat som är i balans. Med en korrekt foderstat behöver man inga hovtillskott.

En gammal tråd som snart blir aktuell igen. Min nordsvensk har riktigt bra hovar förutom på sommaren när de blir alldeles porösa. Tappsko på tappsko och tillslut går det inte slå på den något mer. Brukar inträffa mitten på juli, ungefär 1.5 månad efter släpp på bete. Hovslagaren tror på någon form av brist, fosfor?
Det här med insulinresistens lät ju intressant, men vad innebär det, att han inte får gå på bete alls? Hemma har vi gammal vall, absolut inget klöverbete. Han blir ju lite tjock men inte extremt (i synnerhet inte om jag kan rida honom och inte har tappsko...)

Blöt o sen smörj in hovarna- behåller så fukten o då elasticiteten- spricker ej.

Be gärna hovisen slå på skon med en storlek för liten söm- mindre hål.

Biotin skulle jag rekommendera dels för att jag fått det tipset av min uppfödare och av hovis.(det har funkat utmärkt):)

Jag ger Enzion till min häst som haft mycket dåliga hovar. Det har förmodligen hjälpt honom, för ett år senare har han inga problem längre.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 659
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
28 271
Senast: Mineur
·
Hästvård Ja jag ska fråga hovslagaren men tycker det känns aningens overkill störa honom en sen eftermiddag bara för att jag är nyfiken. Men...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 247
Hästvård Jag behöver lite idéer vad som kan ha drabbat min treåring.. Både jag och veterinärer går bet.. hästen går barfota, med kompisar i...
2
Svar
25
· Visningar
5 305
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII