nej man kan ta ett annat skomärke. Nitningen kallas för hård när de drar så mycket. Det syns oxå på själva nitenDen är faktiskt vikt, sömnen alltså. Men hornet "ger sig" (just nu, även förra skoningen) så det blir der där hålet ovanför överkant på sömmen om du menade det?
Andra sömtag kräver att man gör en sko med custom made sömhål gissar jag? Vilket i sig är fullt görligt men då behövs väl mer tid än på en ordinarie bokad skoning? Men går ju absolut diskutera med hovis om det fortsätter krångla. (Hon är skodd/sömmad likadant sen i mars och problemen har kommit nu, så jag har en - kanske fåfäng- förhoppning om att det ska ordna till sig igen).
Det som växte ut höst vinter är det som spricker nu ja, men då hade jag inte hästen så inte kunnat påverka då, men till nästa sommar/tidig höst så har jag ju möjlighet att påverka.
Det går att göra på bättre sätt. Jag skulle boka nu en omskoning tidigare än vanligt eftersom lädersulan kommer att göra att sömmen rör sig när den trycks ihop. En ständigt blöt lädersula vete katten om det är så bra. Gick den inte att verka mer?
Vet du varför man inte stoppar sprickorna?
Du får hoppas på torrt väder nu. När det ser ut sådär brukar det bli värre. Fukten och rötan sprider sig.
Fett i hålen och tjära på det trasiga. Fettet gör att hålen drar ihop sig. Har gjort så i många år o de gamla hålen syns knappt.