Hon hade "vattenboots" på sig innan oljandet. Vet inte vad det heter egentligen men sådana där stora boots i filt som man blöter ner och sätter på.
Alt oljade jag dem efter att hon duschat så hovarna var blöta av det. Men när hovarna fått fukt i form av vatten först. Oljade inte torra hovar. Hur ofta det blev var dock lite olika, men inte varje dag.
Så inte vattenbad (tanken slog mig inte) men fuktade innan. (Hon är snäll att ge fotbad märkte jag idag, står som ett ljus utan problem, så det hade i sak inte varit problem).
Inte oljat annat än då när det var som snustorrast, dvs inte nu på sensommar/höst.
Har inte sandmark (tyvärr), här är blålera. De har dock grusat och dränerat vid vattenkar, ingång (samt där de vintertid fodras). Övrigt gräs då, men finns en korridor mellan grus och gräs där det är stampat jordgolv och den blir ju kladdig när det regnat. (Lerig om det regnat mkt men det har inte varit aktuell sen tidig vår).
Ja då var det inte det som var felet. Annars hade det ju varit enkelt att fixa.
Ja just det, det minns jag att vi diskuterade i en tråd för evigheter sen, vi har typ samma här
Stenmjöl/grus kan ge lite liknande effekt när det är riktigt varmt men det låter inte så troligt att det är det heller om hon inte står där hela tiden. Kanske är det så att det som är nederst nu är resultatet av zinkbristen hon hade förut och att när hoven har vuxit ner fram i vinter så försvinner det av sig självt. Med tanke på hennes övriga problem hon hade som tydde på zinkbrist så är det ju inte omöjligt att det är det som har skapat problemet.