Stärka hästen

Magiic

Trådstartare
Hejhej! Min ponny är extremt vinglig och har ingen styrka eller kondition. Så jag skulle behöva hjälp med hur jag kan stärka henne så hon orkar. När det blir minsta jobbigt stannar hon och bara står eller så vinglar hon omkring på spåret och går mot mitten av ridhus/paddock. Oftast går hon i form men bara korta stunder, efter ett tag brukar hon dra ner huvudet och gå med det nästan ända nere i backen.

Någon som har några tips på hur jag ska göra för att få upp huvudet? Det är ju skapligt jobbigt och sitta och behöva dra upp huvudet hela tiden.

Jag undrar om din ponny verkligen är frisk? Om den är det tycker jag att du ska rida för en tränare som kan hjälpa dig.
Hon är helt frisk, undersöktes för ca 2 veckor sen. Jag rider för tränare varje vecka och eftersom hon inte är min egna utan står på ridskola kan jag inte rida själv mer än 2 gånger i veckan. Det är lute brist med hästar till småbarnslektionerna såshonhfår hoppahi och gå där så det blir inte så mycket arbete för henne då.

Om hästen inte är din utan ägs av ridskolan hade jag bett personal/tränare där om hjälp .

Utifrån tidigare poster har du problem med ridskolehästen sen start både i hantering och ridning ?

Känns jättekonstigt att ägaren dvs ridskolan inte är din främsta hjälp med de problem du uttrycker ?

Senast ändrad:
@Magiic Hur gammal är ponnyn i fråga? Och hur utbildad?
För att få upp huvudet och för att få ponnyn att gå på en rak linje behöver du rida med benen. Att dra upp huvudet med tygeln löser inget utan du behöver få in bakbenen på den och bjuda framåt. Att en ponny vinglar är vanligt om den är känslig mindre utbildad så den behöver stöd och vägledning, eller att du ger hjälper som du inte själv tänker på men som ponnyn känner av. Alla går inte på en rak linje om man inte säger till dem att gå på en rak linje. :)
Hur är den när mer rutinerade ryttare rider?

Hejhej! Min ponny är extremt vinglig och har ingen styrka eller kondition. Så jag skulle behöva hjälp med hur jag kan stärka henne så hon orkar. När det blir minsta jobbigt stannar hon och bara står eller så vinglar hon omkring på spåret och går mot mitten av ridhus/paddock. Oftast går hon i form men bara korta stunder, efter ett tag brukar hon dra ner huvudet och gå med det nästan ända nere i backen.

Någon som har några tips på hur jag ska göra för att få upp huvudet? Det är ju skapligt jobbigt och sitta och behöva dra upp huvudet hela tiden.
Din ponny behöver inte i första hand stärkas upp. Den behöver utbildning. I din förra tråd framgår det att hästen inte har fått lära sig framåtbjudning och utan framåtbjudning går det helt enkelt inte att rida eller träna. Detta måste göras med hjälp av en duktig hästmänniska på plats och inte via internet.

När det kommer till styrke och balansträning föredrar jag att arbeta på töm. Halter, ryggningar, öppna. Så småningom långsam trav där hästen hinner använda hela sin kropp. Men långa skritturer över stock och sten är enklast och tillräckligt effektivt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka