Stärka galoppen

S

san_dra__

Är det någon som har några bra och roliga galoppövningar som inte är allt för avancerade? Rider ett litet halvblod som har stora problem med galoppen, hon orkar inte och börjar bocka efter några språng. Det funkar fint i de andra gångarterna och det finns inga problem annars gällande mun, bett, sadel, rygg o.s.v.

Hon rids ut i skogen flera dagar i veckan och i paddocken minst en. Konditionen är det inga problem med, det är just musklerna och orken att behöva jobba som jag behöver jobba med ;)

Det är en dam som lätt blir uttråkad vilket gör att fantasin ibland tryter.

Alla tips är välkomna:d:D

Sv: Stärka galoppen

Klättra mkt, i backar. Då får de bakre musklerna jobba.
Sedan kan du lägga upp låga hinder, så små att hon inte behöver hoppa, bara lyfta på benen extra högt. Lägg upp typ tre låga hinder på en stor volt, stå sedan i mittet och longera - trava och galloppera över hindrerna. Eller så rider du. Hästen blir starkare i bakbenen och dem musklerna där omkring.
Variera med att inte bara rida på volten, utan kanske ha ett hinder på långsidan som verkar inbjudande, och som hon behöver hoppa. Kör två varv på volten, styr ut på långsidan hoppa. Sedan volten igen. Variera i trav och galopp.
Hoppas det var lite hjälp iaf!

Jag håller med om backträning, men på ridbanan träna mkt ökningar och minskningar i galoppen. Öka lånsida. gärna två gånger per långsida...på kortsidan rid in på volt, på volten kan du minska och öka galoppen, du kan även minska volten och öka volten. Sluta i galopp stärker oxå. Ett annat sätt att stärka bakdelen är att fatta galopp från skritt, vill du börja lugnare...gör öppna längs lånsidan i trav, gör sedan en galoppfattning ur öppnan...

lycka till!

Galoppfattningar.

Fatta galopp och bryt av efter några språng, fatta ny galopp osv. Det gäller att du bryter av innan hästen själv tappar galoppen. Det här är övningar som du kan göra både på banan och i skogen. I skogen kan du med fördel variera mellan att flytta hästen för skänkel innan fattningen och med att fatta galopp på rakt spår så att det inte blir för tradigt för hästen.

Är det någon som har några bra och roliga galoppövningar som inte är allt för avancerade? Rider ett litet halvblod som har stora problem med galoppen, hon orkar inte och börjar bocka efter några språng. Det funkar fint i de andra gångarterna och det finns inga problem annars gällande mun, bett, sadel, rygg o.s.v.

Hon rids ut i skogen flera dagar i veckan och i paddocken minst en. Konditionen är det inga problem med, det är just musklerna och orken att behöva jobba som jag behöver jobba med ;)

Det är en dam som lätt blir uttråkad vilket gör att fantasin ibland tryter.

Alla tips är välkomna:d:D

Hej!

När du skriver "stora problem med galoppen" och att hon "har bra kondition" så får jag inte riktigt ihop det. Fast, vi kanske ser lite olika på bra kondition och det är därför jag inte fattar.
För många hästar är galoppen inte en energisnål gångart utan den kräver en del jobb, innan de har lärt sig. Tänk på att galoppen igentligen är två gångarter, höger respektive vänster galopp. Träna båda.

Nåväl, mitt råd är att om hästen inte orkar galoppera, för att den inte är musklad för det, så tycker jag att du ska träna galoppen utomhus. Just nu är ju naturen full av mjuka grusvägar att rida på, så det är bara att galoppera på. Sätt på en halsring, så att du har något att hålla i, och så ut och galoppera. Det tycker jag ger allra bäst resultat, inga väggar/staket som begränsar, utan bara glädjen av att få röra på sig. Bry dig inte om formen, det kommer när galoppen är stadig och du kan börja rida inomhus/i paddock.

Har du kommit så lång att galoppen fungerar utomhus men inte inne så är mitt råd att använda galoppbommar. Fungerar bra och du som ryttare behöver göra mycket lite, bara följa med.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Träning Har ett litet problem med travaren jag håller på att utbilda. Hon är en mjuk och trevlig dam, som är väldigt lätt att jobba med. Hon...
Svar
4
· Visningar
670
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama