Stärka Galoppen, Hur?

F

Fire-Eye

Hejsan alla Bukare!
Jag har en fråga för alla de kunniga att bita i!

Jag har ett fullblod som gått löp för X antal år sedan. Hon hade redan svag högergalopp när jag fick henne den 11 juni (xtremt omusklad) och det tog åtmindstone 2½ månad innan hon kunde sättas igång. När hon väl kom igång så fick hon ett sår på hornhinnan så hon var tvungen att vila p.g.a. smärtstillande medicin. Så nu har jag väl haft igång henne i ca 1 månad och allt flyter på bra, tränar för en duktig tränare varannan vecka och så...
Men jag har ett problem(ett stort iaf.)! Min förra häst (travare) kunde inte höger galopp, och eftersom att jag bara hann träna ordentligt med henne i ca 6 månader innan hon var tvungen att tas bort (gick som "uterittshäst" ;) innan) så hann vi aldrig lära henne det. Vilket betyder att jag inte har fattat högergalopper på ca 4 år. Och när hon redan är svag i högergaloppen (har blivit svagare nu också p.g.a. att jag inte kan fatta höger) så hjälper det ju knappast mig som är hälften så stark i höger, som i vänster. När man longerar så fattar hon så gott som alltid rätt. Och när jag rider och väl får en rätt galopp så sitter hon över mig och byter galopp. Vad ska jag göra för övningar för att stärka höger sida/höger galopp?
Gärna förslag till vad jag ska göra för att stärka min egen högersida också. Hon har precis börjat bli lite, lite ojämn i musklerna sedd bakifrån, och jag måste ta mig i kragen innan det blir försent.
:o :confused: :( :cry:

Så snälla, tips, tips, tips! Övningar i skritt,trav,galopp, från marken, ja vad som helst - för mig och för henne!:bump:

Sv: Stärka Galoppen, Hur?

Hur funkar det om du fattar galopp i höger varv? I ett hörn/ på volt? Och försök kanske sakta av innan hon byter så det blir rätt.

Vad säger tränaren att du ska göra?

Du kan alltid klättra, träna cavaletti osv för att stärka muskler inför galopp också, så kanske det blir lättare.

Hur funkar det om du fattar galopp i höger varv? I ett hörn/ på volt? Och försök kanske sakta av innan hon byter så det blir rätt.

Vad säger tränaren att du ska göra?

Du kan alltid klättra, träna cavaletti osv för att stärka muskler inför galopp också, så kanske det blir lättare.

Jag har kört de här metoderna:
Sluta i skritt på volt. När jag kommer till en av hörnorna i ridhuset (går fortfarande på volt) - Galopp. Och det funkade ett tag i början. Men sedan funkade det inte längre.
Skänkelvikning in på spåret, sedan "omsittning" till galoppfattning - galopp. Och det funkade också bra ett tag.

Men saken är att det funkar alltid när jag tränar, och när jag longerar. Så det sitter ju till viss del i mig, men hon har alltid varit dålig i högergaloppen. Så mina dåliga fattningar har nog inte förbättrat saken.
Tack! :bow:

Se till att du verkligen sitter på h. sittben, flyttar hon över dig får du vara snabb att korrigera dig själv.

För att komma över på h. sidan kan det räcka med att vicka huvudet mot vänster (örat mot axeln) som brukar man hamna i rätt position.

För att stärka galoppen ska du rida en massa fattningar, sitt inte och nöt i galoppen utan fatta, galopp några språng, bryt av, ny fattning, några språng, bryt av.

Lycka till!

1.flyttar hon över dig får du vara snabb att korrigera dig själv.
2.För att komma över på h. sidan kan det räcka med att vicka huvudet mot vänster (örat mot axeln) som brukar man hamna i rätt position.

3.För att stärka galoppen ska du rida en massa fattningar, sitt inte och nöt i galoppen utan fatta, galopp några språng, bryt av, ny fattning, några språng, bryt av.

Lycka till!

1. Men hon bryter av/byter galopp i samma sekund som hon flyttar över mig. Hur gör jag för att undvika det?
2.Har jag inte tänkt på!:idea:
3. Men om jag misslyckas med fattningen då, alltså om jag fattar galopp och hon fattar fel (antagligen mitt fel)? Så gör hon nu.
Tack :bow::bow:

*kl*
Mitt fullblod slänger också över mig i högergalopp, dock byter han inte men blir väldigt stel o spänd i sidan. Något som hjälper är att stå i lätt sits, och se till att lägga vikten lite överdrivet på insidan, träna mkt galopp i lätt sits, både tempoväxlingar, lägg volter och fattningar, men stå i lätt sits.
Ett annat sätt att komma över på rätt sida är att genom att vrida hela kroppen och titta på hästens inre bakben så hamnar du rätt, så sitter jag ibland i galoppen och då håller min häst formen och är avspänd, så hans problem är att jag är problemet ;) Men det är rätt lurigt! Jag hade börjat med lätt sits och jobbat på att försöka få hästen att inte byta galopp när hon själv vill och inte gått vidare förrän det är ok... vad jag har hört går en galoppör i vänster galopp genom kurvorna och höger galopp längst med långsidorna på tävling, vilket gör att de säker fått lära sig byta galopp genom att jockeyn lägger över vikten och därmed blir det ett byte när du hamnar på fel sida.... :)

Min isis har ganska svårt för höger, blir 4taktig osv. Är dock bra i galopp vid longering och dylikt. Jag är typ jätteglad om vi lyckas fatta rätt galopp och sedan hålla den en halv långsida. Vi bygger upp det steg för steg. Tanken är att vi ska tävla i höger varv i vår :angel:

Jag har en ganska svag vänstersida och om jag t.ex. springer i en trappa och tar två steg med höger fot och ett steg med vänster brukar jag byta så att jag tar två steg med vänster och ett med höger. Är du vänsterhänt när du skriver ?
Om du är det så kan en lite sak som att träna på att skriva med höger hand öka styrkan i högerhanden och hjälpa dig att bli starkare i h.sidan :)

För att stärka galoppen så måste du galoppera!!

Ut i skogen och på vägen i lite friskare tempo men i form så gott det nu går.

Mycket fattningar och avbrott, många fler än du tror!!

Korta sekvenser i galopp på ridbanan alltså. De språng du rider ska du försöka rida in kvalitet i och inte harva runt varv på varv.

Lycka till!!

Jag tror i o f s inte att ett fbl behöver stärka galoppen i sej men däremot det vänstra bakbenet som bär mest i hö galopp.

Ditt problem är egentligen samma som diskuteras i tråden "motsträvig - hur lösa problemet". Läs där.

Hästen behöver stärkas och göras mer liksidig och innan du har kommit en bra bit på vägen dit thycker jag mest du ska galoppera ute och på volten tränar du mer i trav, övergångar, sk vikningar, vända över ofta, osv. Och ta hjälp av en tränare.:)

Byter hon från höger till vänster när hon själv känner för det? Mitt tips är att om du rider på ett fyrkantsspår i höger varv, rid i lätt sits, i lagom arbetstempo. På långsidan låter du hästen öka lite lite- ställ henne utåt så att högerbogen kommer fram ordentligt och hon tar ordentliga steg med både höger fram och höger bak. När du kommer till kortsidan kortar du galoppen lite- ställ lite inåt men håll kvar stödet på yttertygeln!! Nästa långsida gör du samma sak, ställ hästen utåt så att du får fram innerbogen.

Hoppsan!! Vet du vad...jag läste bara rubriken :o :o

Håller med om att troligtvis så behöver inte ett fullblod som gått löp stärka sin galopp på det viset i alla fall...:rofl: :rofl: :rofl:
Måste nog logga ut nu..varit här alldeles för länge i dag.

Hoppsan!! Vet du vad...jag läste bara rubriken :o :o

Håller med om att troligtvis så behöver inte ett fullblod som gått löp stärka sin galopp på det viset i alla fall...:rofl: :rofl: :rofl:
Måste nog logga ut nu..varit här alldeles för länge i dag.

Jag med:o Har massor att göra men det blev ju så intressant o livligt här:D

jag har inte glömt dig - men har inte haft tid att sitta och fumla i paint...

Ditt inlägg skulll likavääl kunnat vara skrivet av mig för ett par år sedan :o

Även jag fick tips som funkade ett tag - sedan var det färdigt igen till slut tyckte min dåvarande tränare skit i högergaloppen. :o
Nästa tränare fick mig att galoppera i sken i flera varv i ridhuset.:eek:
Det är inte roligt att skena med nordisar:crazy:

Efter det började galoppen en spöka riktigt i huvudet på mig, men - somliga är envisa som röda grisar:devil:

Om du tänker hästens snedhet som en rektangel istälelt för som en banan

snedhst.jpg

vart är den på väg?

Vilken galopp är lättast då?

Det finns massor med olika teorier om hästens snedhet och rakriktning, jag läste alla och fick inte ihop det, då började jag klura själv.

Jag kände ju tydligt att hästen flyttade över vikten mellan bogarna när jag gett galopphjälpen och fattade i alla fall vänster.
jag provade nog allt.
Sen började jag tänka...

Kolla igen
snedhst.jpg

Hästen har en diagonal som de allra helst belastar - de ben som är längst in mot mitten.

Det här är ju den diagonalen som jobbar ihop i vänster galopp -jag förstod då att jag måste få hästen att byta diagonal om den skulle galoppera i höger galopp...

Jag måste få bort vikten från höger fram och istället få den att belasta vä fram (ställ inåt skrek fröken - jojo det gick alldeles utmärkt att belasta fel framben ändå - för den huvudsakliga ställningen som hästen har hjälp av i galoppen sker i ryggraden.....

Detta är en häst i genomskärning framifrån som belastar sina framben lika. Tornutskotten är de vingar på ryggkotorna som pekar rakt upp.

http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/Blensupphngning.jpg

Om de här tornutskotten börjar tippa peka åt sidan så förskjuts en hel del vikt åt samma sida.

Tornutskotten står bara rakt upp på en välutbildad liksidig häst -
hästar är ju som bekant oliksidiga och det yttrar sig här också.

Det som bidrar till hästens oliksidghet är ryttarens oliksidighet.
'Normalryttaren' kollapsar i vä sidan och glider ned åt höger och tar med sig tornutskotten en bit till.

Där måste du börja - hindra dig själv att glida ned åt höger.

Du måste kalla att sadeln sitter på mitten före du börjar galoppera ( många glider åt höger både pga gammal stoppning och att ryttaren belastar stiglädren olika när de rider lätt.

Du måste lära dig att hålla kvar sadeln och hästens tornutskott åt vä istället.

Om du lär dig det - då har du kolla på vilken galopp hästen går i.

När du lär dig kontrollera tornutskotten kan du tom byta från vä - höger.

Det kan tom jag :) ..........nu :D

Först se till att du sitter på mitten av hästen

känn efter hur hästens mage känns som en tunna som rullar från sida till sida - låter din sits den rulla lika mycket åt båda hållen? :angel:

Prova att stanna den åt något håll...

Lättare åt ena va;)

du kan aldrig galoppera om du kollapsar på utsidan - istället måset insidan vara ngt kortare. Håll kvar tunnan när du är lång på utsidan och kort på insidan, sedan ger du galopphjälpen - och sitter kvar - no matter what :devil:

Senast ändrad:

Se till att du verkligen sitter på h. sittben, flyttar hon över dig får du vara snabb att korrigera dig själv.

För att komma över på h. sidan kan det räcka med att vicka huvudet mot vänster (örat mot axeln) som brukar man hamna i rätt position.

För att stärka galoppen ska du rida en massa fattningar, sitt inte och nöt i galoppen utan fatta, galopp några språng, bryt av, ny fattning, några språng, bryt av.

Lycka till!

Bra skrivet:bow:

Fire-eye: Sitsen har en stor påverkan på hästen när vi rider. Min högersida är oxå ngt sämre än vänster, (likaså min ena häst) trots många års ridvana:crazy: :D Jag rekomendera dig att ta hjälp av din instruktör, det är så lätt att göra fel och tappa humöret och låta det går ut över hästen som är så onödigt.

Lycka till!

Nu kommer vi in på att förbättra kvaliteten på galoppen

Det du gjorde med midjan - kontrollerade ställningen i tornutskotten har gjort det lättare för hästen att komma in med höger bak som skall komma längre in under hästkroppen.

Du måste också kontrollera framdelen.

Nästan alla ryttare går före med höger axel - även detta belastar hö fram.

Efter att du kontrollerat så att insidan är ngt kortare än utsidan - liksom på hästen nedan...
snedhstrtt.jpg

Så måste du rikta in framdelen åt höger.

Hästen på första bilden går före med höger bog - det skall den ju inte utan den skal istället avlastas - så var noga med att hålla tillbaka din egen högeraxel i fattningen.

För att få hästen att "sitta ihop" så skall du tom vrida din bröstkorg något inåt i ett öppnatänk ( bidrar också till kollen på diagonalen så att hästen bär med vä fram så att höger fram verkligen släpps upp )

Nu känns det säkert som om du sitter och balanserar från vänster skinkhalva - bra

fatta galopp - flytta ingen underskänkel - då tappar du lätt hållningen, utan håll fram inner höft och tryck till.

Kvaliteten i galoppen avgörs av hur väl du kan få hästen att koppla ihop vä framben framför vä bakben = grönt streck = sitta ihop (jämför med första bilden)

Ju mer du kan förskjuta vikten till ytterbak genom att kontrollera din midja och balansering och ju mer du kan släppa fri höger fram desto bättre uppförsbacke får du.
snedhstrund.jpg

Nu kommer ju inte din häst orka så mycket - men nu vet du hur du skall underlätta iaf.

*puuhh*

Senast ändrad:

:bow: :bow: :bow:

JAG AVGUDAR DIG!!!! :love:
Tack för att du inte har glömt mig, det uppskattas!!!!!

Och jag hoppades verkligen att du skulle komma till min lilla tråd.
Nu är det såhär att en ung hjärna har lite längre inlärningstid.. *host* (inte alls tvärtom, nädå ..:angel: ) Ärligt talat så är jag nog bara korkad. Än har jag inte förstått detta, men ska (ja, kalla mig besatt :o ) skriva ut detta och läsa igenom ikväll. Jag behöver läsa igenom detta ett par gånger för att förstå. Men är säker på att till och med jag kommer förstå, så oerhört bra du förklarar!
Önskar jag kunde lika mycket som du... Hur gammal är du :o :angel:
Kan man gå som lärling hos dig efter man gått ut skolan...? :smirk: Nä men allvarligt - Skulle gett mycket för att besitta den kunskap du har!! Och jag hoppas verkligen att jag kan överföra detta till min ridning. 1000000000000000.0000000000000. tack, och god fortsättning! Ska försöka svara och fundera lite om det du skrev för att se om jag förstått dig rätt, men det får vänta - har inte tid just nu jag heller. Men nu har Fia varit halt och hon får 1 h skrittarbete om dagen, så det dröjer ett tag innan jag kan börja med högergalopperna ändå.

Tack Susan / Paulina. (din STÖRSTA idol :banana: )

sådana som du gär livet värt att leva - och det har inget att göra med att du berömmer mig

- utan att se din relation - din kälek till din häst

:bow:

All lycka framöver - håller en tumme för er
love susan

Jag håller med om Susans analys av hur det "blir som det blir".

Jag har också haft ett par hästar som hade svårare för höger från start.
Bla den jag rider nu, som när jag började rida henne som 3-4-åring fortfarande i stort sett vägrade höger totalt. Bla därför blev jag tillfrågad om jag ville rida henne för att få henne mer liksidig.

En sak som visar hur mycket det också handlar om balans var att när hon villle busa med mej såg hon alltid till att gå i vänster, för där kände hon sej säkrast.:angel:

Eftersom hon var så ung började jag mycket utomhus och hjälpte henne att gå i höger samt jobbade för att stärka i båda varven. Men så fort hon tänkte busa såg hon till att slå om till vänster, för att vara säkrare i sin egen balans:devil:

Så den dag hon sen kunde busa till det och gå kvar i höger var jag rätt nöjd, men måste förstås ryta till i alla fall, för sakens skull:angel:

Jag håller särskilt med om vikten av att inte köra fram höger axel, samt att ha koll på yttersidan.

Samt vill jag påpeka det här som Susan skrev:

Efter det började galoppen en spöka riktigt i huvudet på mig,

Det är stor risk att det blir så, och man vrider ut och in på sej själv för att få allt rätt om man inte passar sig. :crazy:

Så när du ändå sätter igång sen, försök att arbeta mer ute och se om du kan få till höger där för på ridbanan kan det lätt bli lite spänt:crazy: annars. Och glöm inte att stärka hästen i båda sidor.

Hoppas din häst blir frisk snart, jag såg ju din fina film på gnägg var det väl och ni var så fina ihop:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 325
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur