Stärka galoppen (for dummies)

kahe

Trådstartare
(Finns väl tusen trådar om detta, men jag behöver rätt specifika råd.)

Hästen i fråga är ett kallblod modell grövre, går i stadig form i skritt och trav. För ett år sedan fattade han över huvud taget inte galopp på banan. Bara gjorde det inte. Ute (på hemvägen) förstod han fattningen, så jag gissar att den handlar om brist på styrka OCH bjudning.

Hur som helst, efter många långa galopper med draghjälp i skogen så har jag äntligen fått honom att tycka att galopp är kul! Så nu till det lite mer delikata problemet: Hur stärker jag galoppen på banan, nu när vi äntligen kan fatta den? Vill gärna ha steg-för-steg-tips. Typ rakt eller böjt spår ibörjan? När är hästen mogen att introduceras för galoppbommar? Hur många bommar? Börja med dem på marken eller lite upphöjda?

Målet är att han inte ska hamna på bogarna och vara reglerbar och styrbar i galoppen. (Tänk LC-nivå)

Hoppas på kloka tips!

Sv: Stärka galoppen (for dummies)

Det som stärker galoppen allra mest är fattningar så det kan du aldrig göra för många. Lägg en fattning, galoppera 4-5 språng, bryt av, samla ihop hästen och gör en ny fattning. De ska kunna göras både från skritt och trav.

Tack för tipset! Gör du fattningarna på rakt eller böjt spår i början? Eller ska jag växla mellan båda under passet?

JAg har oxå haft problem med hö galopp på min dam. Hon har haft låsningar i bogblad å länd som en kiropraktor tar hand om var 7 vecka. Det tillsammans med att galoppera, galoppera å galoppera har hjälp oss jättemycket. Nu har vi bra å dåliga dagar å en dålig dag går jag direkt tillbaka till hur jag gjorde i början, en bra dag tränar jag med små hjälper.

En dålig dag är en galoppfattning såhär: tar tillbaka ytterskänkeln ganska långt bak, på det viset flyttar du in bakdelen å friställer då inre bakbenet å inre frambenet så de kan komma fram, vändar mitt ansikte utåt så jag säkert har vikten mer utåt än inåt för att än mer säkerställa att hon kan lyfta in sig. Ger inneskänkeln å sen driver jag. Börjar hon springa så får hon springa in i galoppen men hon SKA galoppera ( en bra dag får hon inte-å det gör hon inte då heller, väldigt tydligt i vårt fall). Bryter hon sen fattar jag direkt igen, inte ett steg får gå mellan. Stärka stärka stärka, rytm rytm rytm... Varierar mellan att stå upp å sitta ner, samlar henne för att sen låta henne öka, ju mer man gör detta desto mer märker man hur det börjar lyfta sig i ökningarna och samlingarna. Muskler :) . Märker jag att hon inte orkar samla sig så mkt så står jag mest upp å bara har henne balanserad så tar jag samling en bra dag. Har alltid ett stadigt tag i yttertygeln , släpper jag på den byter hon bak eller fram, bryter av eller flippar. Yttertygeln är nyckeln :-)

Nu har jag börjat med bommar, nu kan hon hålla en galopp å byter väldigt sällan hit eller dit. Jag kan samla henne å kontrollera henens fart. Känner du att du kan det så börja med bommar! Det är en kanongrej! Gärna på böjt spår, variera mellan studsar å 1-2 galoppsprång mellan, 4-5 bommar. Börja på marken med bommarna då det kan vara jobbigt att komma upp i galoppen. Det är ju muskler som i en samlad galoppfattning i gumpen, magen, ryggen å bogpartiet. Kraft uppåt å framåt så det känns ju på dem. Jag har dem nu på typ 40 cm å gärna böjt spår för att hon ska hålla rätt å stärka "en sida i taget". 1 g varannan vecka jobbar vi med det, ibland läger jag även ut en galoppbom när jag tömkör för att än mer jobba med det, tar ökningar på långsidorna då med för att göra det kul å mer power i.

Lycka till! Ta det från en som kämpat med en svår surtant i 2 år...DET GÅR!!!

Åh, vad glad jag blir av att läsa ditt svar! Det är ju precis det här som vi kämpar med. Jag har också låtit det ta den tid det tar, men någon gång måste man ju våga sätta lite press. Svår att tajma det bara ;)
Har ingen surtant men väl en surgubbe som har MYCKET egna åsikter, speciellt när det blir lite jobbigt...

Men på din beskrivning låter det som att vi inte är på bomstadiet än. Farten är inte direkt reglerbar, utan han får gå i den hastighet som han klarar av att hålla, så länge han håller den. Så nästa steg (när fattningarna sitter 100 % i skritt) är kanske att börja öka och minska? Och sen, när det sitter (Typ kortsida samlat och långsida öka) börja med bommar?

Stort tack för ditt inlägg! Det var precis sånna råd som jag var ute efter!

Kul att kunna hjälpa :)

Jag kan ännu inte ta en ren fattning från skritt i hö varv, det blir alltid några steg i trav men det blir bättre av bomträningen. Är det hinder framme så OJ vad vi kan helt plötsligt :D

Jag tror inte du måste kunna gå in i samlad galopp för att kunna ta bommar men det måste ju vara så pass att han kan lyfta sig. Annars dyker han ju bara ner i grunden på serien å sen har ni snubbeltrubbelrakt igenom hela serien å det är inte kul när man ska ta sig över 4-5 bommar ;)

Om han nu håller galoppen prova med att öka på långsidorna några gånger tills han tar det lite för givet, där har du driver bakifrån, prova då att samla honom. Du har då en lättare utgångspunkt. SÅ får du göra några gånger, håll ökningarna tills han "går på det" å sen samlar du när han tänker "ökning!". Det gäller ju att försigår dem lite. Min dam "kunde inte fatta" mot kortsidorna på volter. Hon tyckte inte det var lönt för då kunde hon ju inte dra på de första stegen å då kan man ju likväl skita i att fatta. Så klura å lura å försigå honom :angel:

Hela tiden hålla honom på tå för att "nu kommer snart en ökning" då blir det kul! Å sen galoppera, galoppera, galoppera, galoppera. Min måste alltid få bort lite ur hjärnan för att få in en fin rytm, busa bort lite. Innan hon hittar rytmen, men det är ju rytmen som är grejen med. De ska vara säkra på den. Är de inte det så blir ju bommarna ett rent snubbeltrubbel igen :crazy:

Liknande trådar

Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 292
Senast: pannis
·
Ridning Placerar tråden här först - för att jag är nyfiken på hur ni gör. Frågan är egentligen enkel och syns i rubriken - hur introducerar ni...
2
Svar
20
· Visningar
2 380
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar