Stärka bakbenen???

fannykarlsson

Trådstartare
Min häst har lite dålig bakbensaktivitet, inte så kvick i bakbenen och kommer inte under sig med bakbenen helt.
Vad har ni för tips för att stärka hans bakben och att han blir kvickare i bakbenen?
Är det någon som har erfarenhet av detta? Tips på bra övningar som stärker aktiviteten i bakbenen? :) Vad tycker ni jag ska göra? :)
Hur tränar jag upp detta på bästa sätt?

Sv: Stärka bakbenen???

Är du säker på att han är helt frisk? I så fall brukar allmänt lösgörande/stärkande arbete förbättra bakbensaktiviteten.

För att hästen ska komma in under sig med bakbenen så är det såklart a och o att hästen är lösgjord och jobbar i en korrekt form. För att få hästen kvickare så använder jag mig personligen av mycket övergångar och tempoväxlingar :)

Rid öppna, sluta, skänkelvikningar, serpentiner osv. Se hela tiden till att hästen måste flytta på bakbenen och korsa dom så den inte bara går och släpar dom :)

Klättring! Så får man lite variation från dressyrbanan. Vet inte hur bra det stämmer, men många säger att klättring i långsam trav eller snabb galopp stärker mest, samt att hästen går med huvudet lite högre än vanligt.

Klättring! Så får man lite variation från dressyrbanan. Vet inte hur bra det stämmer, men många säger att klättring i långsam trav eller snabb galopp stärker mest, samt att hästen går med huvudet lite högre än vanligt.

Jag har hört att långsam skritt, gärna med lite halter i backen, är det som stärker mest vid klättring.

:)

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 154
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur