Stark och hård i munnen

hade missat 2 inlägg såg jag nu.. de om att du redan besiktigat han..
Vart står pålle o du?

Har du något telefon nummer till den veterinären du nämde?
Ska ta ut en kriopraktor på fredag som jag fått tag i...får bli veterinär också som kollar tänder etc...

Jag gjorde en grundlig vet besiktning på slöinge djursjukhus innan köpet bestämdes helt. Detta var 1,5 vecka sedan. Visst hon är ny och vi känner varandra inte helt, men bara för det kan man inte slå dövörat till problem, hästen blir ju uppenbarligen stressad av något när jag sitter ner hon blev riden av en tioåring innan mig som bara hoppade. Frågan är hur han red henne egentligen...

och visst kan jag spänna mig kanske MEN första gången jag testade trodde jag allt var lugnt och var inte beredd på detta vid nedsittning. Försöker slappna av i hela kroppen men att sitta still på henne är inte lätt och hon blir stark i munnen och vill typ slängtrava.
Får börja gå igenom henne och det blir barbackaridning tills kiropraktorn komma ut på fredag...hoppas få svar då

Angående en annan sak. Hur många veck ska det vara i mungipan med tränset på? Har fått höra olika bud nu. Har ett veck, dvs att mungipan är lite uppdragen bara. Är detta för lite? Är det två vecks metoden man ska gå efter som jag lärt mig men som sedan hört är fel eller vad ska man lyssna på?

Min har 2 veck=)
kolla så bettet ej är för långt också. skall sluta där hästen slutar om du förstår hur jag menar, alltså så det ej sticker ut på sidorna..

våga släppa handen när hästen släpper i munnen. det skule jag säga är det viktigaste! Eftergiften ska vara stor och direkt. Rid på lite längre tyglar och små tag i tyglarna..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar