Jag har ett 21 -årigt sto som har vart precis likadan tills för ca 2 år sedan....därmed inte sagt att hon e´ lugn men iaf lugnare än tidigare. Jag har haft henne i 8½ år så det tog ca 6 år innan hon började lugna sig...vistt det har gått lite uppochner beroende på säsong och väder.
På våren under de första 2-3 brunsterna gick det inte att sitta upp ens...hon reste sig bara rätt upp å brallade som en riktig tok.
Hon var alltid värre när det var andra hästar med men för min egen säkerhets skull så red jag ganksa ofta med andra ändå ca 3 ggr/vecka och 2ggr/vecka själv ut i skogen sen hade hon en vilodag och en dag vi åkte iväg och tränade.
Jag försökte rida henne lång och låg, utan att ta för myckwet i henne eftersom de tar det som stöd och bara springer ännu värre då... Hur länge rids hästen? Jag red 1½-2 timmar /dag när jag red i skogen. Vi höll så bra tempo det gick (ibland fick vi ju ta paus så hon kunde stegra lite å så där....) men inte full rulle, samlad men mestadels trav och galopp...
Ca 8 månader efter jag tog hem henne och efter oräkneliga allvarliga funderingar på att sälja henne började det ge reultat...lite lugnare...
Då hade hon byggt upp en riktigt bra grund kondis och insåg att hur mycket hon än brallade och drog så gick det inte snabbare, snarare tvärtom...
Nu låter ju detta som en riktig mardröm å det var inte långt därifrån....men sen knallade det på och hon blev bättre och bättre... Alla hästar tar olika tid på sig att testa ryttaren och min tjej tog nästan ett år på sig...
Hon blev sedan lite bättre och det gick att rida ut i skogen utan att alltid komma hem genomsvett och med gråten i halsen....
Nu är hon halvpensionär men går fortfarande 5-6 dagar i veckan fast inte lika långa rundor alltid....tränas inte heller lika ofta...
Nu vet inte jag hur länge du haft hästen men mitt råd är bara GE INTE UPP! Jag kunde inte låta någon annan rida min häst för hon skickade av dem som små flugor, de flesta iaf, hon tog lång tid på sig innan hon hade accepterat vem som är ledaren... Idag följer hon mig vart jag än går och det är min absolut bästa vän men jag har fått jobba för det...det ska gudarna veta!
GE BARA INTE UPP!! LYCKA TILL!!