Stark hund...

Kanske inte är så hårt som jag gissade, men jag skulle ändå inte råda någon använda det som en första metod.

det finns hundar som tycker att koppel är jätteobehagligt och på dem funkar det med sele. kan ju vara värt att prova tills ni får honom lydigare. det finns enkla varianter för någon hundring, inte så farligt tycker jag. naturligtvis ska ni satsa på att han ska bli lydigare, men tills han blir det måste han ju ändå få komma ut.

Hur går det för er? Har ni fått någon ordning på promenerandet? :)

Oj, här håller jag inte alls med. Visst kan en hund bli stressad av för mycket fysisk aktivitet. Där jag och vovve går på kurs får de men väldigt stressade hundar ordination vila. Och så att man gör andra grejer med hunden, t ex att den får ligga bak i bilen när man far och handlar, att den får följa med på lugna grejer och bara vara med.
De flesta vovvar som slutar med sina jättepromenader lugnar ner sig på några veckor.

Det finns ingen universalmetod vad gäller stresshantering av hundar. För att kunna svara hur man löser upp stressen på en hund måste man veta vad det är som ligger bakom det stressade beteendet. Det kan var understimulans lika väl som det kan vara överstimulans.

Olika stress "botar" man på olika sätt.

Att vila och att få följa med flocken lugnar många hundar på din kurs är kanske inte så konstigt. Att vara med sin flock är en trygghet och att föredra framför att ligga ensam hemma. Ägarna har kanske inte haft sina hundar med lika mycket tidigare och så plötsligt får de följa med och vara tillsammans kan många gånger göra underverk. Hundarna på din kurs kan ju ha varit väldigt understimulerade och så får de dels gå på kurs och så följa med på äventyr. Klart att det förändrar en stressad hund. Men för många hundar räcker det inte utan de måste även få ökad motion för att må bra. Några raser måste få springa sina mil varje dag för att inte bli stressade.

Men att en hund måste få ut sig stressen och inte dämpa den är fakta. Det är som att låta vattnet koka över. Vattnet slutar inte koka och blir lugnare om du lägger locket på.

jodå...det går bättre och bättre...idag fick han hänga med på både buss och pendeltåg. bussen var lite halvläskig, men ok om han kunde se ut genom fönstret...med grimma är han jättesnäll...men den känns så "elak"...funderar på att gå bort till brukshundsklubben nån dag. den ligger här i närheten. jag tror att det som skrevs i ett tidigare inlägg stämmer, dvs att han blir lugnare av att få vara med överallt. han är med pappa på jobbet varje dag, är med när vi handlar o.s.v... nu ligger han snällt och sussar här intill mig. han är verkligen helt underbar!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 828
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 961
Senast: Lager
·
Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
18 097
Senast: Viva
·
Övr. Hund En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund! Hon är en ljuvlig...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka