stark häst

Sv: stark häst

Jag känner igen problemet. Min 7-åring numera kan bli stark framförallt i galoppen och vid hoppningen, dock händer det väldigt sällan nu för tiden. Han är dessutom väldigt känslig och explosiv så då är frågan hur man hanterar en sådan individ på bästa sätt. Men jag har tränat mycket på att flytta honom för skänkeln när han har blivit stark eller het. Övergångar är också väldigt bra men det fungerade bara efter att han redan hade taggat ner några snäpp, för annars blev han bara stressad av det.

Pessoabett har jag läst ska vara frustrerande för hästen då de ger "dubbla signaler". Jag tycker att du ska prova ett rakt bett som ligger stilla i hästens mun och behöver du extra hjälp kan ett rakt bett med hävstångseffekt vara bra.

Hoppas du fick lite tips iallafall, jag brukar läsa mycket av diskussionerna här men bestämde mig för att bli medlem nu :laugh:
 
Sv: stark häst

För det första. BYT BETT.
Aldrig ett pessoa i en hästmun.

Börja med skritt. Gör halt, skritta några steg, gör halt.
Gör hela tiden något nytt.
Skritt - Halt - skritt - volt - halt - skritt - kort skritt - halt - ökad skritt.
Osv.
När det funkar till 100%
Gå över till trav.
skritt - några travsteg - skritt - halt - skritt - några travsteg.
Osv. När det funkar till 100% gå över till några galoppsteg.
Gör hela tiden något nytt, ge henne inte chansen att bli stark och dra iväg.

Men absolut de första du ska göra är att byta bett.


Det var precis så jag menade! Jag gör så med min häst och det funkar superbra:)
 
Sv: stark häst

kl

Måste bara få skriva lite angående min situation. Har en häst som kom med ett skarpt westernbett och för mig funkade det inte då det blev grym häveffekt. Rider idag med ett vanligt treddelat bett och visst att hon kan bli stark även inne i ridhus eller vid hoppning, men hon lyssnar grymt på vikthjälperna. Ute beror det på, härom dagen med kompis ute så vill hon bara öka, öka och öka (i galoppen, som är vass och stark, men har lätt för samling egentligen) för att sen inte sakta av helst. Är lite rädd för den situationen faktiskt, men westernbettet gör ju bara att hon kröker på nacken och det känns väldigt underligt att rida. Därför har jag skippat detta.

Vill kunna låta henne galoppera på ibland utan att hon ska bli stark och envis och inte alltid i samlad-kort galopp. Nu finns det förvisso bra galoppvägar med bra underlag där jag står, men hon vill förstås bara öka och öka hela tiden i galopp. Jag blir stum, lite rädd och hon tycker det är obehaligt när jag håller i och hon inte får springa i den hastighet hon vill.

Vad skulle ni göra i min situation? Har funderat på ett bettbyte för dessa gånger, men jag vet inte riktigt om det hjälper egentligen, kanske mest bara döljer?!
 
Sv: stark häst

Mmm...
Rider du med westerntyglar med? Kanske prova med galoppfattning? Genom att rida med tyglarna i brygga kan du ta stöd mot hästens manke och bli starkare. Och då kan du även välja ett snällare bett. Andra namn är dubbelfattning eller ringfattning...
 
Sv: stark häst

Man kan ju fundera över varför en ponnyn är het eller stark. Tycker den att något i ridningen är obehagligt? Har den massor med överskottsenergi? Att betsla upp är att motverka symptom men bättre är att hitta anledningen till problemet. Många ponnyer mår t.ex. bättre på havrefritt kraft. Ta en titt på helheten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 767
Senast: Gruvan
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp