Stark häst!

T

tildis91

jag har precis köpt en ny häst och har haft henne hemma i dryg 1 och en halv vecka nu. här om dagen tänkte jag longera henne på en åker här utanför mitt hus. och i början gick allt jätte bra och hon var väldigt lugn. men så bara hände något och hon skena i väg från mig med longerlina och hela köret. de hände 2 gånger. hon gör aldrig något sådant när man rider. menhon gör likadant med grimskaft6 om hon merker att hon inte är fastbunden. skulle gärna vilja ha lite tips om vad jag kan göra åt detta?

Sv: Stark häst!

kanske är det så att hon testar dig och känner att hon kan göra lite vad hon vill? Känner du hästen bra än så länge eller?
Du kan ju alltid testa ett kedje grimskaft så du blir starkare.

Gör mer markövningar, lär känna hästen så den förstår vem som är ledare.

Hoppas allt går bra!

Hon testar förståss, och varje gång hon lyckas kommer hon anstränga sig mer nästa gång för att få samma resultat...

Longera ALDRIG på en så stor öppen yta som en åker om du inte har ordning på hästen, det är att be om att den ska dra.
Håll till på en ridbana eller rundcorall om det finns.

Din häst känner sig osäker och vet inte om hon kan lita på att du är en stark och trygg ledare. Allt är nytt för henne och du måste ge henne gott om tid att finna sig tillrätta och bli trygg. Det är därför hon testar om hon kan springa iväg med dig och vara den som bestämmer.

Gör ledarskapsövningar i en paddock eller liknande, be henne backa och flytta sig åt det håll du vill, promenera med henne i skogen och visa att det är du som bestämmer vart ni ska gå och i vilken takt ni ska promenera.

Låt henne aldrig gå före dig när du leder henne och låt henne inte knuffa dig eller tränga sig före dig.

Dessa små övningar kan uträtta underverk i det dagliga livet med hästen!

Longera på en åker??!!

Vet inte riktigt vad du hade tänkt, trodde du att det skulle fungera?

Slopa longeringen och rid istället. Om hon gör samma sak när du leder i grimskaft tycker jag du ska be om hjälp. En häst som redan bestämmer över dig efter en och halv vecka, ta hjälp!!

har ett liknande problem...kanske...jag har sen 3 veckor fått hem mitt lilla islandssto. Hon är en väldigt härlig häst, supersnäll i all hantering som hon förstår, hon blir dock jättearg om jag någon gång tar in en annan häst och inte bara henne.
Rider vi ut tillsammans med andra är hon en jättetrevlig häst, pigg och framåt men går att stoppa lätt som en plätt, rider min lilla dotter och jag går bredvid eller framför går hon som en ängel och är jätteförsiktig. Är vi ute o går i grimma går det hur bra som helst så länge jag går bredvid henne. MEN, nu i veckan skulle jag testa att rida ut ensam. Kommer 300 meter varpå hästen tvärstannar och när jag försöker skänkla fram så går hon bara baklänges. Obehagligt eftersom det är på en väg med trafik och diken. Jag försökte allt men hon bara ryggar, fick tag i ett spö (rider aldrig med spö i vanliga fall) och när hon tramsade fick hon en liten klatsch på rumpan och visst, hon går framåt, i kanske 50 meter, samma visa...osv osv...Vad gör jag? Ska jag enl. vissa 'ge upp' och arbeta henne från marken ett tag till eller ska jag fortsätta ge henne en lätt touch varje gång så att hon lär sig av med det? Får olika råd av alla. Vore tacksam för mer råd. Jag vill ju att både hon och jag ska tycka det är roligt att rida ut!
* ursäkta så mycket för trådkapningen...*

kanske är det så att hon testar dig och känner att hon kan göra lite vad hon vill? Känner du hästen bra än så länge eller?
Du kan ju alltid testa ett kedje grimskaft så du blir starkare.

Kedjegrimskaft kan ju bli väldigt otäck om hon sliter sig, och sen springer runt och trampar på grimskaftet.:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 797
Senast: Askur2017
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar