Sv: Stark häst!
har ett liknande problem...kanske...jag har sen 3 veckor fått hem mitt lilla islandssto. Hon är en väldigt härlig häst, supersnäll i all hantering som hon förstår, hon blir dock jättearg om jag någon gång tar in en annan häst och inte bara henne.
Rider vi ut tillsammans med andra är hon en jättetrevlig häst, pigg och framåt men går att stoppa lätt som en plätt, rider min lilla dotter och jag går bredvid eller framför går hon som en ängel och är jätteförsiktig. Är vi ute o går i grimma går det hur bra som helst så länge jag går bredvid henne. MEN, nu i veckan skulle jag testa att rida ut ensam. Kommer 300 meter varpå hästen tvärstannar och när jag försöker skänkla fram så går hon bara baklänges. Obehagligt eftersom det är på en väg med trafik och diken. Jag försökte allt men hon bara ryggar, fick tag i ett spö (rider aldrig med spö i vanliga fall) och när hon tramsade fick hon en liten klatsch på rumpan och visst, hon går framåt, i kanske 50 meter, samma visa...osv osv...Vad gör jag? Ska jag enl. vissa 'ge upp' och arbeta henne från marken ett tag till eller ska jag fortsätta ge henne en lätt touch varje gång så att hon lär sig av med det? Får olika råd av alla. Vore tacksam för mer råd. Jag vill ju att både hon och jag ska tycka det är roligt att rida ut!
* ursäkta så mycket för trådkapningen...*