Stark häst tips på ridövningar !

Malin123456789

Trådstartare
Hej !
Just nu så rider jag en storhäst 2 gånger i veckan ! Han är jättesnäll på alla sätt och vis men extremt stark och hård i handen ! Efter bara 5 min ridning är jag helt slut i armarna och då rider jag ändå tre hästar varje dag. (Så jag är inte helt otränad. ) Han rusar oftast iväg och försöker springa fortare och fortare blir man då bestämd och verkligen tar tillbaka honom så blir han stressad, sur, slår med frambenen och försöker gå sidvärts istället för framåt. Det är värst i trav !
Skulle bli jätteglad om någon vill ge mig lite tips och idéer på hur jag ska gå vidare för att få honom att lyssna mer och bli mjuk.
PS, Hästen har trånga tornutskott i ryggen som underhålls med varierad träning, stretching och regelbundna besök hos equiterapeat men annars fullt frisk. Utprovad sadel och bett , helkroppsröntgad och kollad tänder u.a

Det jag fått lära mig med starka hästar är att ta och ge i tygeln (nästan hela tiden i början), så de inte har något att hänga på/bli starka med. Vet inte om det funkar på alla hästar, men har funkat på de jag ridit.
Det jag upplevt med starka hästar om jag blir stark i handen blir de bara ännu starkare.

Generellt: hästen är inte stark i handen (eller hård i munnen), det är det vi ryttare som blir. Steg ett är alltså att själv lära sig mjukna.

Ha kort tygel, handen ganska långt fram och strunta i var hästens huvud är placerat - du ska ha tanken och känslan att dina ben trycker/pressar hästen fram till handen. Att med hjälp av skänkeln komma fram till kontakten som är stilla och mjuk. När man själv har tillräcklig timeing, styrka och kroppsmedvetenhet för att kunna använda sätet, vikten och skänklarna till det mesta av sin ridning kommer man upptäcka att det är ganska få hästar som faktiskt är "hårda" i munnen.

många ryttare backar handen och "tar" själva kontakt med hästen på så sätt. Det kan ge en häst som känner sig trängd och ihopdragen och framförallt så är det lätt att man får krök på nacken utan att bakbenen är särskilt engagerade och med på tåget. Kröken på nacken är ju inget värd om rygg och bakben inte är med, i synnerhet inte på en ks-häst.

Träna att lätta på handen genom att göra överstrykning i traven. träna skänkelns inverkan genom tex framdelsvändningar på en liten fyrkant innanför voltspåret. Framför allt, är hästen svår och stark för en är det inte dumt att investera i ett par träningstimmar för någon duktig ridlärare. :) Det är lättare att få rätt resultat med rätt verktyg.

Hej !
Just nu så rider jag en storhäst 2 gånger i veckan ! Han är jättesnäll på alla sätt och vis men extremt stark och hård i handen ! Efter bara 5 min ridning är jag helt slut i armarna och då rider jag ändå tre hästar varje dag. (Så jag är inte helt otränad. ) Han rusar oftast iväg och försöker springa fortare och fortare blir man då bestämd och verkligen tar tillbaka honom så blir han stressad, sur, slår med frambenen och försöker gå sidvärts istället för framåt. Det är värst i trav !
Skulle bli jätteglad om någon vill ge mig lite tips och idéer på hur jag ska gå vidare för att få honom att lyssna mer och bli mjuk.
PS, Hästen har trånga tornutskott i ryggen som underhålls med varierad träning, stretching och regelbundna besök hos equiterapeat men annars fullt frisk. Utprovad sadel och bett , helkroppsröntgad och kollad tänder u.a

1, Håll inte fast i tyglarna.
2. För inte båda händer bakåt samtidigt.
3. Skrittövningar tills han är lydig i skritt. Korta/länga skritten, övergång skritt-halt-skritt, sidvärtsrörelser. Beröm tydligt och mycket när han svarar.
4. Mjuka hjälper. Lyssnar han inte så ta hellre tag en gång och släpp, beröm. Bli inte hängande, och fippla inte i munnen. Handen är stilla och följsam tills du vill något. Men då ska han lyssna.

Jag rider en väldigt springig häst på ridskolan ibland, han blir som de flesta här säger extra hård och tung i munnen när man sitter och knorrhåller på tyglarna. Bättre att ta och lätta. Ge massor beröm när han lyssnar. Jag brukar göra så att jag försöker ha samma längd och kontakt jag brukar ha med helt normala hästar och så fort han gör en ansats till att springa iväg gör jag halvhalt eller halt. Så fort han lyssnar massa beröm. Man får påminna om att "här är jag och jag vill inte springa, jag vill hålla mig i det här tempot" en miljon gånger i början men är man konsekvent blir det lättare och lättare.

Sedan funkar volter mycket på den här hästen, om man rider in på en 10-20m volt när han börjar bli riktigt tung och springig, och försöker rida den volten med mycket fokus på balans, ställning, bärighet, att han spårar bra och håller en trevlig takt, så lugnar han sig efter två tre varv.

Läste nyligen ett bra citat, typ: "Tyglarna är inte till för att hålla kontrollen över hästen, men för att ryttaren ska känna hästens tankar."

Att ha detta i bakhuvudet när man rider kan vara en bra hjälp att hitta den riktiga känslan.

Håller i övrigt med om tippsen att ta in hästen på volt, använda halvhalter och bromsa honom med din kropp/sits istället för tyglarna.

Hej !

För mig låter det som att hästen har ont någonstans. Rusar, stressar, slår med frambenen och steppar sidvärts av att bara trava rakt fram låter inte som en välmående häst alls.

Generellt: hästen är inte stark i handen (eller hård i munnen), det är det vi ryttare som blir. Steg ett är alltså att själv lära sig mjukna.

Ha kort tygel, handen ganska långt fram och strunta i var hästens huvud är placerat - du ska ha tanken och känslan att dina ben trycker/pressar hästen fram till handen. Att med hjälp av skänkeln komma fram till kontakten som är stilla och mjuk. När man själv har tillräcklig timeing, styrka och kroppsmedvetenhet för att kunna använda sätet, vikten och skänklarna till det mesta av sin ridning kommer man upptäcka att det är ganska få hästar som faktiskt är "hårda" i munnen.

många ryttare backar handen och "tar" själva kontakt med hästen på så sätt. Det kan ge en häst som känner sig trängd och ihopdragen och framförallt så är det lätt att man får krök på nacken utan att bakbenen är särskilt engagerade och med på tåget. Kröken på nacken är ju inget värd om rygg och bakben inte är med, i synnerhet inte på en ks-häst.

Träna att lätta på handen genom att göra överstrykning i traven. träna skänkelns inverkan genom tex framdelsvändningar på en liten fyrkant innanför voltspåret. Framför allt, är hästen svår och stark för en är det inte dumt att investera i ett par träningstimmar för någon duktig ridlärare. :) Det är lättare att få rätt resultat med rätt verktyg.

Tack för tipset !
Kan tillägga att jag är van vid att rida hästar med sitsen och väldigt mjuk i handen då mina tre egna hästar rids så just därför har det blivit väldigt svårt med denna hästen som även gärna rusar iväg så fort chans ges Tränar även för tränare en gång i veckan

Sluta dra hästen i munnen (dvs rid på lös tygel) och se vad som händer. Förmodligen kommer det gå mycket bättre! :) Men prova på inhägnat område första gången. Vissa kan springa lite i början men så fort de känner att det inte gör ont i munnen och att de inte känner sig trängda av en hård hand slappnar de av och söker framåt nedåt. En häst med täta tornutskott har extra stort behov av att få välva/sträcka ut-upp sin rygg, det kan den inte om du håller fast halsen och trycker ner ryggen som ett liggande S. Vill han ha lång tygel i trav och sträcka ut rygg och hals så låt han få det. Troligtvis gör det ont när han tvingas in i en kort form och det är inte konstigt att han försöker dra tillbaka tyglarna.

Rid halter, övergånger och skolor på lös tygel för att hjälpa honom att slappna av och jobba utan spänning och smärta. När han är redo för en högre form kommer han själv hamna där utan att du behöver dra honom det minsta i munnen.

Du ska aldrig dra i tyglarna eller hålla hårt i dem (om det inte är någon sorts krissituation med fara för liv och hälsa). Tänk att du ska kunna rida med sytråd som tyglar. Att rida ska inte kräva muskler i armarna. Handen ska vara givande och putta hästen framåt, inte dra den bakåt. Tyglarna är en kommunikationskanal, de är inte till för att bromsa.

Jag tycker det är viktigt att inte fastna i bromsande på såna hästar. Vissa behöver man driva på för att få lugnare.
Andra rider man undan innerhjälperna på volt i en böjd skänkelvikningsliknande övning. Då bromsar tvättningen upp dem. När takten och hästen lugnar sig rider man rakt fram tills den börjar hetsa igen och behöver tvärningen. Sen håller man på så. Upprepning, upprepning, upprepning är nyckeln till framgång.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 085
Senast: liiinnea
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 659
Senast: Karamello30
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 935
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar