Står stilla i skallen!

L

LakritsZ

men visst kan man börja köra in vid 2 års ålder???

Har för mig att min shettis var det när jag körde in honom. Ska ev skaffa en liten nu igen o dåkanske hittat en som blir 2 i år......

In med bilder på när ni kör era hästar, stora som små!!:banana:

Sv: Står stilla i skallen!

Det beror på hur mogen hästen är i huvudet, i kroppen är dom oftast klara för att börja köras in vid 2 års ålder, men vissa (speciellt hingstar) kan behöva längre tid på sig för att klara av det psykiskt.

Jag har nyss börjat tömköra min shettis hingst han är 1 år och 8 månader och det går kanon bra =)

Jag har börjat med mitt två åriga welsh mountainsto precis. Tycker helt klart man ska börja när de är två. Om de känns mogna för det.

Beror på vad man menar med "börja köra in".

Har en hingst hemme född april förra året. Till sommarn ska han få börja vänja sig vid sele och till hösten räknar jag med att kunna tömköra honom i skritt. Det är för mig att "börja köra in".
Räknar med att han vid 1,5 års ålder ska kunna gå att tömköra i skritt och vara van vid draglinor och skaklar. Dock så ska ju ej hans kropp belastas utan det blir hans hjärna som får arbeta 1-2 gånger i månaden.

/M

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv