Står inte stilla i gången.. *suck*

T

thereseSvensson

Någon som har några bra tips på hur man får hästen att stå stilla i gången??

Så länge jag är hos henne och pysslar o borstar så är det inga problem, då håller hon sej lugn, men så fort jag går bort för att hämta ny borste eller tränset, så dansar hon omkring och skrapar med frambenen.. och det är INTE lite heller.. :(

Binda upp henne utanför stallet eller stå i boxen är nästan omöjligt... :confused:

Någon som har bra tips??

/////Tess

jag tror att hon skrapar och håller på för att när du går så ser hon dig inte så blir hon otålig/orolig ooch vill lixom ha uppmärksamhet, för hon vet att om hon håller på sådär så skriker du åt henne att sluta=du talar om att du fortfarande lever. eller så kanske du rusar fram till henne för att hon ska sluta och då är hon ju nöjd. prova att tex tala lugnt till henne när du lämnar henne för att hämta borstar, vissla, sjung, sätt på radion eller nåt. hon kanske känner sig otrygg att bli lämnad ensam

min häst gör likadant. Han håller sig lugn när man är hos honom, men blir det upphåll några sekunder börjar skapandet!

Min häst var likadan när jag köpte henne.. Men ha hela tiden i bakhuvudet: Hästen ska stå där jag ställt den tills den får en annan "order".

men hur ska jag få henne att stå still när jag tex är i sadelkammaren? :confused:
jag är oftast ensam i stallet ju....

Ha lite framförhållning och ta fram alla grejer du skall använda just för dagen innan du tar in hästen. Då slipper du gå från henne, om du måste gå ifrån så prata hela tiden med hästen så att den hör dig, det kan verka lugnande. När det gäller boxen så varför inte vara med där inne också för att ge trygghet, utöka det sedan till att du står utanför och sedan att du går iväg en liten bit pratandes och sedan tillbaks. Träna korta stunder åt gången och utöka med tiden.

Du kan även lära in hästen ett kommando så den vet att den skall stå kvar och att du snart är tillbaks.

Mina hästar vet att ordet "stanna" betyder att bara jag skall gå iväg och att jag snart kommer tillbaks, och att de skall stå där de står. De gånger jag inte tänkter mig för och ej säger "stanna" så försöker de att följa med mig, oavsett om det är i box, i linor i stallgången eller ute under träning.

Har själv en som i stort sett rev boxen och var på väg över dörren så fort en annan häst lämnade stallet, det tog ca fem-sex månader innan det blev någon förändring alls och då med daglig träning. Nu 9 månader senare så kommer anfallen ibland, men nu vaknar han snabbare och lugnar sig när han hör min röst.

MVH/

Min 5årige valack gör så med ibland. Jag ger honom inte uppmärksamhet då utan går ut från stallet så får han stå där tills han märker att han inte får ut något av det. Han kan börja göra så när jag borstar honom.. så det är inte att jag försvinner. Men hur somhelst, han brukar sluta då faktiskt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar