Står en på bakbenet!

jemeni

Trådstartare
Måste kolla om någon annan har varit med om något liknande? Kan gissa vad det beror på?
En äldre valack har för andra gången när han har tagit in från hagen inte står på bakre delen av hoven på ena bakbenet, han går endast på tån.
Stallas in lindas och på morgonen är hältan borta.

vet är kontaktad, förslog röntgen, hovslagaren har varit här och uteslutit hovböld. Tyvärr har hästen fullständig panik i transport så det är inte det lättaste att få iväg han till klinik. (inte min häst)

Sv: Står en på bakbenet!

men TS sa ju att det är uteslutet...?
Det är ju jättesvårt att säga vad det kan vara men är ni säkra på att hältan sitter i hoven eller ens benet, kan det inte finnas nån låsning i höft eller bäcken? Om han är helt omöjlig att lasta kanske en ET kan känna om det är något muskulärt eller kiropraktiskt och sen gå vidare därifrån men allra bäst är såklart att röntga!

Hovbölder kan vara trixiga. Det är inte alltid hovslagaren kan hitta dem, så HELT uteslutet är det ju inte att det ändå är en hovböld.

Annars skulle jag också tänka mig att det är nån sorts låsning.

Har hältan varit helt borta på morgonen? Dvs har ni longerat hästen och kollat, eller har ni bara sett att den är ohalt i skritt?

Han är inte longerad på morgonen eftersom han är utdömd sedan tidigare, går endast som sällskapshäst.

Låsning gissade jag också på tror den sitter i kors/rygg!

Tror tyvärr att lastproblemet sitter i viljan från ägarens sida, det går ju alltid att riva inredningen i släpet/ strö ordentligt och köra det tar 15 min till djursjukhuset så även om han har ramlat tar det ju ingen lång tid.
Just nu går han igen! Så får vänta och se vad som händer...

Hovbölder kan vara trixiga. Det är inte alltid hovslagaren kan hitta dem, så HELT uteslutet är det ju inte att det ändå är en hovböld.

Har hänt mig två gånger faktiskt. Hästen blir halt, dagen efter ohalt, så halt igen varken veterinär eller hovslagare hittar någonting. Först 5-6 dagar efter första hältan lokaliserades bölderna. Mycket trixigt

Nepp ingen hovböld!
Kollad 2gånger + omskodd och där är inget i hoven.
Problemet sitter högre upp!

Ägeren ska köra iväg han så fort helgeren är över om det inte händer igen innan då blir det akut iväg.

Liknande trådar

Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 310
Senast: Lejd
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård