Stannar :/

tildemani

Trådstartare
Hejsvejs
Min häst brukar stanna ibland när vi rider ut ensamma, bara lixom stå still och stirra. Det spelar ingen roll hur mycket hjälper man använder, han står bara stilla. Det brukar sluta med att jag får gå av och leda honom en bit, sen sitter jag upp igen och då beter han sig som om ingenting har hänt. Han är pigg och glad, helt frisk. När vi är ute och rider med andra hästar så gör han aldrig såhär. :confused:

Sv: Stannar :/

Håller med älgen där. Det är bättre att smäcka till honom ordentligt ett par gånger än att sitta och mesa och dra ut på det. Med tanke på att han är helt frisk och inte gör så med andra hästar skulle jag vilja säga att han är istadig och kör med dig.

Dock måste du vara uppmärksam på om han stannar för att det är något han inte vågar gå förbi, eller för att han helt enkelt bara kan, eller rättare sagt, du låter honom stanna. Är det för att han är rädd för något hjälper det inte att smälla till honom.

Rid aktivt, och då menar jag aktivt, svetten får gärna rinna om dig. Om det är någon speciell sträcka där han gärna stannar, rid som tusan längs den sträckan, trava om du måste så han hålls i rörelse.

Hjälper det ändå inte, på honom med spöet ett par ggr i baken, och var inte för mesig med spöet. Det är bättre att du säger till ordentligt en gång än att du sitter och duttar och mesar. På honom och när han rör sig framåt är det massor med beröm direkt.

Alternativet är att ta med en bok och vänta tills "hästen är klar med vad det nu den tror att den gör". Väntetiden har en tendens att bli kortare för varje gång.

hur "läskigt" det en är, ska hästen gå dit du vill, låt honom aldrig vinna :) Han får studsa runt, backa, stegra eller vad han nu vill göra, men fram ska han. spö på rumpan och skänklarna in i sidorna! mycket beröm efteråt :D

Mkt förenklat råd anser jag. Om hästen inte lyder framåt drivande hjälp så lär du få etter värre problem om du alltid, oavsett situation sätter hårt mot hårt och ska ha fram den med våld. Gud förbjude att du dessutom förlorar striden - då har du skapat dig ditt eget monster helt på eget initiativ.

TS: var glad att den bara stannar och fryser fast - du har ett guldläge, de flesta stannar och backar.

låt den stå still och glo och ha riktigt tråkigt. Läs en mental bok under tiden och lyssna på fågelsången :angel: Grundregeln här är: hästen ska isåfall STÅ. Inte backa, inte snurra, inte flamsa runt, inte titta på utsikten. den ska stå och ha riktigt jävla tråkigt.
när den går framåt - beröm. stannar den igen - låt den stå som sagt och vissla mentalt inombords. se till att du har tid på dig.

är det en seg individ så kan du alltid prova att lägga på skänkeln efter ngn minut. om den tar skänkeln - vackert så. gör den det inte och fryser fast - låt den stå och glo igen.

enligt mig är detta den helt mest idiot säkra mest effektiva sättet som brukar ta död på beteendet rätt så snarast, men mkt positiva effekter som resultat, då ryttaren aldrig satt griller i hästen utan den har bara fått lösa sitt eget problem enligt den själv (trots att det ju egentligen är strategiskt från ryttarens sida). Brukar ge mkt trygga okomplicerade hästar som knatar på i vått och torrt. :cool:

:bow::bow:

Håller helt med.

Min häst slutade gå ensam, och med sällskap förra våren. Jag var väldigt rädd och nervös så hade inte så mkt att säga till om.
Helt plötsligt från att verka framåt och glad så tvärvände hon och skyndade hemåt. Jag vågade knappt göra nåt utan bara åkte med. Till slut blev varje ridtur en besvikelse och jag blev bara räddare och räddare.
Varje ridtur slutade med att sambon red iväg ensam och jag blev fast på stallplan eller högst 50 meter ifrån.

Till slut tröttnade jag förra sommaren och försökte på egen hand. Jag försökte med spö som jag aldrig rider med annars, men kände mej inte bekväm då hon bara blev sur. Jag försökte trava förbi men då tvärvände hon i traven och jag blev rädd. Annars backade hon mot diken.
Jag blev arg, ledsen och frustrerad och inget hjälpte.

Till slut körde jag med att inte ha bråttom utan bara vänta ut. När hon vände så vände jag henne tillbaka mot dit vi skulle. Sen satt jag bara där och slappnade av och förväntade mej inget mer.
Efter en stund tröttnade hon och började gå. Efter en stund vände hon igen och jag vände henne tillbaka och väntade. Satte korta mål så att jag kunde vända hem henne innan hon vände.
Dikesproblemen löste jag med att rida på åkern där det inte finns diken :)
Då försvann oxå en del av min rädsla.

Efter ca 1-2 (!) månader så helt plötsligt gick hon och gick och gick, och till slut red vi hela rundan på åkern själva! När jag red hemåt grät jag av lycka. Det var en seger!
I vintras red jag korta sträckor och fick henne att gå längre och längre, och till slut red vi hela rundan runt gårdarna här, där jag inte ridit på 1 år.
Nu tvekar hon aldrig med sällskap utan verkar tycka att det är bäst att passa på att gå så att vi slipper sitta och traggla igen :)

Rider jag ensam så kan hon tveka i början, men då vänder jag henne dit vi ska, väntar några sekunder, skänklar på lite, händer inget duttar jag med tyglarna på halsen och då går hon.

Så tålamod och ett glatt humör, och se varje liten sträcka som ett framsteg, istället för att sura för att man inte kom hela vägen :)

Tack så jättemycket alla snälla :)
Jag är glad att jag inte är ensam om detta problem! Nu går Máni mycket bättre och när har stannar så får jag lätt igång honom igen :bump:

Men nu är det så att jag har ett till litet problem :confused: Máni fattar inte vänstergalopp! Är det någon av er som vet vad det kan bero på? Jag tänkte ta oss till en tränare men jag kom på det nu att jag kan fråga er här om det är någon som har haft liknande problem? :)

Jag dyrkar dig LOBELL för att du inte gav upp!!!!! :bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Bästa rådet hittils.

Man kan också hoppa av och leda fram hästen som alternativ. Men det ska vara innan det hunnit bli en kamp av det, bara hoppa av lugnt och stilla om hästen inte går fram på första, lätta hjälpen, led fram, hoppa upp och rid på som om inget hänt. Hästen vinner inget på det om det inte är en kamp om att bli av med ryttaren eller om någon av parterna är på dåligt humör.. en sur ryttare är skön att bli av med men inte en glad. Och om hästen tycker så illa om att ha någon på ryggen att den vill bli av med sin ryttare alltid.. så är något fel ;) Särskilt spännande är det ju inte heller att bli avhoppad, ledd och uppsutten på igen.
Om hästen däremot stannar direkt igen när man suttit upp och bara står lugnt, så hade jag nog också väntat ut den.

Botade ett ''egenskapat monster'' (som du beskrev det, ganska bra beskrivning), genom att gå av utan att bråka.. Var ett ställe jag lärt honom var jättehemskt och jobbigt att gå förbi, sen började han stanna på fler ställen. Nu stannar han så gott som aldrig någonstans.

det är sant att det kan funka att hoppa av, dock beror det i min erfarenhet väldigt mycket på typen av häst. det finns ett stort antal skärpta förmågor som lägger ihop två och två på tre röda, med resultatet att hoppar man av så har de direkt fattat att om man stannar så hoppar ryttaren av, och som inte är det minsta uttråkade av att ryttaren sen hoppar av femhundra åttio gånger inom radien av 100 meter när hästen stannar. så man får vara uppmärksam på huruvida det är en invidid som löser knutarna av att ryttaren hoppar av, eller om det är en som snarare börjar nyttja det till att bete sig ännu mer istadigt. Finns bägge sorterna och bägge är vanliga.

Ja som sagt, om hästen sen stannar direkt igen när man kommer upp, så kan man ju vänta istället.

Vilka bra tips! Min nya häst gör precis så! Tanken har inte ens slagit mig att sitta och vänta ut - i början försökte jag smälla till henne med spöet men iom att hon har mycket humör och då ställer sig/sparkar/backar har det inte känts så kul! Ska pröva detta :)

kl
Nu "lånar" jag tråden lite!
Min herre gör liknande när vi är ute och rider.
Han stannar, backar och drar åt sidan, är omöjligt att få honom tillbaka hur mycket man än "drar och sparkar", dvs tar tag åt hållet han vägrar gå åt och lägga på en ordentlig ytterskänkel.
Spö fungerar inte, så fort han ser spä i närheten (spelar ingen roll om det är jag eller någon annan som håller) så får han absolut panik, samma med sporrar, då stressar han upp sig.
Känns lite unghäst över honom när han gör så, någon som har tips utan att hugga mig?

hur "läskigt" det en är, ska hästen gå dit du vill, låt honom aldrig vinna :) Han får studsa runt, backa, stegra eller vad han nu vill göra, men fram ska han. spö på rumpan och skänklarna in i sidorna! mycket beröm efteråt :D

På vilket sätt tycker du att spö och banka med skänklarna är en vinst?

det är sant att det kan funka att hoppa av, dock beror det i min erfarenhet väldigt mycket på typen av häst. det finns ett stort antal skärpta förmågor som lägger ihop två och två på tre röda, med resultatet att hoppar man av så har de direkt fattat att om man stannar så hoppar ryttaren av, och som inte är det minsta uttråkade av att ryttaren sen hoppar av femhundra åttio gånger inom radien av 100 meter när hästen stannar.

Precis så gjorde min häst. :crazy: Jag märkte det när jag insåg att hon slutade bråka så fort hon kände att jag släppte stigbyglarna. :cool:

Numera kan jag undantagsvis hoppa av om det är något, och sen sitta upp igen och rida vidare som om inget hänt, men vi fick gå igenom en rejäl "matte sitter INTE av och leder bara för att du stannar"-diksussion som varade i ett par veckor, innan vi kom dit.

Mkt förenklat råd anser jag. Om hästen inte lyder framåt drivande hjälp så lär du få etter värre problem om du alltid, oavsett situation sätter hårt mot hårt och ska ha fram den med våld. Gud förbjude att du dessutom förlorar striden - då har du skapat dig ditt eget monster helt på eget initiativ.

TS: var glad att den bara stannar och fryser fast - du har ett guldläge, de flesta stannar och backar.

låt den stå still och glo och ha riktigt tråkigt. Läs en mental bok under tiden och lyssna på fågelsången :angel: Grundregeln här är: hästen ska isåfall STÅ. Inte backa, inte snurra, inte flamsa runt, inte titta på utsikten. den ska stå och ha riktigt jävla tråkigt.
när den går framåt - beröm. stannar den igen - låt den stå som sagt och vissla mentalt inombords. se till att du har tid på dig.

är det en seg individ så kan du alltid prova att lägga på skänkeln efter ngn minut. om den tar skänkeln - vackert så. gör den det inte och fryser fast - låt den stå och glo igen.

enligt mig är detta den helt mest idiot säkra mest effektiva sättet som brukar ta död på beteendet rätt så snarast, men mkt positiva effekter som resultat, då ryttaren aldrig satt griller i hästen utan den har bara fått lösa sitt eget problem enligt den själv (trots att det ju egentligen är strategiskt från ryttarens sida). Brukar ge mkt trygga okomplicerade hästar som knatar på i vått och torrt. :cool:

:bow::bow: Precis så gör jag och det har resulterat i en häst som aldrig (nåja, händer väl 1-2 ggr/år) vänder. Hon stannar, kikar, sen går hon. Hon vill liksom bara checka av läget.
Hon är väldigt trygg med sej själv och med mej och slappnar jag av gör hon det också.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Krummi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar