Stannar :/

Sv: Stannar :/

Tack, men det tror jag verkligen inte att jag har! Roligt dock att se att fler har goda erfarenheter enligt linjen och tack för dina ord, och övrigas också! :bow:

Har du något bra tips hur man ska göra om hästen stannar och backar och ibland försöker vända?

Jag har ridit en ganska ung häst som inte är så mycket riden och han tidigare stannade han oavsett om man red själv eller med andra, det är helt borta. Men när man rider själv så stannar han och backar. Jag har bara väntat ut honom och inte rört honom alls förrän han stannat, då har jag klappat och låtit honom stå och sen bett honom gå fram igen. Funkar sådär, han går fram en bit och sen upprepas det igen. Bara på vägen bort.

Nu har jag bara ridit hästen 4 gånger och bara 2 gånger själv, så det kanske försvinner med tiden, han är redan mycket mer lättriden efter de senaste 3 passen. Men tips kan man ju aldrig få för många av. :)

Min gamla sköthäst hade samma problem fast han ville inte fatta höger galopp. Ha ett lugnt tempo innan du fattar och överdriv galoppskänkel väldigt mycket. Sätt bak ytter skänkeln (i ditt fall högerskänkeln) ordentligt mycket så att den ''trycker på hästensbakdel''. Försök om och om igen, när hästen väl tar vänster galopp låter du den galoppera en liten bit och sedan bryter du av och låter hästen gå på långa tyglar som belöning och så klart klapp och röst som beröm :D:)

Jag gör precis likadant som jag redan skrivit om, med en häst som backar. istället för att försöka gå på den med råstyrka att gå framåt, (vilket för såna hästar bara resulterar i att den sätter sig på tvären ännu mer med sin egen råstyrka, backar etter värre, börjar studsa, försöker kasta sig, fryser fast som en sågbock etc etc etc), så lägger man ribban att få den att stå still, dvs bara inte backa, dvs allt tryck upphör så fort den bara inte backar. sen får den stå och glo och ha tråkigt och backar den igen upprepas proceduren. Det som händer då är att ryttaren tar kontroll och får hästen att göra ngt som ryttaren kan hantera. Den kan inte få den att gå framåt i just det här stadiet - men den kan få den att stå still. Därmed har du vunnit steg 1 på vägen, för hästen förstår ju inte att du medvetet valt den metoden för att du insett att du inte kan vinna med den andra, dvs det verkliga problemet - att den ska fram.
metoden blir en stegvis lösning som man sen bygger ifrån till att nå det verkliga målet. Det som händer när hästen står still och har tråkigt är också att du kullkastar det invanda beteendet där den förväntar sig strid, och den får en chans att landa i det nya och själv begrunda och "lösa" problemet.

det är en metod som kräver konsekvens och det kan behövas många episoder med upprepning när de visar detta beteende första gångerna. Det är därför jag skrivit att man ska ha gott om tid och läsa en mental bok samt lyssna på fågelsången när man låter den stå där : ) . Min erfarenhet är att behåller man konsekventheten så går det bort väldigt snabbt om man hela tiden är konsekvent när beteendet uppvisas. Man måste vara alert men avslappnad och ha koll som ryttare när man gör detta, för alla hästar är ju lite olika personlighetsmässigt även om denna metoden enligt mig funkar på allihop. Vissa som varit riktigt jäkliga har jag tillochmed när de velat gå fram efter att ha blivit uttråkade då de fått stå och glo fastfrusna ett tag, hejdat med flit och låtit de stå ytterligare några sekunder, bara för att riktigt markera att när jag sen lägger på skänkeln en liten test-avcheck, så gör de rätt i att vara RIKTIGT sugna på att göra som jag föreslår och gå fram : ) Viktigt är som jag skrivit tidigare att när hästen står still ska den stå med huvudet rakt fram. Inte stå och titta på annat, begrunda utsikt eller fåglar eller fokusera på ngt annat, utan huvet rakt fram punkt slut, så tråkigt som möjligt. Inget snack eller gullegull eller klappande på hästen när den står still heller - beröm kommer snabbt och omedelbart när den går fram - inte utdraget beröm utan snabbt och omedelbart för att koppla det till det den gör den sekunden. stannar den igen upphör du att prata med den eller uppmärksamma den. osv osv.

Att det går över "väldigt snabbt" i min erfarenhet är ungefär 5-10 gånger, beroende på häst, de flesta tar det inte många gånger, snarare åt 5 gångers hållet. men man får ju givetvis vara beredd på bakslag och att det kan upprepas ngn enstaka gång även efter det beroende på hur länge de etablerat beteendet och behöver avprogrammeras. Då gör man bara som man gjort hittills om det kommer ngt litet bakslag - brukar behövas väldigt kort stund av det för att de ska erinra sig och välja framåt : )

Senast ändrad:

Då är jag förhoppningsvis inte helt ute och cyklar. Hade liknande problem med min gamling i början, han hade gått på ridskola/turridning tidigare och var inte överförtjust i att rida iväg ensam. Men det var inte samma sak, när han försökte vända runt var det bara att vända tillbaka och driva och han gick fram. Men unghästen är det bomstopp bara och så backar han ju också vilket gör det ännu svårare.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra just när han backar, ska jag ge tryck med skänkeln? Eller ska jag bara sitta och inte röra honom alls.

Jag har varit övertydlig med eftergift i tygeln när han backar, för att absolut inte uppmuntra honom att backa mer, och det har funkat ibland och ibland inte. Förhoppningsvis får jag möjlighet att träna mer med honom (det är inte min utan en som häst som stallägaren ska sälja), känns tråkigt att lämna problemet olöst. Förhoppningsvis blir han inte såld än på ett tag, så jag hinner rida honom ett tag till :D

Att hålla kvar honom när han väl vill gå fram för att sen själv ge drivande hjälp känns helt naturligt, så det ska jag tänka extra på. Jag har aldrig bråttom, så han kan gått få stå kvar ett tag till :angel:

alltså, hur du ger hjälpen om de idiot backar är jättesvårt att förklara, det beror på och du måste ha lite känsla själv. förutsatt att du rider på ett bra ställe där inga diken eller farligt finns att backa in i, så gå inte på med skänkeln utom ngn liten dutt då och då, förr eller senare stannar den och då berömmer du och släpper allt tryck. du får känna av individen, funkar det att klämma på den lite mer för att få den sluta backa så kan man göra det lite mer, men principen är att lätta på trycket där de förväntar sig strid, och berömma när de står still och sen bara upphöra med allt och låta den stå. Helt rätt som du gör redan att lätta i handen givetvis.

jättesvårt att förklara, mycket man får gå på känsla när man väl sitter där men hoppas jag beskrivit grundprincipen iallafall. den ska vara att det aldrig blir ett styrkekrik (som du alltid förlorar om hårt sätts mot hårt). här handlar det om det bästa redskapet människan har jmf med hästen - strategi parat med intelligens :D

Jo, det är väl bara att köra på och se vad som funkar. Som sagt har han redan på tre ridpass utvecklats massor, så jag tror att det är osäkerhet och lite protest att lämna kompisarna.

Han är väldigt ouppfostrad, och det gör det svårt även i ridningen (trots att han verkar rätt väl grundutbildad) eftersom han totalt saknar respekt för människan. Min gamling kan trixa, men går ALLTID undan för mig, så där är det inga problem. Han lyssnar fortfarande på hjälper, även om han inte vill åt samma håll sig mig. Denna hästen hade man nog kunnat banka på hur mycket som helst utan resultat.
Har dock blivit bättre, han rusar inte över en som en ångvält in i boxen och han flyttar sig för tryck bättre och bättre hela tiden. Så förhoppningsvis lossnar det även framåt bara han uppmuntras att tänka framåt, han hade inte mycket framåtbjudning i början precis.

är den skarp i psyket lär metoden funka etter värre : )
det är såna det funkar bäst på att liksom bara ställa världsbilden över ända. det som de förväntat sig strid eller stort drama runt, blir helt plötsligt omvänt. de vet då inte riktigt vad som händer, och tänker till. de skarpa är de som är smarta och tänker mkt - så metoden lämnar rätt bra plats till att få vissa poletter att trilla ner.

Ok, låter ju bra. Håller tummarna att det funkar. Jag tror han är rätt skarp, även om jag inte har haft jättemycket kontakt med honom. Men han verkar vara rätt så snabb på att lägga ihop ett och ett. Nu har jag inte ridit så många unghästar, men jag har aldrig ridit en häst som knappt går att ställa ena dagen och dagen efter går att rida en korrekt öppna. Så jag tycker han är rätt skarp på det sättet att han lär sig en rörelse, och sen en annan och har inga problem att lägga ihop dem till en rörelse. Har träffat på betydligt äldre och mer välutbildade hästar som inte klarar av sånt.

Ska testa mer ikväll och uppdatera om det funkade.

Klok som en bok eller bara kunnig:love:

Kl
en sak till som man måste tänka på är att hästar ser väldigt dåligt rakt framåt o sätter man press på hästen gör man oftast saken värre.
Ge den tid o spänn av själv o se... hästen vågar gå.

Jag brukar även låta hästarna få fly förbi- tja om trav räknas som flykt.

de lär sig sedan att "blunda" o får självförtroende av att inte behöva titta på allt- kan själv:banana:
Därför behöver man inte vänja dem vid alla möjliga saker- livserfarenhet- OM man inte gör affär av plastpåsar, fladdrande tvätt mm.

Måste bara säga jag blir blev så glatt överraskad över hur den här tråden utvecklades. Rådet "vänta ut" är i min värld en någorlunda stressfri och en mjuk metod. Min livslärdom är att det inte går att vinna över vissa hästar.

Sedan VILL jag faktiskt inte sitta och skänkla och använda spö på en häst som bestämt sig att jag går inte en meter till..... I det läget tänker jag mer på samarbete än på vem som ska vinna över vem. Bara tanken (nästan som ett mantra) får mig faktiskt att slappna av. Jag har genom åren fått rådet typ "upp till kamp" och jag tycker det funkar oftast väldigt dåligt.

Men om man ska använda spö så håller jag med några här, tre snabba på baken är effektivast.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Krummi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar