Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

F

fisken

Har ett fullblod på 10 år som jag har lite problem med.
Han har gjort detta länge, med massa människor, och kommit undan. Vi är ute och rider, och man ska tex svänga in på en annan väg, men han vill inte gå dit. Så han stannar o kör upp huvudet. Man driver på och han antingen reser sig, eller försöker dra tyglarna ur händerna (han är stark) samtidigt som han vänder sig om för att gå hem. Går jag här på med spöet o skänklarna gör han allt för att få av mig. Det största problemet är egentligen inte ute i skogen, utan just vägen från stallet och förbi hagarna, där han ska stanna och göra som ovanstående. Har man väl fått förbi han där, så brukar han gå hur bra som helst och är pigg och glad och samarbetsvillig. Det är bara nån fix idé. :devil: Han hittar alla möjliga flyktvägar, tex ut på ängar, då han vet att där är det lättare att svänga runt.
Vi fajtas o vo fajtas och jag är så trött på det! Det är en så supertrevlig häst i vanliga fall. Han kan göra samma sak på ridbanan, ska inte gå förbi utgången utan där är det tvärstopp. Likaså om man rider ut med andra, så ska han inte gå först. Går inte de andra - ska inte han gå. Men börjar vi närma oss hemåt, då går det bra att va först!
Detta tär nåt så in i på mig, att jag funderar på att sälja. Och det vill jag verkligen inte. Men jag är så trött på att bara bråka med honom.
Och jag kan säga att jag har blivit lite rädd att han ska resa sig, då jag fått en häst över mig tidigare. Så då blir det så att jag går inte på med spöet, för att jag vet att då reser han sig. Så oftast får jag hoppa av och leda honom en bit, vilket funkar, men det hjälper ju inte mig med problemet.
Det måste väl finnas nåt annat sätt än att bråka med piska mm?? :(
På vissa ställen går det bättre nu (han har sina ställen där han ALLTID ska stanna). Men på det villkoret att jag har han på långa tyglar och nada skänkel, då går han med viss tveksamhet. Skulle jag i det här läget korta upp tyglarna eller gå på lite med skänkeln för att få en bättre skritt eller rentav börja trava, så är det tvärstopp. Precis som att det ska va på hans villkor.
Jag vet att detta bara är trams, och att han känner att han har övertaget. Ett typiskt exempel på det är att han tex ska gå ute på åkern istället för på vägen. Bara för att han ska bestämma, och har han väl backat ner, så får man inte upp han.
Hästen är genomgången av veterinär, samt röntgad.

Tips??
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

han e helt klart rädd, antar att de aldrig e några problem när annan häst rider före?

du måste få honom att lita på dig. ta hjälp av tränare att träna förtroende övningar, få ett bra partnerskap.

då kommer han kunna ridas ut m.m. han gör inget av detta för att jävlas, han e bara rädd att lämna flocken och litar inte tillräckligt på dig.

jonas
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Men varför går det då hur bra som helst när vi väl har gått förbi hagarna?
Och han går ju lätt först när man är ute och rider på väg hemåt (även fast det är långt kvar hem, han kan sina vägar).

I övrigt är han en väldigt lugn och otittig häst, som går fram nästan överallt, när man väl kommit långt ut i skogen där han inte känner till det och vet vilken väg som är snabbast hem..

På tävlingar är han en klippa, står och sover mellan klasserna. Men ser han att det är tomt på framridningen, blir det stopp. Rider man för nära utgången väl inne på banan, så är det stopp. Även fast det är fler hästar inne o väntar på sin tur på banan. När man väl sen rider upp mot hindret finns det inget i världen som kan störa honom, och han bjuder bra med öronen fram och hoppar super. Han är nästan alltid felfri ute på tävling, och sköter sig oftast bra där med. Det är mest hemma han håller på, och han har sina ställen han alltid stannar på.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

jo, men du säger ju det sj.. "när man rider hemåt", han vill ju hem, alla kan nästan intyga att hästarna skrittar på bättre hemåt..
och på frmaridningen, om hästarna försvinner, då är det stop.. han blir ju rädd.. jag lovar dig. han e bara rädd, inget annat, det är naturligt, och när du sätter press på honom när han e rädd så gör han motstånd, preccis som när man försöker lästa en rädd häst, ju mer man drar desto mer backar hästen, drar min lite och sen följt av stor eftergift känner sig hästen inte så trängd..

och det med förtroende övningar e så sjukt svårt att lära ut såhär på internet, de kan mkt lätt bli fel och de e svårt att lära ut en känsla. de bästa är tränare på den fronten, lovar dig..
men andra e ju varmt välkomna med deras ideér såklart!
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Okej, jo det låter ju logiskt! Jag har själv tidigare varit inne på nh, och alltid utgått ifrån det. Men efter att alla (tom förra ägaren) säger att han bara är dum och att jag ska försöka "skrämma" honom, så blir det bra, så har man ju börjat undra.. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare? Ska jag fortsätta rida eller ska jag ta honom på töm? Vill ju att vi ska ha ett bra samarbete han och jag, därför jag kände att de här fighterna inte ger nåt, men jag har ingen aning om hur jag ska göra :S Aldrig varit såhär kluven förut, brukar ha kunnat lösa det mesta. Men så som han reser sig ibland så känns det som att det börjar bli farligt. Och det ä klart, känner han att jag är rädd, så blir han ju bara värre, för då känner han ju ingen trygghet..
Usch jag bara babblar, men detta har gjort att jag ej kan sova om nätterna, och jag åker ut till stallet med en klump i magen och gråtfärdig när jag åker därifrån :cry:
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

om du inte har några mål just nu du måste uppnå kan du ju bara pyssla med honom, rida ut eller i paddocken när andra hästar är med dig. att skrämma eller vara arg på en rädd häst är vansinnigt, enligt mig.. tänk dig sj att du ska ha en bra ledare som du litar på i alla lägen. sen en dag e du jätte rädd för en sak, dåkommer din ledare och tvingar dig gå fram till den och om du inte gör som du blir tillsagt så slår han dig... de e ju inget bra alls och förtroendet försvinner skit fort.
nh är en bra grej, lite för mkt domminans för min del, men jag tror att för dig och din häst kommer de vara jätte bra, de finns många nh tränare så de e bara att kontakta någon!


m han e lika rädd för töm så e de ju lika bra att bara gå ut och gå med honom, i grimma. tyckr jag iaf.. ta in han i stallet och bara ha sköna dagar, pyssla om och klia han därhan älskar att bli kliad och sånt.. de behöver ni båda två tror jag.

som sagt vill jag helst inte ge precisa övningar vad du ska göra med din häst då jag inte nu ser hur din häst reagerar och hur du exakt gör. därför är de bäst att få hjälp av nh tränare.. det är vad jag tycker, men andra kan ju komma med förslag om dom vill.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Okej. Ska prova tömköra imorgon. Jag vet att han är mycket tömkörd innan, så det kanske går bra.
tack så mycket för dina svar! :bow:
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Jag kommer gå ifrån lite (mycket) den andra som har svarat.

Man kan ju inte veta när man inte sett hästen men utifrån det du skriver tror jag INTE att han är rädd, utan att han inte respekterar dig.
Eftersom du skriver att han gjort så med andra personer och kommit undan med det, samt att han inte är tittig eller "nervig" så tror jag absolut att han bara kör med dig.
Vissa hästar är "tuffa" individer som kräver att deras ledare (ryttare) sätter dom på plats för att inte ta över. Jag har själv en sådan häst.
De flesta hästar blir ju faktist sånna om dom har fått bestämma över människor tidigare.

Hoppa av och leda eller "små tjata" hjälper inte. Du måste ha ett bra ledarskap i sadeln.
När du sitter i sadeln ska du 1.be 2.säga till 3.tvinga

Om han tex inte går fram lägger du först på skänkeln lätt (be). Om han inte lyssnar tryck till lite kraftigare med skänkeln (säg till). Om han inte lyssnar då är det tvinga som gäller. Ge efter helt på tyglarna, vinkla upp spöet och DRÄM till på baken. Var berädd på att han bockar/stutsar runt, fortsätt gå på tills han går FRAMMÅT (spelar ingen roll om det blir skritt trav eller galopp bara det är FRAMMÅT). Han lär bli upprörd, men det är för att han håller på att förlora sin ranghöga plats i "flocken" vilket han då inte vill.

Dethär kan låta brutalt, men studera hästarna i hagen. Inte håller ledarhästen på och försiktigt småpetar och lockar på de som är lägre i rang? En sådan häst kommer inte bli ledare. Nej det är först ett bakåtstruket öra och sedan en ordentlig spark som gäller där.

Du måste helt enkelt ta fighten, se det som att du gör hästen en tjänst. Om du säljer honom vidare till någon som inte sätter honom på plats fortsätter han antagligen med sitt beteende och slutar som vandringspokal/tas bort till slut.
Ha is i magen och tänk på att en fight innebär mindre skaderisk för dig än om du ska rida runt på en häst som inte ser dig som ledare.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Det är helt OK att "ta fighten" med en häst - är även jag inne på ditt spår att det nog är mest tramserier ifrån hästens sida MEN - du kan aldrig tvinga en häst! Det är potentiellt livsfarligt att göra det du föreslår och TS, detta ska du inte hålla på med om du inte känner dig mogen och trygg.

En häst väger för sjutsingen tio gånger ryttarens vikt och om den ballar ur är man inte värld mycket uppe i sadeln - man får arbeta med hästen på hästens villkor (faktist). Alla hästar går INTE att smälla till, mer eller mindre oprovocerat.

Till TS:

Jag skulle tro att Jonas tips om NH är superbt - man får in ett "tänk" och påbörjar en kommunikation där man lär sig varandras regler och bygger upp en ömsesidig respekt - en jätte bra ide, dock är det inte alltid så enkelt att överföra denna markkunskap till ridkunskap då hästen många gånger reagerar olika på ryttaren som ryttare och ryttaren som markledare. (med andra ord kan man inte förvänta sig att rid relaterade problem löses genom mark hantering!)

Jag skulle vilja rekomendera envishet och lugn. Det finns helt klart (i mina ögon) en problematik i och med att hästen verkar få sin vilja igenom (du ger upp, du rider inte först på vägen ut, hästen behöver inte gå förbi grindhålet eller du låter bli att svänga in på den väg som hästen inte vill gå på) - varje gång du gör detta förstärker du beteendet! Du säger till hästen att OK, skit samma, du vinner. Vilket hästen lär sig och hästen fortsätter ytterligare med det.

Nummer ett enligt mig är - du har all tid i världen. Du måste kunna se till att ta dig tid att lösa problemet - varje gång! HUR man löser det ser olika ut för olika personer och olika hästa. Vad jag TROR utan att ha träffat dig och hästen är att ni skulle behöva göra som så;

När hästen stannar, låt den stanna - låtsas gärna som att det är du som har stannat den. Stå sen, stå stå stå och stå. Hästar tröttnar ofta ganska fort på att stå stilla. Om hästen då backar - sväng runt den. försök inte driva den fram utan sväng den åt det håll du vill - börjar hästen gå fram sväng den igen. Vart den än rör sig ska den röra sig åt det hållet du vill.

När hästen får frammåt, åt det hållet du vill - då stannar DU den. vilar på långa tyglar tills du känner "energi" ifrån hästen. Ge en lätt skänkel och se om hästen går frammåt. Om hästen inte gör det så bete dig som att det är du som har bett om en halt och vänta igen. Säg att detta första gången tar 5 timmar, sen 4 sen 3 sen 2 sen 1 och sen börjar det fungera (bara för att veta vilken TID du behöver lägga på det - du kan inte stressa och säga "jag måste vara hemma om en timma", det måste få ta den tid det tar)

Motsvarande kan man även göra när det gäller att rida ut, men då behöver man en bra kompis som har tid att ork att hjälpa till. Det finns även ytterligare övningar för just "gå först" "gå ifrån kompisar" svårigheter, som att tillexempel när man är i skogen just rida ifrån varandra och sedan mötas upp på ett annat ställe, eller bara låta en göra halt och sedan rida iväg 100 meter längre fram på stigen. (gör man detta ett 10-20 tal gånger brukar hästen lära sig att den kommer tillbaks till kompisen efter ett tag och att det är helt OK att "gå ifrån")

Nåja... det är ungefär min syn på saken :) Lika många åsikter som användare!
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Jag är generellt helt på Bellis linje. Samtidigt så förstår jag att TS inte vågar 'sätta emot' i de lägena och blir rädd, och det är nog mycket där nyckeln ligger.

Mitt fbl kan köra en lightvariant av det där, när han tycker det är trist gör han 180 graders helomvändningar från gångarten vi är i. Jag har en ryggskada och han kan bli väldigt ARG om man går på honom. Så länge körde jag det mer lugna och trygga 'vänd tillbaka och be igen', och om han konstrade vänta ut.

Dock nånstans en dag blev jag bara så trött och less, så nånstans hittade jag mod, talade om för det lilla livet att 'nu lägger du av!'. Ja han blev skitarg, men jag var argare. Han la ner och sen gick det utmärkt länge länge, inga tramstendenser. Nu har han stått länge och har lite fasoner för sig, men räcker jag tycker 'skärpning' så ger han sig.

Så finns det någon annan som kan rida ut hästen ett tag kanske, som kan och vågar ta diskussionen, och sen att TS själv dels blir tryggare av att veta att han fungerar för annan ryttare, och vågar säga ifrån lite mer, och hästen lär sig att det är den på ryggen som är pilot, och protesterar mindre även mot TS.

Jag tror inte ett dugg på NH i sammanhanget, även om det aldrig skadar.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Jag skulle vilja rekomendera envishet och lugn. Det finns helt klart (i mina ögon) en problematik i och med att hästen verkar få sin vilja igenom (du ger upp, du rider inte först på vägen ut, hästen behöver inte gå förbi grindhålet eller du låter bli att svänga in på den väg som hästen inte vill gå på) - varje gång du gör detta förstärker du beteendet! Du säger till hästen att OK, skit samma, du vinner. Vilket hästen lär sig och hästen fortsätter ytterligare med det.

Nummer ett enligt mig är - du har all tid i världen. Du måste kunna se till att ta dig tid att lösa problemet - varje gång! HUR man löser det ser olika ut för olika personer och olika hästa. Vad jag TROR utan att ha träffat dig och hästen är att ni skulle behöva göra som så;

När hästen stannar, låt den stanna - låtsas gärna som att det är du som har stannat den. Stå sen, stå stå stå och stå. Hästar tröttnar ofta ganska fort på att stå stilla. Om hästen då backar - sväng runt den. försök inte driva den fram utan sväng den åt det håll du vill - börjar hästen gå fram sväng den igen. Vart den än rör sig ska den röra sig åt det hållet du vill.

När hästen får frammåt, åt det hållet du vill - då stannar DU den. vilar på långa tyglar tills du känner "energi" ifrån hästen. Ge en lätt skänkel och se om hästen går frammåt. Om hästen inte gör det så bete dig som att det är du som har bett om en halt och vänta igen. Säg att detta första gången tar 5 timmar, sen 4 sen 3 sen 2 sen 1 och sen börjar det fungera (bara för att veta vilken TID du behöver lägga på det - du kan inte stressa och säga "jag måste vara hemma om en timma", det måste få ta den tid det tar)

Håller helt med och har använt metoden på flera hästar med ett etablerat beteende så som beskriver. Det viktiga är som du är inne på att a) lägga om metod och b) använda en metod där man KAN gå vinnande ur striden och KAN bestämma och påverka hästen.
metoden är jättebra tycker jag, för man tar tillbaks kommandot utan att behöva utsätta sig för fara. Det tar inte många dagar så har hästen fattat.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

delvis kl*

Jag förstår TS oro över att säga till hästen ordentligt, nu pratar jag bara utifrån mina egna erfarenheter där det har varit 100% nödvändigt. Där man helt enkelt får göra ett val om man vill ta den risken eller inte ha kvar hästen.

TS: Har du möjlighet att ta hjälp av någon riktigt duktig hästmänniska? Visst kan någon annan rida hästen men det är ändå DU och bara DU som slutgiltigen måste sätta hästen på plats för att det ska funka mellan ER (än en gång, jämför med hästarna i hagen. Om en häst säger till en annan så att den stiger i rang innebär det ju inte att den tillsagda hästen plötsligt blir lägre i rang än ALLA andra hästar).
Men en duktig hästmänniska kan vara med på marken och peppa dig.

Jag fick problem med min häst och tog då hjälp av en oerhört duktig "hästkarl". Jag kännde oro över att säga till min häst ordentligt, men fick klart för mig att jag hade två alternativ. Säga till hästen eller inte ha kvar hästen. Jag valde det första och sen får man inga problem.

Nu pratar jag enbart vad JAG var tvungen att göra på min Tuffa häst, eftersom jag inte har sett denna häst kan jag ju givetvis inte veta, men att använda metoder som tar 5 timmar osv tror jag inte är en bra lösning.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

varför inte?

:)

om man kan ta till en icke våldsam, icke farlig lösning - varför inte pröva det först?
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Har inte läst hela tråden, har för ont i ögat (A)

Men mitt fullblod har haft en period då han inte vill lämna gården, inte gå in på den stigen eller så. Men han reser sig inte. Han SEG-stark-drar, med huvudet, halsen åt hållet jag vill att han ska gå och så kroppen åt motsatta hållet, dit han vill gå. Så det blir en jävla dragkamp, för vi är lika envisa båda två men jag låter honnom aldrig vinna. Det enda som riktigt hjälper det är att ta fast tag i tygeln som är åt det hållet vi ska gå åt och drämmer till honnom med spöt på sidan dit han vill gå.

Elakt känns det ju, jag vill ju inte göra honnom illa. Men han har starkt psyke och är smart, han får inte ta över, då är det kört. Och om han då tar ett skutt frammåt eller bockar, då får man vara beredd och hålla i sig och hålla sig till att vi ska åt rätt håll, om han så bockar eller springer en liten bit. Och så fort han ger med sig så är det eftergift och beröm, beröm, beröm. Lycka till! :)
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

min häst gör lite så också när hon tkr ngt är otäckt/inte vill gå där....Så då bibehåller jag lugnet, vänder tillbaka henne, ber henen gå några steg och gör halt innan henne, står en liten stund, ber om fler steg och klappar om ordentligt, sen halt igen osv tills jag märker att hon inte går emot så mkt. Men det viktiga är att jag inte ger mig utan jag lurar henne till att tro att det är hon som stannar så att säga och inte är jag som ber henne om det.

Går man på henne med bestämdhet/ilska osv så får hon fullkomlig panik och då är det lönlöst att försöka ngt
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Elizette! Det är lite detta jag har börjat med nu, och det har ju börjat gå bättre. Jag har sen en tid tillbaka inte tagit fighten med honom (då det inte ger nåt eftersom jag blir spänd), och istället ignorerat det att han stannar, sitter lugnt och väntar några sek, och sen ber han snällt igen. Detta funkar oftast, men inte alltid! Och då endast i skritt, lägger jag på för mkt skänkel eller ställer lite krav är det tvärstopp. Likaså om jag känner att han börjar sega och tjura när jag rider på volten, går jag då på med spöet så bockar han och tvärstannar.
Jo visst har jag säkert nån som kan rida honom, men han kan sina ryttare och vet att när det väl är jag som hoppar upp så kan han köra med mig igen. Det har vi provat.
Jag kan väl fortsätta med detta att vänta ut honom, men det känns ändå som att han är ett steg före mig, han lyder men ändå inte riktigt för det är fortfarande på hans kommando.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

varför inte?

:)

om man kan ta till en icke våldsam, icke farlig lösning - varför inte pröva det först?

Jag håller med er båda. Hästen är väldigt smart, som tänker väldigt mycket. Han stressar inte upp sig väldigt lätt och är egentligen en trygg häst att rida ut på, vad jag vet har han inte alltid varit såhär. Och det märks när man väl kommit förbi de här "farozonerna" som jag kallar dem, att han är en helt annan häst då. Går vi en väg han aldrig gått innan går han oftast fint. Han är nästan värre just nu när man ride i grupp, då han inte ska va först. Kan gå bra i skritt när om man inte har nåt krav på han, alltså långa tyglar och ingen skänkel, men man kan inte börja trava, då blir det tvärstopp o han går emot.

Han har även problem att stå till, när man väl själv stannar han. Då börjar han åla sig med kroppen och försöka dra tyglarna ur händerna för att sen börja resa sig o kasta sig om han inte får som han vill.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Jag håller med Elizette, mycket bra tips! Har varit med om att hästar gärna testar genom att vägra gå in från hagen. Det har alltid hjälpt väldigt bra att antingen 1) backa dem när de stannat eller allra helst 2) JAG stannar innan hästen hunnit det, ev backar jag även hästen och sen går jag framåt igen. Nuvarande häst (också fullblod;)) har ofta vägrat gå in från hagen. Det funkar inte att slita i dem, en dragkamp är ingenting värt. Det räcker att jag stannar en gång, gärna de dagar han är pigg och VILL gå in. Han har aldrig stått kvar utan alltid följt med efter att vi gjort halt. Sen håller sig effekten länge, länge. Borde ju göra det så gott som varje dag, men nu när mitt ledarskap är mer befäst glömmer man lätt bort det...

När man har problem såhär är det ganska viktigt att glömma tankarna på normal ridning. Det viktiga är att åtgärda problemet. Problemfixet är liksom dagens arbete, allt annat är bonus - som att han går bra när ni väl gått förbi hagarna. Ha is i magen och vänta tills hästen är riktigt uttråkad. Att stå rakt upp och ner på vägen med ryttare på ryggen är inget de vill göra hela dagen.
 
Sv: Stannar - vänder - reser sig. Hjälp!

Precis, jag vet med att det är effektivt =)

Men saken är den att när jag stannat honom och försöker få honom att bara stå på vägen o bara stå, så börjar han dra i tyglarna och kasta sig om han inte får som han vill, sen kommer resningarna. Så det blir en fight i vilket fall som.-..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 062
Senast: KesoNeso
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp