Stanna kvar!

morris

Trådstartare
Det här med att hästen ska stå kvar när man "släpper" den när man hoppar av under en ridtur eller liknande, det är ju typiskt för w-hästar. Jag har några funderingar på det:
1. Hur lär man hästen det?
Jag har försökt med min, men hon blir så uppenbart förvirrad av att hon ibland ska stå kvar och ibland följa med att jag inte har tränat specielt mycket.

2. Hur många av "dagens" w-hästar är det som faktiskt behärskar detta? Kan tävlingsmänniskorna bara släppa sina hästar om de vill?

3. Ingår detta moment i nån gren (tävling) av w-ridning?

Hoppas att ni än en gång har lust att svara på mina frågor!!

1. Det finns säkert flera sätt att lära hästen det, men jag började med att gå runt honom hela tiden med ena hand på honom och en massa prat. När han stod still hela tiden, dvs. stod helt avslappnad utan att se ut att fundera på att gå hem till kompisarna, utökade jag till att stå framför honom och backa bort ungefär 1 - 2 meter samtidigt som jag höll upp handen för att få honom att stanna kvar. När han väl förstått det, var det enkelt att gå längre bort.

2. Ingen aning.

3. Ja, i Ranch Trail. Jag kommer inte ihåg om det är ett obligatorisk moment (har inte regelboken framför mig just nu), men det har varit med de gånger jag sett eller varit med i RT.

Lycka till med träningen.
:)
/D

Måste bara berätta en kul anekdot.
Häromdagen, full snöstorm ute och jag red i ridhuset.
Det blåste det rakt in för den stora plåtdörren hade dessutom frusit fast. När jag ridit klart möter jag stallägaren i dörren och jag ställer hästen utanför för att vi båda ska hjälpas åt att försöka få igen den stora dörren.

Hästen står väldigt artigt kvar i säkert 5 minuter medans vi kämpar med att skotta bort snö och millimetervis dra igen dörren. Man såg på honom hur han led i blåsten och tittade bedjande på mig.

Tillslut tröttnade han och knallade in i stallet och ställde sig på stallgången där han brukar stå och väntade istället.

Stackarn! :)

Jag har lärt ponnyn det genom att använda rösten. Jag säger "Stilla" med ett visst tonläge. Sedan backar jag en bit, följer hon efter så backar jag tillbaka henne till ursprungsläget. Så har jag hållit på tills jag nästan fått gråa hår. :) Men nu kan hon det. Tyvärr är hon dock lite av en ögontjänare så det är inte alltid helt säkert att hon står kvar på samma ställe om jag går in i stallet en stund.

Henne kan jag ställa på ridbanan med andra hästar som rids runt omkring och hon står kvar. Mycket praktiskt måste jag säga.

Hur många w-hästar som kan det vet jag inte. Men jag skulle tro att det är rätt många, eftersom det är så praktiskt och användbart.

Lärde herman det genom att lära honom stanna och stå stilla på kommado. (whooo för stanna och stå för att stå stilla)
Sen fick han stanna och stå kvar medans jag släppte grimskaftet framför honom, men att jag stod kvar.
Han fick beröm och så gick vi en bit igen. Sen gjorde jag om samma ska några gånger och efter ett tag gick jag runt honom och iväg korta bitar. Som jag sen förlängde mer och mer. och nu står han still :) Lät honom stå lös i gången också.

håller med, e jääteskönt och kunna göra så.
Man slipper leta efter nånstans att binda upp hästen och man kan typ ställa den varsomhelst. Herman står still fast andra hästar galloperar och så runt han. :love: Jätteskönt :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 327
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka